Annons

varför grynigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

bladu

Medlem
Ny kamera Nikon D200 som jag uppenbarligen inte kan än och många år sen jag fota m systemkamera. Då fanns inte automatik som idag. Då kunde man inställningarna som ett rinnande vatten, men för att safe:a tog jag bilder på ett bröllop med helautomatik för jag tror kameran kan bättre än jag för tillfället.

Detta kort är taget med helautomatik och jag har ökat ISO till 600 har jag för mig. Det borde vara ljust nog, och bilden är tagen i hög kvalité mellan storlek (M fine).

Varför blir bilden grynig? När jag försöker cropa så syns det tydligt att bilden inte håller. (bilden här är cropad till ca hälfen)

Vad skulle lösningen vara? Hur skulle jag fota istället.

Bilagor

• grynigt.jpg
    grynigt.jpg
    56.2 KB · Visningar: 345
Inte helt säker på vad du menar med grynigt. Menar du låg upplösning (motsvarande kornighet på film) eller menar du färgbrus?

Generellt så är väl risken stor för brus i såpass mörka partier som det är vid personernas ansikten.

Kamerans omfång räcker nog inte till för att täcka skillnaden mellan det mörka motivet och den ljusa bakgrunden.

En lösning är att använda blixt för att jämna ut skillnaden och lysa upp motivet bättre.

Utan blixt kan man spot-mäta mot t.ex. ett ansikte och exponera efter det (med följd då att bakgrunden kommer bli för ljus och sakna teckning).

Svårt att se på den lilla bilden men det kan även tänkas att skärpan hamnat mer på personen längre bort än på de två närmast kameran, varför de upplevs som oskarpa.

Ang. autofokus

(Oj vad skriver i spridda skurar här, ursäkta). ;-)

Normalt brukar nog autofokusen lägga skärpan på det som är närmast kameran. Men här kanske var så mörkt och kontrastfattigt att den lättare fastnade för något som är ljusare, mera kontrastrikt och ligger längre bort i bild.

Vad jag kan se på vädret där, så hade ISO 400 räckt gott - kanske även ISO 100 med en kort brännvidd. Du skriver att du croppat bilden, och det syns att kameran valt att exponera bakgrunden relativt korrekt. Jag antar att croppningen gjordes för att personerna på bilden upptog en mindre del av bilden, och annat (exvis den solbelysta bakgrunden) upptog det mesta.

Antagligen lurades kameran av att så stor del av bilden var ljus, och valde därför att exponera efter det, istället efter det du _egentligen_ hade velat fotografera - paret.

Du skulle först & främst gått närmare, och komponerat bilden korrekt från början.

Det hade hjälpt kameran att göra samma bedömning som du angående ljuset, dvs att _paret_ varit det vesäntliga i bilden. Vidare har du rent generellt valt en bakrgund som är kraftigt mycket ljusare än motivet, vilket i sin tur också ökar risken att kameran gör felaktiga bedömningar, även om du gjort en korrekt komponering redan från början.

Jag tror att underexponeringen är orsaken till att bilden upplevs grynig, i kombination med att du croppat bilden (istället för att ha förminskat den), vilket gör att grynen framträder än mer.

ISO 600 ger väl lite mera brus (grynighet)? Fö är personerna felexponerade medan bakgrunden blivit rätt exponerad. Försöker man ljusa upp underexponerade partier (som skulle behövas här med personerna) brukar grynigheten också öka. Lösningen är då att t.ex använda upplättningsblixt så blir både personerna och bakgrunden rätt exponerad och du kan använda lägre ISO, t.ex 100, vilket minskar grynigheten. Du skulle också kunna exponera efter personerna istället för bakgrunden och nöja dig med kort skärpedjup (stor bländaröppning/litet tal) med lägre ISO och då få det viktigaste i bilden (personerna) rätt exponerade medan bakgrunden blir ljusare.

bladu skrev:
Vad skulle lösningen vara? Hur skulle jag fota istället.
1. I dagsljus (även när det är molnigt) behövs sällan mer än ISO 400

2. Ställ in LARGE/EXTRA FINE eller allra helst RAW, om minnet tryter måste du helt enkelt skaffa ett kraftigare minneskort, skulle föreslå minst 2GB (men nu är ju även 4GB förhållandevis billiga)

3. Sälj din D200 och köp en FF (typ Canon 5D) som tack vare sina större pixlar fixar bruset upp till ISO 3200 ;)

U

Jag håller med alla föregående talare. ;)
Kortfattat:
Bakgrunden är för ljus, den har lurat din kameras auto-läge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar