Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför DMF?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Jag förstår poängen med det som Sony kallar för DMF (att fokus går att justera manuellt trots att kameran är inställd på AF), men varför göra ett nummer av det och skiljer det egentligen något mot det som Canon och Nikon haft i många år? I deras kameror behöver man inte ändra några inställningar, och fokus går alltid att justera i efterhand så länge man använder objektiv av typen USM eller AF-S.

Tillför DMF något ytterligare, och i så fall vad?

Att man dessutom har det i NEX där alla objektiv är fly-by-wire tycker jag är rätt fånigt :)

Sony har haft DMF i många år också, till exempel på A900. Dessutom fungerar det ypperligt även med gamla skruvdrivna Minoltaobjektiv från 80-talet (och självklart med nya skruvdrivna från Sony också). Men jag har kanske missuppfattat din frågeställning?

Funkar det med skruvdrivna objektiv är det förstås en poäng :)

Det som du nämner att Canon och Nikon har med sina USM respektive AF-S objertiv ÄR DMF och det är ju bra.

Det får man på alla Sony-kameror också om man har SSM-objektiv (eller Sigma HSM eller Tamron USD).

Däremot på skruvdrivna objektiv är det normalt INTE så. Då måste kamerans fokusmotor kopplas från med en skjutknapp på Sonys kameror och jag antar att det är liknande på Nikon.

Finnessen DMF som Sony har på en del kameror, t.ex. A900 och A850 och A77 och A99 är att in/urkopplingen av kamerans fokuseringsmotor görs med en servomotor. Ställer man då in DMF och har ett objektiv med skruvdriven AF så fokuserar kameran och frikopplar sedan automatiskt kamerans fokusmotor så att man direkt kan fokusera manuellt utan att göra nåntng alls.

Har man objektiv med ultraljuds AF-motor behövs inte DMF-funktion i kameran, då har man det alltid.

Vissa objektiv med inbyggd fokusmotor funkar inte på det sättet, de har kuggingrepp och måste manuelllt frikopplas. Så är det med Sonys SAM-objektiv av första generationen och även vissa Sigma, t.ex. 17-70, som visserlihgen kallas "HSM" har en fokusmotor som inte alls är "Hypersonic".

DMF är altså en finess i vissa av Sonys modeller som gör att man får samma smidiga övergång till manuell fokus även på skruvdrivna objektiv som man automatiskt får med ultraljudsfokusmotorsobjektiv.

/Mats

Gammal Minoltauppfinning för övrigt, DMF med skruvdrivna objektiv. Kom väl på Dynax 9 (analog toppmodell) B-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar