Annons

Varför dålig skärpa? Förstår inte.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sputnik10

Aktiv medlem
Var och firade jul nu med familjen och passade på att ta lite julbilder.

Vet sedan tidigare att jag har stora problem med att få perfekt skärpa där jag vill ha den. Har alltid känts som att man ska ha tur för att sätta skärpan perfekt trots precision med fokuspunkter, den brukar landa lite där den vill och oftast något framför objektet.

Ska tilläggas att jag är en riktig skärpepolis och strävar efter krisphet vad jag än fotograferar.

Detta är en pina när man försöker sig på bländare 1.8 med mitt fasta 50mm. Det är inte roligt när fokus förstör bilderna.

Nu på julafton tog jag ca 50 bilder på morsan med fokusprick precis på ansiktet, ögonen. Kameran höll jag stilla och slutaren slog på 1/500.
Någon bild bör ju ha korrekt fokus kan man tycka.

ICKE :)

Kollar igenom alla bilder nu och ansiktet är mjölkigt, verkligen inte skarpt. några kvistar till vänster verkar ha bättre skärpa och likaså hennes kappa.

Enligt histogrammet så fräter heller inte hennes ansikte ut vilket hade kunnat vara förklaringen.

Är min kamera D80 med 50mm felfokuserad? Ska det vara så här svårt att få fokus rätt? Där man ställer in skärpan ska väl fokus hamna så länge man inte kastar runt kameran och har taskig slutartid?

Vad ska jag gör? :)

Titta på bilden och analysera gärna vad som gått snett, kanske ere jag som gör något dumt. Man måste ju kunna fotografera med största bländare.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1550791.htm?set=mp

Måste lösa detta nu. Hoppas ni haft en god jul och kommer få ett gott nytt år dessutom! :)
 
Senast ändrad:
På den bilden ser det ut som fokusen ligger rätt? Betänk att 50/1.8 inte är dunderskarpt på bländare 1.8. Vad händer om du bländar ner till typ bl 2.8?

Annars kan det precis som du säger bero på front/bakfokus. Här finns ett test du kan göra: http://www.focustestchart.com/
 
Det är sant vad du säger, men jag har lyckats få dunderskärpa med mitt 1.8, dessutom ofta. Det där tycker jag klart och tydligt ligger i ofokus (väldigt lite på centimetern, men det räcker).

Visst hade man kunnat köra 2.8 för säkerhetsskull. Men visst ska det gå att fota med 1.8, annars finns det ingen mening med 1.8 optik.

I så fall skulle världens onödigaste julklapp vara ett 1.4 objektiv :)

Tackar för länken, ska testa det där.
 
Senast ändrad:
Det är inte så att du jobbar med focus recompose? För när man vrider kameran efter fokuseringen så vrider man också med sig skärpeplanet och detta kan göra skillnaden på om skärpan ligger rätt eller några cm framför eller bakom. Eller förfokuserar och väntar in rätt ögonblick? För med de skärpedjupen vi pratar om så har man inte råd att svaja fram och tillbaka några cm som du ju märkt. Slutligen testa för front bakfokus och lämna in vid behov.

Mvh
Jerka
 
Det har varit min första tro, att jag själv svajat till.

Det var det som gjorde mig irriterad efter denna "photoshoot" då jag denna gång stod helt stilla i samma utsnitt med en tydlig fokuspunkt på hennes ansikte.
Jag flyttade alltså fokuspunkten manuellt till höger med stilla kamera.

När man bränner av 50 bilder och ny fokuschans "blipp" på varenda fotografi så borde ju ngt bli rätt. Det var alltså detta som fick bägaren att rinna över för mig.
 
Var och firade jul nu med familjen och passade på att ta lite julbilder.

Vet sedan tidigare att jag har stora problem med att få perfekt skärpa där jag vill ha den. Har alltid känts som att man ska ha tur för att sätta skärpan perfekt trots precision med fokuspunkter, den brukar landa lite där den vill och oftast något framför objektet.

Ska tilläggas att jag är en riktig skärpepolis och strävar efter krisphet vad jag än fotograferar.

Detta är en pina när man försöker sig på bländare 1.8 med mitt fasta 50mm. Det är inte roligt när fokus förstör bilderna.

Nu på julafton tog jag ca 50 bilder på morsan med fokusprick precis på ansiktet, ögonen. Kameran höll jag stilla och slutaren slog på 1/500.

Autofokus tillhör inte världens underverk.Fokusera manuellt och blända upp ett steg
Någon bild bör ju ha korrekt fokus kan man tycka.


Kollar igenom alla bilder nu och ansiktet är mjölkigt, verkligen inte skarpt. några kvistar till vänster verkar ha bättre skärpa och likaså hennes kappa.

Enligt histogrammet så fräter heller inte hennes ansikte ut vilket hade kunnat vara förklaringen.

Är min kamera D80 med 50mm felfokuserad? Ska det vara så här svårt att få fokus rätt? Där man ställer in skärpan ska väl fokus hamna så länge man inte kastar runt kameran och har taskig slutartid?

Vad ska jag gör? :)

Titta på bilden och analysera gärna vad som gått snett, kanske ere jag som gör något dumt. Man måste ju kunna fotografera med största bländare.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1550791.htm?set=mp

Måste lösa detta nu. Hoppas ni haft en god jul och kommer få ett gott nytt år dessutom! :)

Är det bara skärpan det gäller,varför jämför du inte resultatet med en noggrann manuell fokusering.Det kan ju hända att ditt kameraex "bak fokuserar"
 
Är det bara skärpan det gäller,varför jämför du inte resultatet med en noggrann manuell fokusering.Det kan ju hända att ditt kameraex "bak fokuserar"

Därför att med en bländare på 1.8 så kan jag inte ställa skärpan manuellt, det går inte att se. Man skulle däremot kunnat tagit 10 bilder till med att rycka lite på det manuella så man träffar ngt rätt.

Det får jag testa nästa gång, men trodde inte att 50 bilder skulle bli skräp.
 

Det där förstod jag inte riktigt. Jag använder mig av den flyttbara fokuspunkten i sökaren. Kameran är blixtstilla, fokuspunkten tar fokus på valt objekt. Då borde väl fokus hamna där? Alltså ingen "recomposing".

Det skulle ju betyda att det inte går att ha en korrekt fokusering med autofokus OM INTE objektet alltid är placerat precis i mitten av sökaren.

Eller?
 
Det där förstod jag inte riktigt. Jag använder mig av den flyttbara fokuspunkten i sökaren. Kameran är blixtstilla, fokuspunkten tar fokus på valt objekt. Då borde väl fokus hamna där? Alltså ingen "recomposing".

Det skulle ju betyda att det inte går att ha en korrekt fokusering med autofokus OM INTE objektet alltid är placerat precis i mitten av sökaren.

Eller?
Då missförstod jag dig, för det lät som du fokuserade först och sen komponerade om bilden genom att vinkla om kameran.
 
Vet inte hur det är i en Nikon, men Canons standardmattskivor visar inte tillräckligt tydligt hur man har fokuserat, om man har optik med större bländare än f/2,8. Det finns speciella skivor för detta ändamål.

Men om du har live view kan du fokusera manuellt där, och se om det ser skarpt ut då. Har D80 det?
 
Dum fråga kanske, men använder du stativ? Och nästa fråga, använder du S eller C-mod på AF, har du kollat inställningen innan du tog bilden? Min erfarenhet är att det är svårt att hitta den perfekta skärpan på bl 1.8 och större utan stativ. Skärpedjupet är inte stort med bl 1.8 och det kan räcka att du darrar till i avfyringsögonblicket för att tappa skärpan. Har du dessutom satt AF till C så fokuserar kameran om du inte håller avtryckaren i beredskapsläge hela tiden. Och på bl 1.8 och större så syns bak/fronfokus mkt tydligare än på mindre bl.
 
Jag är oxå petig med skärpan, framförallt att den ligger där jag tänkt och ämnat. Jag har sällan problem att fota på bländare 1,4 med manuell fokuspunkt på bara nån meters håll, då ofta på 1/60 sekund. Visst är skärpedjupet rejält kort, men så svårt ska det inte vara att du ska använda stativ på 1/500 sekund som du nämner.

Jag tycker inte det ser speciellt felfokuserat ut. Däremot verkar du exponerat för att få täckning i jackan och hennes ansikte skulle nog tjänat på en tredjedels steg snabbare slutartid.
Om det är en 50 mm 1,8 du har så är ju den kontrastfattigare än 1,4-varianten, speciellt på största bländare.
Jackan reflekterar större kontrast än hennes hud, vilket är smickrande för din mamma, dock kanske inte lika mkt bilden. (skulle gissa på att det är vad som gör din missbedömning där om det nu är en sån) Skärp hennes ansikte om du vill få fram det mer bara..
Vad har du använt för interpoleringsmetod när du nedsamplat bilden?

MvH,
Tomas
 
Några funderingar kring problemet.

Jag vet inget om ditt speciella 50 mm 1:1,8, men det är ju inte ovanligt att ljusstarka gluggar är en smula mjuka på full glugg. Nedbländning ett eller två steg gör underverk medan bakgrunden blir fortfarande skönt oskarp.

1/500 del borde räcka utan stativ om du inte är ovanligt darrhänt.

Jag har flera manuellt fokuserade 1,8 objektiv och ett 1,4 och de förlåter inte mycket, skärpan måste sitta på millimetern på så här korta avstånd. Frågan är om autofokus förmår fokusera tillräckligt bra på de här avstånden?

Å andra sidan vill kanske äldre damer inte att varenda liten rynka ska synas på ett porträtt, så din mor kanske är nöjd?

Nästa fråga är om du skärpt bilden något. I det här fallet är det med anledning av vad jag skriver ovan, bara ögonen som borde skärpas något.
 
Jag tycker inte den ser så farlig ut...

Frågan är hur du tagit bilden...JPEG / RAW???
Hur är den bildbehandlad i kameran?
Hur är den bildbehandlad i datorn?
...åsså det här med skärpedjupet...

Är den tagen som JPEG direkt i kameran så kanske kameran skulle skärpa upp bilden lite till...?
Annars kör du upp den lite håradare i datorn bara...bilden skulle inte må illa av lite högre kontrast också...sen vete 17 om inte jag hade exponerat den lite kortare tid...jag tror ett halvt till ett steg kortare tid hade gjort en del på mättnaden.
Och sist men inte minst...det är lite besvärligt med skärpedjupet på så här korta avstånd...har du verkligen fått fokus precis där du vill ha det...

Jag är inne på min 3:e Nikon varav de 2 sista varit DSLR'er och jag har aldrig upplevt att KAMERAN presterat dåligt skärpemässigt...men man vet aldrig...men jag tror att du skall söka skälen på andra ställen till att börja med. Ev. bakfokus etc. skall vara din sista utväg...

Mina åsikter bara - jag gör inte anspråk på att vara orakel eller "messerschmidt", men ville gärna försöka hjälpa dig om jag kunde...

Hoppas det löser sig...

/ Magnus
 
Om du använder en fokusprick så kan glasögonen ställa till problem. Har du kollat att fokus blir rätt, ex vis genom att fota en linjal vid ett mätstreck från en vinkel?
 
Vet inte hur det är i en Nikon, men Canons standardmattskivor visar inte tillräckligt tydligt hur man har fokuserat, om man har optik med större bländare än f/2,8. Det finns speciella skivor för detta ändamål.

Men om du har live view kan du fokusera manuellt där, och se om det ser skarpt ut då. Har D80 det?

Tyvärr har den inte det :)
 
Prövat att fokusera manuellt? Tror det brukar finnas en indikator i sökaren som visar när fokuspunkten hittat fokus.. På min D3 så är det såhär det ser ut: >o<

Jag har ett 50mm 1,2 till min D3 i vissa ljussituationer så presterar objektivet skit på största bländare och i andra så presterar det fantastiskt på största bländare...
 
Som nämnts tidigare är objektivet soft vid största bländare.

Testa med mindre bländare på tex en linjal. Både med manuell och autofokus.

Om man lyfter på spegeln på D80 finner man två excentriska insexskruvar som spegeln vilar på. Dessa kan man vrida på för att justera ett front- eller bakfokuserande hus. Den ena är för autofokusen och den andra för manuell fokus.
 
ANNONS