Sputnik10
Aktiv medlem
Jag tycker inte den ser så farlig ut...
Frågan är hur du tagit bilden...JPEG / RAW???
Hur är den bildbehandlad i kameran?
Hur är den bildbehandlad i datorn?
...åsså det här med skärpedjupet...
Är den tagen som JPEG direkt i kameran så kanske kameran skulle skärpa upp bilden lite till...?
Annars kör du upp den lite håradare i datorn bara...bilden skulle inte må illa av lite högre kontrast också...sen vete 17 om inte jag hade exponerat den lite kortare tid...jag tror ett halvt till ett steg kortare tid hade gjort en del på mättnaden.
Och sist men inte minst...det är lite besvärligt med skärpedjupet på så här korta avstånd...har du verkligen fått fokus precis där du vill ha det...
Jag är inne på min 3:e Nikon varav de 2 sista varit DSLR'er och jag har aldrig upplevt att KAMERAN presterat dåligt skärpemässigt...men man vet aldrig...men jag tror att du skall söka skälen på andra ställen till att börja med. Ev. bakfokus etc. skall vara din sista utväg...
Mina åsikter bara - jag gör inte anspråk på att vara orakel eller "messerschmidt", men ville gärna försöka hjälpa dig om jag kunde...
Hoppas det löser sig...
/ Magnus
Bilden är tagen i RAW och JPEG.
Den bilden jag postat här på fotosidan är helt ofixad i PS förutom att jag förminskat den. Det är inte där problemet ligger.
Det enda jag vill ha reda på är vad som är anledningen till att det inte gick att få krispig skärpa vid det tillfälelt och om ngt stod fel till.
Självklart kan jag skärpa upp i efterhand och fixa mkt i PS, men det blir fortfarande inte lika fint och proffsigt som jag ville ha det från början.