Annons

Varför digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermansson

Ny medlem
Då blir det ju inget svårt, man ser resultatet direkt och kan ju hålla på tills man får det rätt. Mer utmaning med analogt, mer känsla. När det gäller s/v går det inte ens att jämföra. Tycker jag.

Tänkte bara se om det fanns ngra BRA argument för att fota digitalt... Och hur många citroner har du ätit i dag??

Argument för digital tycker jag är lätt det finns massor däremot argument för analogt är nä.. möjligen priset på utrustningen....

Digitalfördelar

1, Man ser resultatet direkt
2, Man framkallar det man vill ha
3, Du kan berbeta , Beskära bilderna innan framkallning
4, När utrustningen väl är inköpt är det bara att plåta som en galning . om man tar 300 bilder på en utflykt eller 10 är ju samma pris.

Med digital teknik uppnår jag bättre teknisk kvalitet än då jag scannade diabilder. Saknar dock emellanåt dynamiken hos filmen.

Snabbheten. Man slipper svänga förbi labbet stup i kvarten.

Kostnaden. Skönt att slippa kostnad för film och framkallning.

Men det är ju ROLIGT att framkalla film och göra pappers kopior!!
Att se hur bilden träder fram ur pappret, att exprimentera fram ett snyggt resultat.. Det blir helt enkelt inte samma sak att hålla på och ändra och justera efteråt i ex. photo shop e.dy. ..

Jag antar att det i slutändan bara handlar om vad man gillar och inte.

Själv har jag aldrig tyckt om mörkrummet, så för min del är valet enkelt...

En annan fördel med den digitala tekniken (tycker jag i alla fall) är att man kan manipulera bilderna både lättare och bättre.

En sökning i forumet på just detta ämne kommer att ge dig mängder av tröttsamma debatter om just detta. Prova!

Hermansson skrev:
Då blir det ju inget svårt, man ser resultatet direkt och kan ju hålla på tills man får det rätt. Mer utmaning med analogt, mer känsla. När det gäller s/v går det inte ens att jämföra. Tycker jag.

När man utövar andra konstarter, får man som regel se resultatet direkt. Så fort man börjar måla en tavla, syns ju färgen på duken direkt. När man skriver, ser man ju direkt vad man har skrivit, så varför ska man inte få se sitt nytagna foto direkt på dataskärmen? Bakom en digitalt framställd bild kan det ligga timmar av tankearbete, och det kan ju inte omgivningen vare sig se eller höra. Om man redigerar en bild i datorn, använder man ju också mus, och till exempel manuellt retuscheringsarbete kräver lika stor kontroll av ens handrörelser som vilket annat hantverksarbete som helst.

Hermansson skrev:

Jasså?
Har iochförsig bara blaskat med framkallningevätskor en gång, men det räckte bra för mig.
Jag föredrar personligen att mikla i photoshop och se bilden växa fram i min epson.

Var och en blir salig på sin tro, och jag har faktiskt full förståelse och respekt för de som trots allt föredrar kemikalier.

mvh
Erik G

BIF-BigFoot skrev:
Argument för digital tycker jag är lätt det finns massor däremot argument för analogt är nä.. möjligen priset på utrustningen....

Digitalfördelar

4, När utrustningen väl är inköpt är det bara att plåta som en galning . om man tar 300 bilder på en utflykt eller 10 är ju samma pris.

Jag är superdigital med D2X, men inser brister i dina punkter.

Ja.. men kan man fotografera så behöver man inte fusktitta.

Det gör du i eget mörkrum oxå.

Kan man inte det i mörkrum?

Ja, det är billigare, men en seriös hobby får kosta om man trivs med vad man gör.

Hermansson skrev:
Då blir det ju inget svårt, [...]
Du får ursäkta mig. Det här var det sämsta argumentet jag hört. Varför skulle man vilja göra det svårt för sig?

Jag skaffade digitalt relativt sent och tycker fortfarande att s/v har sin charm och plats men prioriterar personligen att plåta framför att kopiera. Andra gör en annan prioritering. Vi kan nog leva på samma jordklot ändå.

Personligen tycker jag inte att analogt är svårt (eller ens särdeles svårare än digitalt) utan snarare att digitalt är mer praktiskt för mitt plåtande. Det är skillnad. Därför väljer jag de verktyg som passar mig bäst för stunden.

Arleklint skrev:
?

Vem har snackat om att fusktitta? Eftersom jag redan utnämnt det sämsta argumentet hitintills så måste detta bli det näst sämsta, dock bara med en hårsmån.

Plåtar man tex med studioblixtar är det väldigt trevligt att kunna gå tillbaka och kontrollera att alla löses ut när de ska. En trilskandes slavtändare kan ställa till mycket oreda. Hur föll skuggorna? Blev någon för kraftig och störande? Det finns många anledningar till att man gärna vill ha omedelbar återkoppling.

Många mycket duktiga fotografer har i decennier har använt Polaroid för denna typ av syfte. Är det också fusktittande och betyder det då att de inte kan fotografera?

Även utanför studion kan det vara praktiskt med snabb återkoppling. Blundade motivet när jag tog bilden? Fick jag med en reflex trots att jag försökte skugga objektivet? Som jag ser så har dessa frågor ganska lite att göra med fotografens kunskapsnivå.

Jag förstår att du ville dekonstruera hans argument för att visa att det finns två sidor av samma mynt (vilket är en beundransvärd inställning) men nu sade han att snabb återkoppling var en av digitalkamerans fördelar och då förstår jag faktiskt inte var argumentet fusktittande och oförmåga att fotografera kommer in.

Hermansson skrev:

...och du har inte hållt på med färgkemi och färgframkallning hör jag...

Hermansson skrev:
Det blir helt enkelt inte samma sak att hålla på och ändra och justera efteråt i ex. photo shop e.dy. ..

Jo....och billigare....och enklare.....och smidigare......och miljövänligare....och...

Arleklint skrev:
Jag är superdigital med D2X, men inser brister i dina punkter.

Ja, det är billigare, men en seriös hobby får kosta om man trivs med vad man gör.

Två motargument:
1. Bara för att man är fotointresserad behöver det inte betyda att man redan är en mästare. Med digitalt lär man sig mer på kortare tid samt att man vågar experimentera mer utan att behöva gå till och från fotoaffären med filmrullar och pengar.

2. Visst vore det trevligt att ha hur mycket pengar som helst att lägga på sin hobby, men alla är inte rika, och en del har fruar/sambos eller liknande, som kan ha en viss hämmande effekt på hobby-spenderande. Där kan det vara lättare att motivera ett köp av en digital kamera med argument som:

"- Men jag kommer inte behöva lägga ner mer pengar på t.ex film och framkallning, alltså är det en BESPARING"
Vi vet ju att detta är lögn, men det behöver ju inte sambo/maka/make förstå, man kommer ju fortfarande behöva filter, nya objektiv mm, och sen så är det ju snart dags att byta kamera igen, till den där nya häftiga som ut förra veckan, som har 0,5% mindre brus i rödkanalen än den gamla, allt enligt dpreview ;)

"- Det är ju så lätt att maila bilderna till mormor och morfar sen, de blir ju så glada över bilder på barnen"
Ovanstående argument är definitivt ett av de som sålde in digitalkameran i vårt hem :D
Och visst blir mormor och morfar, farmor och farfar m.fl glada över att få hyfsat färska bilder på de små busfröerna. Att de sen kanske inte uppskattar det faktum att jag lagt ner kanske 10.000:- extra på att bilderna ska ha sådan fin och mjuk, oskarp bakgrund och ett sådant mjukt ljus som bara en DSLR med extern blixt och ett ljustarkt objektiv kan leverera (kontra en digitalkompakt då) kanske får vara hänt :D

/E

Hoppas inte min sambo läser detta...

Jag tycker inte det ena bör utesluta det andra. Jag fotar själv mycket digitalt men även en hel del svartvitt och har alldeles nyligen köpt en mellanformatare igen som jag planerar att fota mycket sv/v, men även dia med. Var teknik tycker jag har sina förtjänster och ffa så får man väldigt mycket kamera för pengarna om man fotar mellanformat. Digitalt är å andra sidan väldigt billigt i "drift" men de initiala kostnaderna är väldigt höga om man vill ha likvärdig kvalitét som mellanformat.
Jag ser det mest som olika tekniker utan att lägga några värderingar i det. Det svåra är inte själva teknikerna i sig utan att utveckla sitt bildseende. Jag ogillar åsikter om att analogt är det "riktiga" och "svåra". Det gränsar lite till snobbism tycker jag men är nog inte helt ovanligt bland nyare fotointresserade som kanske mer är fokuserade på teknik än på uttryck. Eller nåt i den stilen.
:)

/D

Hermansson skrev:

Vill man projicera sina bilder på stor skärm med högsta möjliga bildkvalitet är det dia som gäller. Framförallt mellanformat men även småbild ger en helt överlägsen bildkvalite vad gäller färger, briljans och upplösning. Bilden finns i handen fysiskt att se helt strömlöst.

För 10år sedan kostade en 1mp kamera av högst kvalite ca14000kr.

Re: Re: Varför digitalt?

StefanA skrev:
Framförallt mellanformat men även småbild ger en helt överlägsen bildkvalite vad gäller färger, briljans och upplösning.
Det håller jag inte alls med om, den upplevda bildkvalitén är minst lika hög med en bra digitalprojektor (många gånger bättre), särskilt vad gäller färger och kontrast.

Re: Re: Varför digitalt?

StefanA skrev:
Vill man projicera sina bilder på stor skärm med högsta möjliga bildkvalitet är det dia som gäller. Framförallt mellanformat men även småbild ger en helt överlägsen bildkvalite vad gäller färger, briljans och upplösning. Bilden finns i handen fysiskt att se helt strömlöst.

För 10år sedan kostade en 1mp kamera av högst kvalite ca14000kr.

Under krimkriget behövde en fotograf föra med sig en hel hästkärra med hundratals kilo med utrustning för att kunna ta reportagebilder.

Undrar var digitaltekniken befinner sig om ytterligare 10 år. Undrar om det kommer finnas några tekniska skäl att köra analogt då?

/E

Re: Re: Re: Varför digitalt?

sagan skrev:
Det håller jag inte alls med om, den upplevda bildkvalitén är minst lika hög med en bra digitalprojektor (många gånger bättre), särskilt vad gäller färger och kontrast.

Det kan ju inte vara sant! Men smakar det så kostar det nog en hel del. Inget för en vanlig amatör ännu.

Tja, kolla på en av de nyare projektorerna i 20 000:- klassen på en bra duk så ska du se.
Det har hänt mycket det senaste åren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar