Annons

Varför kommenteras och betygsätter Ni ramarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Gick precis igenom ett gäng bilder där det förekom att man kommenterade ramarna och det verkar som att man satt lägre betyg (jag kan ha fel) på grund av att man inte riktigt tycker om ramen.
Jag kan förstå att man lite förbigående påpekar att ramen kanske inte passar in. Men är inte bilden det som ska bedömas eller har jag missförstått vad en bild är och att ramen är en del av bilden?

Motiverat ibland!

Jag brukar inte kommentera ramar, men ibland är det motiverat därför om ramen inte hade någon betydelse för fotografen, så skulle han/hon väl inte lägga till någon ram överhuvud taget. Alltså utgår jag från att ramen har betydelse och kan tänka mig att bedöma den.

I andra fall, så vill ju fotografen att man ska bedöma ramen också, och då bjuder väl artigheten att man gör det då när man ändå bedömer bilden, eller?

I detta fall: www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=169358

vill fotografen att man ska tycka om den bilden är bättre än denna: www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=158137&pf=32855

just pga ramen, och då betygsatte jag den efter mitt tycke.

:) Håkan

Jaa har faktiskt funderat lite över detta fenomen jag med, men visst påverkas helhetsintrycket av ramen - så jag kan förstå att en del tar med den i beräkningarna.
Själv kör jag med samma ram (diskret) eller ingen alls till alla bilder, för att försöka undvika att påverka bilden med en flashig ram.

Hur man presenterar en bild har ju stor betydelse tycker jag. Vissa bilder kan verkligen lyftas av en ram som gör att den håller ihop bilden, särskilt om där är linjer som annars leder betraktaren ur bild.

En bra bild skall kunna stå sig utan ram, så att lägga på en flashig ram på bilder i kritikalbumen tycker jag är lite av att lura sig själv. Såvida man inte är nöjd med bilden och enbart är ute efter att få smakråd om en passande ram till just den bilden, förståss.

Jag tycker man ibland ser bilder i kritikalbumen där man ser ut att ha lagt ner mer energi för att få till en snygg ram än man lagt ner på själva bilden.

Jag förespråkar själv en 1 pixel bred svart linje runt bilden för att skilja ljusa partier från fotosidans bakgrund. Bredare ram äter bara plats och de flesta kikar ändå bara på "600 pixel bilden" utan att klicka på "förstora", skulle jag tro.

Mina åsikter om ramar på FS (som om någon skulle bry sig)
/Richard

Galaxens President skrev:
En bra bild skall kunna stå sig utan ram, så att lägga på en flashig ram på bilder i kritikalbumen tycker jag är lite av att lura sig själv. Såvida man inte är nöjd med bilden och enbart är ute efter att få smakråd om en passande ram till just den bilden, förståss.

Jag tycker man ibland ser bilder i kritikalbumen där man ser ut att ha lagt ner mer energi för att få till en snygg ram än man lagt ner på själva bilden.

Jag förespråkar själv en 1 pixel bred svart linje runt bilden för att skilja ljusa partier från fotosidans bakgrund. Bredare ram äter bara plats och de flesta kikar ändå bara på "600 pixel bilden" utan att klicka på "förstora", skulle jag tro.

Mina åsikter om ramar på FS (som om någon skulle bry sig)
/Richard

En bra bild behöver inte kunna stå sig utan ram tycker jag. Ens bildseende bygger ju på hur man ser saker i sökaren tycker jag och där har du ju en ram så ser inget fel i att en bra ram kan göra att en bra bild står eller faller.

Jag betygssätter varken bild eller ram men har fotografen lagt till en diskret ram som "håller" bilden samlad när det behövs så får vederbörande ofta ett glatt tillrop om detta.Och då snackar vi inte grälla konstverk tillverkade i PS utan diskreta saker i svart och vitt eller annan matchande mörk kulör som finns i bilden.

mvh/Gunte..

På vissa andra fotosidor i tex
Norge och Danmark så gör du ingen
ram utan väljer ram och bakgrunds-
färg på hemsidan.
Jag tycker kanske att det skulle införas
här på FS också.

Så här kan man också göra ramar. Det tycker jag är ett snyggt sätt att presentera en bild. Precis så ser det ju ut när en bild hänger inramad med passepartout på en utställning. Presentationen är alltid en del av bilden och görs den snyggt kan det förhöja en bild. Görs den mindre snyggt kan det stjälpa en bild. Om ramen/presentationen stjälper bilden är det inte bra och det bör påpekas. Dock tycker jag inte det ska påverka den övriga bedömningen här på fotosidan. Man kan ju skriva att bilden är bra men att ramen förstör intrycket, t.ex.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar