ANNONS
Annons

Varför inte både sökare o LCD-skärm samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med föregående talare att med en digital systemkamera blir inlärningskurvan så mkt brantare. Du ser ju på en gång vad som händer. Det jag lärde mig på några månader m min 350D skulle tagit år att lära sig på en analog. För att inte tala om vad film det skulle ha gått åt och vad det skulle ha kostat m alla framkallningar.

Men inte vet jag om jag kan "ljusmäta" i huvet inte. Tror det är lättast att börja lära sig m AV-läget och se hur slutartiden förändras beroende på bländare samt när man hajjat detta även lägga på iso-faktorn. Och att ställa tusen "dumma" frågor här på fotosidan. Sen studera andras bilder förstås också, allmänt TÄNKA lite mer innan man trycker på knappen.

"Bättre fråga och verka okunnig
än att inte fråga och förbli det"

(Ett kinesiskt gammalt ordspråk)

Ett tips Daniel är att redan från början satsa pengarna på rätt ljusstarka objektiv, för du kommer ändå att vela ha det sen. Ett förslag till en 400D: Sigmas EX 18-50mm/f2.8 + 50-150mm/2.8.

Eller om du bara har råd m ett Sigma 17-70mm/f2.8 (macro). Har inget av dessa objektiv själv men skulle jag börja om från scratch utan de objektiv jag har idag skulle jag titta på dessa.

Och satsa du på en 400D det blir säkert ett väldigt bra läroverktyg. Jag kör fortfarande m min 350D och vill nästan inte byta upp mig för att den är så lätt o smidig vilket också är rätt trevligt men många andra klagar på.

Senast ändrad:
Ett tips som har funkat i evigheter, gâ till biblioteket och lâna nâgra böcker med grunderna i fotograferandet.

Finns inget som slâr lite grungläggande kunskap.

Uttryck skrev:
Men inte vet jag om jag kan "ljusmäta" i huvet inte.

Jodå, om du bara försöker, övning ger färdighet..

Ett bra "ställe" att börja vid är den gamla tumregeln "sunny sixteen" som säger att vid bländare 16 och solsken så får du "rätt" exponering vid samma slutartid som din iso-känslighet. Blir det molningt så öppnar man - lätt molninghet 11, mulet 8 osv..
Å nästa grundläggande sak är ju att om du öppnar ett steg så måste du ha ett steg kortare tid, kom dock ihåg att ett "snäpp" på moderna kamerors rattar oftast bara är 1/3-steg.

Andra saker som kan vara bra att komma ihåg i vissa situationer är att en gräsmatta eller betongvägg är medelgrå för kamerans mätare, prova en solig dag att manuellt ställa in "sunny sixteen" och rikta kameran mot en solbelyst gräsmatta, mätarn kommer mest troligt att säga "OK" till det (med viss reservation för brunbränt eller kraftigt grönt fuktigt gräs). Sedan har du din handflata (insidan), som skall oftast vara ca 1 steg överexponerad (lite då beroende på person).

Nyttan av det när man har bra automatik då?
Ja se på bifogad bild med två exempel, båda var fotograferade enligt "sunny sixteen" och vid båda tillfällena tyckte min kamera att jag överexponerade en hel del. Båda bilderna är typexempel på när ljusmätarn och kameran ofta blir lurad, snö och solsken som blänker i vatten.

Bilagor

• ss.jpg
    ss.jpg
    19.9 KB · Visningar: 296
pellepiano skrev:
Jag gick över till Systemkamera när jag upptäckte att min kompakt inte kunde få till nåt bra kort skärpedjup ( suddiga bakgrunder ). Fick se en kompis bilder och blev helt tokig. Så det blev en 350d som jag är väldigt nöjd med. På köpet dick jag naturligtvis bättre bildkvalite oxå.

Jag känner samma sak just nu som Per skriver så därför har jag införskaffat mig en 400d. Jag kör fördet mesta på manuell på den lilla ixusen jag har och då kännde jag att en systemdigital vore att steg i rätt riktning. Jag saknar inte sökare i Lcd skärm.

Uttryck skrev:
Men inte vet jag om jag kan "ljusmäta" i huvet inte.
Magnus har redan skrivit lite om detta, men jag vill tipsa om The Ultimate Exposure Computer. Även om jag tycker Fred Parker kanske går lite väl långt i sitt resonemang ibland så är det en bra lärokälla. Man vet ju aldrig när ljusmätaren klappar ihop (gjorde det på min D70 i julas mitt under en plåtning och då var man glad att man hade lite teori kvar i bakhuvudet).

Sen tycker jag inte ljusmätaren är helt dum att använda, den underlättar avsevärt. Fast man bör ha lite kunskap så det inte blir allt för tokigt när den blir bortkollrad.

Högberg, hur förklarar du att Canon har satt in liveview i sin senaste proffskamera när 1. en seriös fotograf inte vill se bilden på lcdn...blabla.?
vad är det förresten för dumt j*vla påstående? varför skulle en seriös fotograf inte vilja se bilden på lcdn? det finns tillfällen när vartenda proffs säger "fan, jag önskar att jag kunde se bilden på lcdn", och jag tänker inte ens rabbla exempel för även du vet hur uppenbara de är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar