gunnar.gustavsson.71
Medlem
Jag håller med Mats Alm på sidan 7 fullständigt. Precis så måste man tänka och handla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Marknaden har fel så ofta.
Är rätt säker på att marknaden inte ger så mycket för mina barndomsminnen. För mig är de ovärderliga.
Det är ett extremfall men det är "det strikt ekonomiska värdet" också.
Jag kom att tänka på en sak jag glömt att nämna. Några har givit förslag om utställning på lokalt eller visa upp dem på något företag. En del företag har kanske konstföreningar, varför inte fråga om en fotoutställning. Många konstnärer vänder sig till konstföreningar i när och fjärran för att visa upp sina alster. Jag har själv gjort en utställning på det företaget jag arbetade på för många år sedan. Många var mycket intresserade och gjorde en del köp. Mina flesta bilder var detaljer, närbilder av någonting. Min avsikt var inte att sälja därför fortsatte jag inte på den linjen.
Bra. Utställningar är det enda som funkat för mej. Ibland har jag sålt ett tiotal bilder men ofta inget eller enstaka. Ibland har jag blivit tvungen att betala lokalhyra. Tycker du skall fortsätta med utställningar. Har du försökt i nån större stad. Karlstad?
En duktig kille här på FS har utställning nu. Stellan Karlsson.
https://www.facebook.com/photo.php?...88332604.19090.100003928600716&type=1&theater
Det verkar vara svårt att sälja landskap sedan länge. Just nu trendigt med gatufoto. Inget för dej?
Jag har tänkt att fråga runt på lite olika ställen om utställning. Har inte blivit av än bara. Och nu vet jag inte längre efter denna tråden om det är någon ide då alla säger samma sak. Landskapsbilder är tråkiga och folk vill inte ha dom.
jag fotar natur och landskap för att jag tycker det är kul. Jag vill nog inte byta stil helt bara för att det är populärare. Jag fotar ju först och främst för att jag tycker de tär kul.
Du måste bo i en stor stad för att gatufoto ska funka bra. Tror inte Töcksfors på 1000 personer är rätt ställe till det. Även Karlstad är egentligen för litet tycker jag.
Du måste bo i en stor stad för att gatufoto ska funka bra. Tror inte Töcksfors på 1000 personer är rätt ställe till det. Även Karlstad är egentligen för litet tycker jag.
Nej. Det är lika fel som att säga att en naturfotograf inte kan bo i stan. Man kan givetvis förflytta sig till motiven. Gatufotografen Mats Alfredsson bor i Borås men lyckas ändå tjäna pengar på sina gatubilder. Hans bilder ger pengar till nya resor som ger nya bilder osv.
Läs om hur han tjänar pengar här: http://www.fotosidan.se/cldoc/gatufotografen-som-jagar-pa-bast-natten.htm
Men det går att ta gatubilder i Borås också. Kolla in mästaren Lars Tunbjörk (antagligen topp 5 på listan över de mest kända svenska fotograferna internationellt). Han har gjort en bok som heter "I love Borås". Den är gjort av bilder som blev över från hans mästerverk "Landet utom sig", en av de högst värderade svenska fotoböckerna.
ok jag ska formulera om mig.
Om jag ska kunna träna på gatufoto så underlättar det MASSOR att ha tillgång till en stor stad.
Det är lite orättvist att jämföra med en av sveriges bästa och kändaste gatufotografer och säga att det inte alls är svårt.
blir lite missvisande.
Hur bär man sig åt eller vad gör jag för fel? Håller bilderna inte måttet. Hur ska jag marknadsföra mig bättre?
Det vore väldigt kul att få sålt några bilder även om jag inte blir rik på det.
Vad du gör sänk inte priset!
Fotografiet är den bättre bilden.
/avdelningen för omotiverat tyckande
Fotografiet är den bättre bilden.
/avdelningen för omotiverat tyckande