Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför köpte jag en fototidning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Northern Star

Aktiv medlem
Idag köpte jag ännu ett nummer av tidningen Foto.
Kan någon förklara för mig varför jag gjorde det?

Tog ungefär ca 30-60sek att bläddra igenom & konstantera att den inte var det minsta rolig.

Nä, från & med nu är det bara internet som gäller eller har jag missat någon bra tidning därute på marknaden???

> Kan någon förklara för mig varför jag gjorde det?

För att den innehöll en trevlig intervju med Gunnar Smolansky och en schysst artikel av Jarl von Scheele som du knappast lär hitta på Internet?

Hmm... Ja, den är ju inte alltid så jättekul. Jag köper den om det är nån spännande fotograf med, för det händer ju.
Jag vet att jag frågat här förut, men är det bara jag som saknar tidningen Fotografi? Mycket bra blandning av bilder och teknikeri-frossa. Och snygg layout oxå, som man knappast kan anklaga Foto för.

Fotografi var en riktigt bra tidning så länge Kjellberg höll i trådarna. Den tidningen saknar jag verkligen, den var klart bättre än Foto. När andra tog över Fotografi (och sedermera döpte om den till Bild) så gick det snabbt utför, tyvärr...:(

kolla förra numret av foto (det med fågeln på..) och jämför innehållet med tror det var något av numren från 1996. Artikeln om exponering verkar vara plankad rakt från denna......

Det finns en närbesläktad tråd där folk kommenterar olika fototidningar. Själv rekomenderar jag "Black and White Photogtaphy", den ger i alla fall mig den där inspirationen som FOTO inte lyckas rulla igång...

Fast jag gillar ju förståss svart-vitt...

/Anders

Jag kan varmt rekommendera Fotografisk Tidskrift.
Bilder i fint tryck och intressanta artiklar.
Testa den.:)

Marie:)

Foto, husorgan?

Själv har jag varit prenumerant på FOTO i 12 år och Camera Natura sedan starten.

Och jag lever än!

Det blir en vanesak. Tror inte jag vill vara utan den läsningen.

Hej

Tycker FOTO är något ojämn, men det beror väl på hur väl aktuellt nummer sammanfaller med eget bildintresse. Tycker ändå att FOTO håller i längden och jag återvänder gärna till gamla nummer och läser om dem. Jag tillskriver testerna i FOTO en hel del tillit, vilket jag gör i mindre omfattning med utlänska tidningar. Rätt eller fel?. Varvar fn med Outdoor Photography & Practical Photography som jag tycker är ganska bra även om bilderna ibland känns lite för publikfriande. Jag har svårt att tänka mig att publikationer på nätet skulle ersätta en tidskrift, åtminstone än på ett tag.

Mvh
Johan
www.motljus.com

Skulle vilja säga såhär: FOTO är kanske inte den ultimata fototidningen, men den innehåller klart tillräckligt med glädje för de futtiga 38:- som den kostar.

(testa att köpa lite amerikanska datortidningar och känn det svida i plånboken...)

Tyska tidningar: Color Foto och Naturfoto, speciellt den sistnämnda är överlägsna de amerikanska tidningarna i seriositet. Nyfiken på tester, läs Color Foto - du hittar samma test i svenska Foto 1-2 månader efter.
Foto är - beroende på intresse och iriktining - ändå ett trevligt tidsfördriv.

Kan rekommendera en ganska ny engelsk tidning som heter Black and White Photography som jag köpt ett par nummer av. Den handlar om..., tja, svart/vit foto. En hel del mörkrumstips å annat smått å gott :p

Idag hittade jag ett nytt nummer av Photodo (nr.1/2002) på Expert. Gratis och med många bra artiklar om digitalfoto. Rekommenderas varmt och definitivt värd noll kronor.(även om det står 25:på framsidan)

Jag tror att FOTOs problem är att de försöker vara alla till lags, både nybörjare och proffs. Det blir väl lite konstigt då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar