Walle
Aktiv medlem
Milan, gå in på crimson.se och sen menyalternativ "LAMBDA" och sen menyalternativ "1 meter prov" och beställ hem ett eget GRATIS prov på vad deras lambda-printer kan åstakomma.
Jag skulle gissa att du får betala BETYDLIGT mer än 324+moms för en 70x100 kopia från ett analogt labb (profoto tar 650+moms för första kopian, 325+moms för följande. Crimson tar 215+moms för följande).
På vilket sätt är det billigare?
Vidare undrar jag fortfarande vad du menade med att man får plats med EN bild i högsta upplösning på minneskortet? Jag har bara 1GB och jag får plats med ca 180 RAW-bilder...det motsvarar fem vanliga 36-bilders rullar...Fotar jag JPG i högsta upplösning så vete tusan hur många bilder jag får plats med...över 500 är det i alla fall...(D.v.s. över 18 vanliga rullar med film).
Jag skulle gissa att du får betala BETYDLIGT mer än 324+moms för en 70x100 kopia från ett analogt labb (profoto tar 650+moms för första kopian, 325+moms för följande. Crimson tar 215+moms för följande).
På vilket sätt är det billigare?
Vidare undrar jag fortfarande vad du menade med att man får plats med EN bild i högsta upplösning på minneskortet? Jag har bara 1GB och jag får plats med ca 180 RAW-bilder...det motsvarar fem vanliga 36-bilders rullar...Fotar jag JPG i högsta upplösning så vete tusan hur många bilder jag får plats med...över 500 är det i alla fall...(D.v.s. över 18 vanliga rullar med film).
mdesnica skrev:
Bästa Lotta!
Under 20 års tid har vi haft: magnetband, 5 1/4", 3½", CD och DVD + flera halvudda format. Det är ingen självklarhet att folk regelbundet ser över vad de har på tex floppy för att föra över det till CD-rom osv. Man kanske har lagt undan några gamla 5 1/4" på vinden, eller tom slängt dem. Plötsligt kan din nya dator inte ens läsa dessa gamla lagringsmedia.
Fotonegativ tar liten plats, du kan snabbt se vad du har på dem (negativ eller positiv). Du kan alltid kopiera ett nytt foto från negativen (även fotot kan hålla länge om det sköts bra).
Man behandlar negativ och digitalt media olika. Det senare förknippas med junk, när det blir gammalt. Medan negativ vårdas och lagras mer ömt. Själv har jag tex sparat gamla smalfilmer, men jag har ingen koll på mina vhs-filmer.
Jag fotar analogt bland annat för att det är billigare att kopiera större foton. Ska du skriva ut A4 eller A3 i bra kvalitet, som inte rinner, på ett papper som håller bra, ja då är det fortfarande klart dyrare. Du måste ha bläck, fotopapper och en dyr printer.
Självklart har digitalkameran en del fördelar, men innan man löst ovanstående problem imponerar inte tekniken på mig.