Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför färger i det svarta?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Varför får jag 'färgfragment' i det svarta - se nedan - i vissa av mina bilder när jag skannar dem (från filmen)? Gör jag något fel vid skanningen? Är det något fel på exponeringen från början? Tacksam för hjälp.
 

Bilagor

  • img008.jpg
    img008.jpg
    10.8 KB · Visningar: 776
Senast ändrad:
Om det som ska se svart ut finns med i bilden, är den förmodligen underexponerad. Då kan sådana här fenomen uppstå.
 
jämnfärgade mörka ytor är mycket känsliga för exponering, där felexponering leder till högt färgbrus. Sen är de ju känsligt för damm under själva scanningen oxo.

// Lazze

...som inte tycker om att scanna längre då det är så himla svårt att få ett resultat som är åtminstone 80% så bra som en direkt digital bild.
 
Kan sådana här färgartefakter bero på skannern och inte på filmen?

Har hört talas om (colour) banding? Vad är det?
 
Ziden skrev:
...som inte tycker om att scanna längre då det är så himla svårt att få ett resultat som är åtminstone 80% så bra som en direkt digital bild.

Kan inte riktigt hålla med dig där. Får själv ofta bättre resultat av mina scannade orginal än en fil direkt från en Dslr. Ex. om man jämför en råfil från en Astia 100F med en råfil från en 20d så har inte den digitala filen en fördel i mina ögon. Färgerna, omfånget, ja det mesta är bättre på diat i mina ögon. Men jag vet också att jag är ganska ensam om den åsikten... Och vill inte gärna ge mig in i ännu en diskussion, bara lämna en liten kommentar ;-)...
 
Det där ser ju bara ut som en felaktigt satt svartpunkt. Du försöker i den digitala bilden visa detaljer från skuggorna som inte finns i filmen.
 
Walle skrev:
Överexponerad, menar du väl?
Det ser ut som om det är negativ film, så jag gissar på underexponering.

Om det nu är så att Joakim ville ha teckning i det svarta. Annars är den korrekt exponerad men felaktigt "kopierad".
 
jimh skrev:
Det där ser ju bara ut som en felaktigt satt svartpunkt. Du försöker i den digitala bilden visa detaljer från skuggorna som inte finns i filmen.

Det där låter vettigt om det inte vore för att samma färgartefakter också finns i andra områden av bilden än det svarta - där är de dock mindre störande, varför jag valde det svarta området som exempel.
 
Mer åt det här hållet skulle jag gissa att bilden "vill" se ut
 

Bilagor

  • sebring.jpg
    sebring.jpg
    17.7 KB · Visningar: 389
J. S-g. skrev:
Det där låter vettigt om det inte vore för att samma färgartefakter också finns i andra områden av bilden än det svarta
Felaktig svartpunkt får ofta svåra konsekvenser över hela bilden, eftersom den ju är uppbyggd av en kornstruktur som består av det mesta från svart till vitt över hela bildytan, inte bara i de områden som är ljusa eller mörka. Ofta är det det som menas när folk pratar om "grain aliasing".

Du kan väl ladda upp ett sånt utsnitt också så man får se.
 
Med negativ film kan man utgå från filmbasen, t ex i mellanrummet mellan rutorna.

Har du en skanner som kan variera exponeringen i hårdvaran så är det bra att låta ett sånt parti vara synligt i skanningen. Då sätter skannern själv svartpunkten där. Om negghållaren inte tillåter det kan man skanna ett förskjutet negg och sen låsa exponeringen.

Har du en skanner med låst exponering och enbart mjukvarujustering så kan du använda kurv- eller nivåverktyg. Ofta finns det en pipett man kan använda för att klicka på det som skall vara helt svart.
 
Om du har möjlighet bör du skanna med större färgdjup.

Istället för 8 bitar kanal väljer du 12, 14, 16 eller vad som går att välja. Då får du fler nyanser inskannat från motivet.

Undvik också att skala bilden direkt vid skanningen, skanna i 100% med högsta upplösning och skala om bilden till rätt storlek i Photoshop.

Det ger ofta det där lilla extra.

Titta här för ett äldre inlägg om detta.
 
Att styra skannern med PS - menar du då att öppna skannerprogramvaran via File -> Import i PS?

När jag skannar med Epsons skannerprogram kan jag få 48 bitars färgdjup - men i PS blir det alltid 8 bitar sedan när jag öppnar filen. Varför?
 
Senast ändrad:
OK. Nu skannade jag med Epsons skannerprogram via PS.

Jag valde 48 bitars färgdjup vid skanningen, men i PS får jag 16 bitar. Varför?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.