Heimerdinger
Aktiv medlem
Har funderat på det här ganska länge, normalt när företag ersätter en produkt med en ny så har dom utförsäljning på den gamla och sen promotar bara den nya men inte Nikon.
Nikon fortsätter istället sälja den gamla modellen så länge som det finns intresse bland köpare.
Exempel:
D5300 började säljas 2014, den har sedan dess blivit ersatt två gånger men går fortfarande att köpa ny från Nikon nu 2019 trots att D5600 finns till försäljning.
Andra exempel är D7200 som ersattes av D7500 men ändå känns det som att Nikon försöker göra mer reklam för den gamla modellen än för den nya.
Är det här en känd strategi från Nikon att inte försöka få folk att köpa den senaste utan istället försöka få folk att köpa förra årets modell?
Känns som typ ALLA andra företag oavsett bransch bara vill att vi alltid ska köpa den senaste produkten.
Personlig reflektion är att det här är grymt bra och jag önskar att fler företag jobbade efter samma princip, det är väldigt sällan man har behov av allt den senaste produkten erbjuder, oftast nöjer man sig med förra årets modell i flera år till
Nikon fortsätter istället sälja den gamla modellen så länge som det finns intresse bland köpare.
Exempel:
D5300 började säljas 2014, den har sedan dess blivit ersatt två gånger men går fortfarande att köpa ny från Nikon nu 2019 trots att D5600 finns till försäljning.
Andra exempel är D7200 som ersattes av D7500 men ändå känns det som att Nikon försöker göra mer reklam för den gamla modellen än för den nya.
Är det här en känd strategi från Nikon att inte försöka få folk att köpa den senaste utan istället försöka få folk att köpa förra årets modell?
Känns som typ ALLA andra företag oavsett bransch bara vill att vi alltid ska köpa den senaste produkten.
Personlig reflektion är att det här är grymt bra och jag önskar att fler företag jobbade efter samma princip, det är väldigt sällan man har behov av allt den senaste produkten erbjuder, oftast nöjer man sig med förra årets modell i flera år till