Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför medlem i sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag slösurfade runt lite bland medlemmarna i gruppen sportfoto och blir fundersam. Nästan 50% av alla medlemmar har varken kommenterat eller lagt upp bilder i gruppen.

Nu kan det ju vara jag som har missförstått anledningen till att det finns speciella grupper men om man inte tänker lägga upp bilder och/eller kommentera andras, varför är man då medlem?

Om man t.ex. gillar "paketeringen" med blogginlägg, klotterplank, bilder etc varför besöker man inte bara gruppen som icke-medlem? Det är ju inte direkt stängda dörrar för en som inte är medlem...

Bra fråga Jonas...

Har själv inte gödslat med bilder den senaste tiden precis, men å andra sidan tror jag inte att de saknats med tanke på hur kommentarsfrekvensen sett ut på de senaste jag slängt upp... (huu, vad det lät bittert...;-)

Att bilder inte får kommentarer kan förstås bero på många orsaker. Tyvärr ligger det nära till hands att tro att bilderna är intetsägande, ointressanta och dåliga när de bemöts av total tystnad.

Försöker kommentera efter bästa förmåga och så ofta som möjligt, men jag börjar nästan känna mig lite tjatig, "hon igen...". Det blir liksom en ond cirkel.

Många av fotograferna i sportgänget är mer eller mindre yrkesverksamma och jag vet inte om det kan verka avskräckande. "Inte kan väl jag som amatör ha synpunkter på en bild som publicerats i tidningen..."

Min enkla uppmaning är: Upp med fler bilder, var inte rädd, kommentera och säg vad du tycker utifrån ditt perspektiv. Har man lagt upp sin bild på fs, vill man höra vad folk tycker.

/M

Har sett lite samma tendens i Action & Äventyr där det är många som inte kommenterar så mycket. Har funderat en del över detta och den slutsatsen jag kom fram till gällande denna gruppen var att det är så vitt skilda bilder.
Jag är mest inriktad på klättring och kommer det då någon som är mer inriktad på skateboard eller skidor så kanske de inte har det så lätt att ge tips eller åsikter om mina bilder.
Försöker själv så ofta som möjligt kommentera andra sporter, även ifall jag kanske inte är så insatt i dem. Men ifall man ser det längre och har som mål att bli publicerad så gäller det ju att få fram bilder som en stor publik gillar. Det är ju kanske inte bara de allra mest inbitna skidåkarna som läser skidtidningar. Även jag som lite mer distanserad publik kan ju ha någon åsikt som kanske kan vara värd något för fotografen i fråga.

Jag tror att det finns flera anledningar. Prioritering, ambitionsnivå, att våga osv.

Viktigt är att komma ihåg att vi har alla olika ambitionsnivåer. En del är med för att de inte plåtat sport och vill lära sig. Då kan det vara en stort steg att kommentera eller att lägga upp en bild.

För mig själv så är det oftast tiden som är den springande punkten. Ibland har jag hur mycket tid som helst och kan sitta och kommentera bilder på löpande band. Vid andra tillfällen räcker inte tiden till och då är det kommenterandet och bilduppläggen som får stryka på foten först.

Olsin skrev:
Jag tror att det finns flera anledningar. Prioritering, ambitionsnivå, att våga osv.

Viktigt är att komma ihåg att vi har alla olika ambitionsnivåer. En del är med för att de inte plåtat sport och vill lära sig. Då kan det vara en stort steg att kommentera eller att lägga upp en bild.

För mig själv så är det oftast tiden som är den springande punkten. Ibland har jag hur mycket tid som helst och kan sitta och kommentera bilder på löpande band. Vid andra tillfällen räcker inte tiden till och då är det kommenterandet och bilduppläggen som får stryka på foten först.
Jag förstår detta till fullo Tage men som jag sa, medlemssidan är ju inte direkt hemlig och vill man bara läsa den "anonymt" och lära sig så kan man ju lägga ett bokmärke eller följa länkarna. Man BEHÖVER ju inte vara medlem. Är det inte bättre att vänta att bli medlem när man känner sig redo att posta bilder och/eller kommentera?

Cyklar jag på djupt vatten nu eller finns det andra som håller med mig?

Vad gör det om folk är medlemmar i gruppen då? Det stör väl ingen...

Jag fotar t ex ingen sport på vintern men till sommaren blir det desto mer.

jdandanell skrev:
Cyklar jag på djupt vatten nu eller finns det andra som håller med mig?

Tycker att din fråga är i allra högsta grad relevant och visst finns det mycket som kan förklara orsaken till att det är dålig fart. Tiden är säkert en faktor och den kan vi inte göra något åt, men vad finns det mer för orsaker och vad kan vi göra åt det?

Olika intressen, utgångspunkt och ambition
svårt att kommentera något man inte kan.
Lösning: Ytterligare uppdelning av gruppen?

Rädsla
inte kan väl jag...
Jo alla kan, men hur får man ut det...?
Alla tycker något om en bild om det så handlar om innehåll, färger, beskärning eller tekniskt utförande. Alla synpunkter är viktiga och välkomna - annars hade man aldrig lagt upp bilden på fs.

Det var några tankar från mig, så här efter lunch. Kanske inte lösningen på frågan, men som sagt några tankar...
/M

henq skrev:

Såg nu att du hunnit få in ditt inlägg medans jag satt och skrev...

Nej som det är nu, så stör de verkligen inte :) Det är väl just det som är haken. Vore så himla kul om vi kunde öka tempot och engagemanget en aning.

Gillar man bilden, säg det. Gillar man den inte, säg det och fundera över varför. Hur kunde den blivit bättre enligt ditt tycke och din smak.
Det ger utveckling åt både givare och tagare oavsett det är sommar eller vinter. Tagaren får ny input på hur bilden uppfattas och kanske lite nya tips och givaren övar sitt bildseende och får kanske ny inspiration.

Sedan är det förstås som du säger att vi har olika intressen och därmed olika säsonger. När du är här, är jag kanske mer i landskapsgruppen som idag undrar varför jag är medlem där...;-)

Det blir mycket spekulationer och det hade varit kul att höra fler röster om varför man inte kommenterar och/eller lägger upp bilder.

Mitt eget argument var rätt svagt, jag kan nog lägga in någon mer bild från i somras. Nu har jag ändå lagt in en vinter-"sportbild".

Själv har jag inte riktigt kommit in i kommenterandet inom de olika grupperna,
brukar gå till den globala kritikpolen.
Men det är bara att kavla upp ärmarna, det är roligt att kolla på bilder. Rädd för att ge och ta kritik är jag ej, men lite lat...

Inte bara orädd, utan också ärlig ser jag :-D

Bra idé! Kör upp lite sommarbilder vettja, det har gått lite inflation i hockeybilderna faktiskt. Det enda jag själv bidrar med förövrigt... :-/
Är det dethär som kallas att kasta puck i glashus...;-)

henq skrev:

Håller med dig helt. Själv blir det inte mycket fotograferat på vinterhalvåret som rör sport i alla fall. Sen kan man ha olika anledning till att man inte är så aktiv. Själv har jag fått nästan hela sommarhalvårets fotografering av fotboll spolierad av en separation som tar på kraferna. Och så var ju vädret så uselt. Tror ni jag ser fram emot att det ska bli sommar nu?
Orkade inte bry mig förra sommaren.
När sambon sa att jag fick välja mellan henne och kameran var ju valet enkelt, eller hur? Jag menar, tänk själva: En perfekt sommardag, en fotbollsmatch, Nikon D200 med 70-200/2,8 för att täcka ena målet och D70s med 300/4 för att komma intill på bortre målet. Men hallå, klart att jag bor ensam nu! Och D70:n är utbytt mot en D300.
Det känns som om livet är på väg in i min stackars gamla kropp igen...

Jaja, jag SKA skärpa till mig och lägga in bilder. Om ett tag.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto