ANNONS
Annons

Varför kan jag inte öppna RAW filer i CS4 eller Lightroom ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sidni

Aktiv medlem
Har en 5D II mark sen i vintras. Jag har tagit massa bilder i RAW men har aldrig kunnat uttnyttja filerna eftersom de ej går att öppna. Jag har hört att man ska ladda ner något på Adobes hemsida. Jag laddade ner 5.6:an men det hjälpte inte. Sen kan jag inte öppna dokumentet i word eftersom jag inte har det programmet i min dator. Vad ska jag göra ? Jag "börjar" få lite panik för att jag måste kunna öppna RAW filerna eftersom jag ska arbeta med foto. Så uppskattar hjälp

/ sandra

Har en 5D II mark sen i vintras. Jag har tagit massa bilder i RAW men har aldrig kunnat uttnyttja filerna eftersom de ej går att öppna. Jag har hört att man ska ladda ner något på Adobes hemsida. Jag laddade ner 5.6:an men det hjälpte inte. Sen kan jag inte öppna dokumentet i word eftersom jag inte har det programmet i min dator. Vad ska jag göra ? Jag "börjar" få lite panik för att jag måste kunna öppna RAW filerna eftersom jag ska arbeta med foto. Så uppskattar hjälp

/ sandra

Om det är Camera Raw du laddat ner version 5.6 av så borde det ju funka tycker man, förutsatt att du har Photoshop CS4?

Vilket dokument är det du försöker öppna i word??

mvh johan

/ sandra

5D är väl en relativt ny kamera modell?
Troligtvis behöver du senaste versionen av ditt foro program för att komma åt RAW filerna. Tex Photoshop CS4 med "senaste uppdateringarna".

Kom det inte med program med kameran?
Canon har ett eget ganska bra RAW program. Du kan köra den och skicka vidare bilderna som okomprimerade TIF till dit foto program för vidare behandling.

Givetvis vore det enklaste att bara kunna köra RAW filerna rakt av. Men då krävs det tillräkligt ny programvara.

Så uppdatera.

Lycka till!

Men 5.2 så kom uppdaterigen för 5d II mark, men tänkte jag kunde välja en nyare variant. Saken är man kunde välja öppna eller spara ner. Först tog jag öppna som kanske var fel och då försökte ett word dokument öppnas. Jag blev lite förvirrad. Sen sparade jag ner det som tog 10 min sen stod det öppna igen. Ja då försökte samma wordfil öppna sig. Men jag antar att det bara är någon beskrivining. Det kan ju inte ha att göra med att jag ej kan öppna filerna??Men jag måste inte zipa upp någonting för att få det att funka. Ja hehe jag är inte så highteck, ler. När jag försöker öppna RAW filerna i CS4 så står det it's not the right kind of dokument.

Jag har inte CS4, men i CS3 så kan man under Help hitta menyalternativet Update. Då uppdaterar den sig själv (CS3 kan dock inte köra senaste rawmotorn, men det är en annan historia). Lightroom har under Help en "Check for updates" som kommer ge dig en länk att ladda ner den nyaste versionen (2.6), som kan öppna 5dmkII-filer.

/Björn

Ladda ner DNG converter gratis från Adobe här:
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4620
Din Canon raw-fil converteras då till filformatet dng som kan öppnas av en mängd program, bl.a Photoshop och Elements och troligen även Lightroom.

För att öppna word-filer kan du antingen ladda ner MS word-viewer från Microsoft som kan öppna word-filer så att du kan läsa dem, men inte skriva i dem.
Ett annat och kanske bättre alternativ är att ladda ner Open Office som är ett program i klass med MS Office. Programmet är gratis och finns här:
http://sv.openoffice.org/get/
Välj rätt operativsystem.
Open Office kan öppna word-,excel- och power point-filer samt spara i Microsoft filformat om man vill det eller i OO eget filformat.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.