Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ett multigrade filter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tillsammans med ett multigrade-papper kan man ändra kontrasten i förstoringen genom att byta filter. Multigrade-filter är ett måste om man inte har färgfilter i sin förstoringsapparat.

Filtren är graderade från 00 till 5. 2,5 är normalkontrast. högre siffra ger högre kontrast.
 
Då jag slabbade i mörkerrummet så började jag med graderat papper, när jag sedan gick över till multigrade så blev det ett jätte lyft.
Från att ha 20 kartonger med olika hårdhet och storlekar så klarade man sig på 3-4 kartonger. Helt plötsligt så kunde man köpa storpack och komma ned lite i pris/ark.
 
Den största fördelen, enligt min mening, med multigrade (och andra variabelkontrast papper) är att man kan låta olika delar av bilden kopieras med olika kontrast genom att göra efterbelysningar/delbelysningar med olika blå/grön blandning av ljuset (magenta/gul blandning blir ekvivalent då papperen är okänsliga för rött ljus).

Lite som att använda nivå-justeringslager i photoshop alltså.
 
Senast ändrad:
PerFogelberg skrev:
Filtren är graderade från 00 till 5. 2,5 är normalkontrast. högre siffra ger högre kontrast.

Vad är då normalkontrast?

Olika filter och pappersfabrikat ger olika kontrastskalor. Om jag inte missminner mig så ger Ilfords multigrade papper tillsammans med Ilfords multigrade filter det största kontrastspannet (i jämförelse med agfas och kodaks dito). Notera också att filternumren sällan motsvarar graderingen på papper med fast kontrast, därför är det lite missvisande att prata om att filtren är graderade.
 
Senast ändrad:
Erik Schalin skrev:
Ja just det, sedan finns det apparater med variabla multigradehuvud också. Man skapar samma effekt som färghuvudet.
En nackdel med dessa är att de bara blandar blått och grönt ljus (iallafall de jag testat, ett från ilford och ett huvud till en Leitz focomat) och därför kan man inte använde ett rödfilter under linsen för att göra en exponeringsfri preview på papperet såsom man kan med lösa magenta/gul filter som släpper igen rött ljus.
 
Sorry, visst är det en bra början. Jag har bara en ovana att försöka vara nogran(petig)... ...För nogran i det här sammanhanget.

Edit: Ska jag dock vara petig igen :) så ligger inte 2.5 mitt emellan 00 och 5 i kontrastskalan hos alla filter/papperstilverkare (t.ex. inte hos ilford) enligt "Way beyond Monochrome" av Lambrecht & Woodhouse (förövrigt en bra och insprirerande bok om mörkrumsarbete). Det är dock en bra start ;-)
 
Senast ändrad:
Ett alternativ till att starta med en medelkontrast är att köra med split-filter metoden. Dvs starta med ett mjukt filter och göra en testremsa för högdagrarna och sedan göra en testremsa till där man först exponerar med det mjukaste filtret med tiden man bestämt för lagom högdagerteckning och sedan efterbelysa med det hårdaste filtret tills man får god djupsvärta. I och med att man efterbelyser med högsta kontrasten så påverkas inte högdagrarna av efterbelysningen med det högsta kontrastfiltret.

Kör man inte split-filter-metoden är man nästan tvungen till att testa vilken exponeringskompensation man behöver göra när man byter kontrast för varje papper, alternativt göra en ny testremsa för varje gång man byter kontrastfilter. Enligt tillverkaren av filtrena skall man göra en viss kompensation när man byter filter, problemet är bara att denna kompensation blir olika för olika papper och dessutom kanske det är en annan gråton man vill hålla konstant vid filterbyte än den filtertilverkaren har använt.

Ska man dessutom använda sig av olika kontrast i olika delar av bilden är split-filter metoden enklast att utgå från, för varje del av bilden man vill ge olika kontrast. Då kan man räkna fram en grundexponering för varje filter och sedan en efterbelysning för varje filter och varje övrig del av bilden.
 
En stor nackdel med de flesta variabla papperen är att kontrasten ändras väldigt lite eller inte alls i högdagerpartier och skuggor. Det är i mellandagrarna de stora förändringarna sker vid filterbyte. En del motiv är därför svårkopierade på variabelpapper. Då kan graderade papper, ev. i komb. tvåbadsframkallning vara att föredra. Ilfords Multigrade IV är dock ett undantag som ger kontrastförändring även i högdagrar vid filterbyte. Synd att detta papper är så kall i tonen bara och att den är svår att förändra med selen.
 
Graal skrev:
Ilfords Multigrade IV är dock ett undantag som ger kontrastförändring även i högdagrar vid filterbyte. Synd att detta papper är så kall i tonen bara och att den är svår att förändra med selen.
Ilford Mutligrade IV Fb Warmtone har inte det problemet, dock lagerför inte photax det. Inte heller kodaks bruntonare tar på det vanliga multigrade papperet, däremot tvåbads sepiatonaren. På warmtone papperet funkar samtliga (även tvåbads sepia trots att det är ett varmtonspapperet som annars kan bli konstiga med tvåbads sepia, t.ex. fotokemika fineprint)
Edit: Tyvärr verkar inte Warmtonepapperet finnas med Ilfords underbara 5k-matta yta (iallafall inte på kameradoktorn där jag kikade), som det vanliga Multigrade IV Fb och de graderade motsvarigheterna finns i.
 
Senast ändrad:
Nej man behöver inga lösa filter om du har färghuvud. Filtrena finns ju inbyggda där och det finns filtreringsskalor (hur du ska ställa färgfiltrena, företrädesvis gult och magenta, för att få olika kontraster) hos tillverkarna av olika fabrikat.
 
Skulle också vilja korrigera tidigare gamla inlägg där det sägs att Multigrade IV finns i warmtone. Det är inte riktigt. Multigrade IV är en specialutvecklad kall emulsion som är svår att tonförändra i selen.
 
Graal skrev:
Skulle också vilja korrigera tidigare gamla inlägg där det sägs att Multigrade IV finns i warmtone. Det är inte riktigt. Multigrade IV är en specialutvecklad kall emulsion som är svår att tonförändra i selen.

Eeh? Det där stämmer väl inte - Multigrade-papper finns i två varianter; Multigrade IV och MG IV Varmtone. Båda finns i både fiber och RC. Ilfords papper är dock svåra att få mycket ton i - det har Ilford till och med själva sagt, även om de formulerat det som att det inte skulle vara omöjligt, utan bara att man får svagare ton än med andra papper.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.