Annons

Varför offullständig bild 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Olsson

Aktiv medlem
Ett par gånger har jag råkat ut för att en del av bilden inte finns med annat som ett konstigt färgat mönster. Det uppträder med min nya Canon 30D och jag tror att det är när jag kör serietagning 5 bilder/sekund. Det syns inte på kamerans skärm utan först när jag tar fram det i RAW-hanteraren.

Kan det ha med buffertminnet att göra, att det inte räcker till? Kortet är ett Sandisk Extreme 4 GB så det borde klara det.

Någon som har råkat ut för något liknande?
 

Bilagor

  • _mg_2220.jpg
    _mg_2220.jpg
    49 KB · Visningar: 1,282
Senast ändrad:
Jodå, det har hänt liknande saker för mig, men inte så ofta. Kanske en gång var 2000:e bild eller nåt? Vet inte riktigt vad det beror på dock... De här två bilderna är tagna med olika minneskort. Barstolsmodellen med Sandisk Ultra II 256 MB och brandbilarna med Kingston Elite Pro 1 GB.

Det märkliga är att den inbyggda JPEG:en ser bra ut, men inte RAW-delen. Man kan ju undra var det har gått fel nånstans...
 

Bilagor

  • brandbilar2_obs!_paj_raw!_0.jpg
    brandbilar2_obs!_paj_raw!_0.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1,204
Jag har ungefär samma problem med min D2x, med bilder där nedre delen består av färgade linjer (högra delen på höjdbilder). Det har inträffat totalt ett tiotal gånger på drygt 4000 bilder (med två olika kort, Sandisk UltraII 1GB respektive ExtremeIII 2GB). Bilderna (raw) har inte gått att öppna i Nikon Capture eller PS Camera Raw, men Nikon View klarar fullskärm (visar inbakad jpg) och Rawshooter Essentials kan öppna bilden (det är då ränderna syns).

Det tips jag fått av Nikon support var att se till att formatera kortet varje gång. D2x verkar vara känslig för detta (behövdes aldrig under tre år med D100). Efter detta tips var det lugnt ett tag men problemet har kommit tillbaka trots att jag är noga med att formatera kortet varje gång jag satt in det i kameran (och batteriet har varje gång varit ordentligt laddat).

Jag har fortfarande inte kommit underfund med varför detta inträffar, och det är frustrerande att inte kunna lita på att varje bild går att använda.

/Sigge
 
Jag har också råkat ut för detta vid en session. Vad jag vet var att jag var väldigt snabb på att pilla på knapaprna för att visa på displayen direkt efter tagning vid detta tillfälle. Jag tror det kan bero på detta. Hade säkert ca 15 bilder av 150 som var så här. Bilden visas korrupt redan innan någon RAW-konvertering. I mitt fall i RawShooter.
 
Även jag har precis detta problem med min 350D. Minneskortet är ett Sandisk CF Extreme 3 1GB. Felet som uppstår är identiskt med det första bildexemplet i tråden.

Jag väntar bara på att det ska hända med en toppbild. :(
 
Jag tror att man får inse att det knasar till sig lite ibland, allra mest med serietagning samt med tanke på hur många bilder många tar med sina DSLR:er.

Även filmbaserade kameror krånglade ibland, även framkallning m.m... Ser man till antal bilder så tror jag inte att just detta är ett större problem idag med det digitala, nån eller några förlorade bilder på nåt tusental alltså.

Om det bara rör sig om nån bild på nåt tusental så tror jag att man får leva med det...

//Larsa
 
Jag har också råkat ut för samma sak med min 350D. Jag använder RawShooter Essentials för att processa raw-filerna. När jag fått bilder som ser ut på det här sättet har det alltid gått till sig efter en omstart och en rensning av cachen i RawShooter. Låter märkligt men det har i mitt fall alltså inte varit något fel på själva raw-filen.
 
Det lät bra, men i mitt fall är det inte kortläsaren (FlashMover, köpt på Clas Ohlson). Jag hade några av de skadade filerna på en portabel disk (Epson 2000) där kortet kopierats direkt i disken. Kollade just att ladda över dessa filer via kabel och sedan öppna med Rawshooter. Fortfarande samma skada med ränder eller hela fält av bilden till synes helt urfrätt. När bilden ska öppnas i Photoshop Elements (med Camera Raw) kommer ett felmeddelande som säger:
Could not complete your request because an unexpected end-of-file was encountered.

Problemet finns alltså kvar.

/Sigge
 
Jag tror att det beror på oxid på batterikontakterna som inte orkar ge ström till kameran ordentligt.

Min kamera tog 900 kassa bilder en dag av 1700 och perfekt dagen efter, olika batterier.

/F
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.