Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför heter det Plåta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Ännu tidigare faktiskt, 500 f Kr

fujicanon skrev:
Som jag har förstått det; håller man på med det ennu däruppe...........
/Erik J

Ha ha..ja vi fick ju börja om från början när dom snodde grejerna.
Men vi börjar vara nära nu.:)
Mvh/-Anders

Synonymer

I engelskan heter det "take a picture" och alla vet vad det betyder. Ett ord kan ha flera betydelser.
Svenskan är inte rik på synonymer som till exempel
det engelska språket.
På tyska använda man verbet "aufnehmen".
"Ich nehme die Rose auf" - jag fotograferar rosen.
"Aufnehmen" betyder också att "plocka upp", men alla vet precis att man inte plocka upp rosen.
Det beror ju på sammanhanget.
Därför är det inte fel att säga "ta kort" även om några här tycks tro det.

Tja...ta kort, ta bilder, plåta; jag tycker det är slarvit språk.
(Huff; och det sejer jag som inte är Svensk skolat......)

Inte är jag Korttagare, Bildtagare eller Plåtare.

Nej en Fotograf fotograferar.
/Erik J

Re: Synonymer

Sen finns det ju vissa här som har humor ;)

Wolfgang skrev:
I engelskan heter det "take a picture" och alla vet vad det betyder. Ett ord kan ha flera betydelser.
Svenskan är inte rik på synonymer som till exempel
det engelska språket.
"Aufnehmen" betyder också att "plocka upp", men alla vet precis att man inte plocka upp rosen.

Det är väl ett slanguttryck som blivit vanligare på de senare åren. På 90-talet sa jag att skulle plåta en tjej. Numera har blivit vanligt. Jag läste igår i JP att det hade varit lite problem med betalning angående än plåtning på länsmuseumet i Jönköping

Och färgfotografin uppfanns av James Clerk Maxwell, som visade den första färgbilden som byggde på fotografisk teknik redan år 1861.

Det kan ju vara värt att notera ett det än idag finns de, främst äldre personer, som kallar negativet för plåten och det hänger ju som tidigare har nämnts ihop med att man förr hade glasplåtar. Något som levde kvar ganska länge inom ateljesidan. Och längst torde glasplåten ha levt kvar inom astronomin.

Själv har jag hört och använt uttrycket "plåta" i mer än 50 år så det är säkert inget nytt påfund.

Hittade en plåt i min svärmors skrivbordlåda. Skannade den och återger den här:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=572771.
Därav förstår man det gamla utrycket "plåta."

När George Eastman startade Kodak försökte man få folk att använda uttrycket "kodaka", dvs plåta. Det avråddes relativt tidigt att använda detta utryck. Numera avråds det helt för att undvika att bli av med rättigheterna till varumärke då det blir fallet när det används i folkmun.

Plåtslagaren skrev:
.........och det hänger ju som tidigare har nämnts ihop med att man förr hade glasplåtar. Något som levde kvar ganska länge inom ateljesidan. Och längst torde glasplåten ha levt kvar inom astronomin......

Glasplåten lever än! Fast man får lägga på emulsionen själv. En som idag sysslar med sådant är Bosse Blomqvist från Kalmar. Han blandar t.om emulsionen själv eller kör med hälften egentillblandad och hälften färdigköpt emulsion. Att fota med glasplåtar är inget död teknik, än i alla fall.

chiyoda skrev:
............ Jag läste igår i JP att det hade varit lite problem med betalning angående än plåtning på länsmuseumet i Jönköping
Det kanske var en Plåtslagare.
Och vad är en plåtslagare?
Jag vet bara om fotografer som slår på avtryckaren och fotografer som slår sina glasplåtar för att krakelera bilderna.

Saddams bilder

Graal skrev:
Var det den irakiske vetenskapsmannen Ibn Al Haitums mörkrum som Saddam gömde sig i? Mycket tyder på det. Haitun konstruerade nämnligen den första kameran kring år 1000 e.Kr. Det vet man eftersom det finns bevarade ritningar av hans uppfinning. Man har dock aldrig återfunnit hans mörkrum... förrän nu...?
Var kan man se Saddams bilder?

Plåtslagaren skrev:
...och det hänger ju som tidigare har nämnts ihop med att man förr hade glasplåtar...

Kom det inte fram rätt tidigt i tråden att det inte härstammade från glasplåtarna, utan från daguerrotypierna? :)

Jag citerar Walter Grape från tidigare i tråden: "Begreppet plåta kommer från Louise Jacués Mande´Daquerre´s upptäckt om framställning av fotografi på försilvrad kopparplåt.Upptäckten redovisades för Paris akademin år 1839.Användning av glasplåtar kom långt långt senare."

kiwawa skrev:
Är inte reklamfotosituationen verklig?
Kanske inte, kan vara The Matrix;-)

Jag har The Matrix på DVD..den känns väldigt verklig att ta på. Det kan iofs vara en bild i min hjärna..eller ett foto kanske? Eller ett kort?

Om en panoramabild är lång, är en 10x15 ett kort kort då? Och frågan är, är den i så fall lika kort som fjortisarnas kjolar?

Walle skrev:
Kom det inte fram rätt tidigt i tråden att det inte härstammade från glasplåtarna, utan från daguerrotypierna? :)

Jag citerar Walter Grape från tidigare i tråden: "Begreppet plåta kommer från Louise Jacués Mande´Daquerre´s upptäckt om framställning av fotografi på försilvrad kopparplåt.Upptäckten redovisades för Paris akademin år 1839.Användning av glasplåtar kom långt långt senare."

Var inte så säker på det? Som jag skrev tidigare tog engelsmannen Talbot, ungefär samtidigt med Daguerres plåtbilder, fram sin negativ/positivteknik som ganska snabbt slog ut Daguerres metod då man kunde mångfaldiga samma bild med kontaktkopiering av pappersnegativet. Som jag läst mig till i den tyska papperstillverkaren Leonars jubileumsbok från 1955 började engelsmännen använda glasplåtar redan 1851 med Talbots teknik, då man inte fick riktig knivskärpa med pappersnegativen från början och istället ersatte det med glas. Och i engelskan hette det plate som även betyder plåt. Daguerrotypin var ju heller ingen process med ett negativ som kopierades till positiv vilket Talbots metod var. Och engelsmännens glasnegativ (plates-plåtar) togs fram just med utgångspunkt från Talbots metod och hade inget med Daguerrotypin att göra, så jag tippar att det ändå kommer från glasplattorna, the plates (plåtarna).

Förmodligen har engelskans "glass plate" slentrianmässigt översatts till svenskan med "glasplåt". Jag finner den förklaringen mycket mera sannolik än att det skulle ha något med Daguerres plåtbilder att göra?

Från början (1851) var glasplåtstekniken ett vått sk kollodiumförfarande och egentligen blev det inte vanligt och allmänt förekommanbde förrän på 1870-80-talet då man uppfann den torra gelatinplåttekniken (i den tyska boken benämnt "gelatinetrockenplatte). Alltså på tyskan benämnt platte. Funderar vad det heter på andra språk? Är det bara på svenskan man översatt med plåt?

Re: Synonymer

Wolfgang skrev:

Ur det perspektivet kan jag förstå benämningen "ta kort", men det låter ganska obildat, om du ursäktar ordvalet i dubbel bemärkelse.
Som jag har uppfattat det har benämningen ta kort överförts från de färdiga (och kanske massproducerade) kopiorna i form av vykort och andra trycksaker till det fotografiska hantverket.

ANNONS