Annons

Varför "censur" i AB men ej Expressen??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag upplever att Expressen ofta är snabba med att gå ut med namn och bild... Det kanske handlar om vilken policy tidningen har..? jag har ingen aning.
 
Mattsen skrev:
Nån som kan förklara?

Vad är det du upplever som konstigt?

Det är två skilda tidningar med två skilda utgivare.

Det finns inga glasklara regler för när man ska, eller inte ska, publicera namn och bild. Det är ett avgörande som görs från fall till fall.

Däremot brukar medier följa varandra. Har någon stor tidning eller tv-kanal gått ut med namn och bild så brukar de andra hänga på. Det händer dock att det skiljer sig. Och det beror bara på olika bedömningar på redaktionerna.
 
Min HÖGST personliga syn på detta är följande:

Expressen kör en råare stil än AB, sedan de gav upp Joachim Berners vision om en kvaloid. Berners i och för sig hedervärda ambition resulterade i ett upplageras som höll på att innebära slutet för tidningen. I ambitionerna att komma tillbaka upplagemässigt (som varit ganska framgångsrika) skyr Expressen inga medel - eller inte många i alla fall. När känsliga saker inträffat tycker jag (nästan) alltid att Expressen går längre i vad de publicerar. Helst skulle jag inte vilja stödja detta, men ibland är jag en låg varelse som inte kan kontrollera sin nyfikenhet.

Ett exempel var Mikael Ljungbergs tragiska självmord. SVTs morgonnyheter talade om att ML gått bort "efter en kort tids sjukdom". Jag kände att något var underligt och kollade direkt AB på nätet. AB talade om att ML var död och Lasse Anrell (vill jag minnas att det var) hade en medvetet vag formulering om MLs svårigheter "att klara livet efter brottningen". Min obehagskänsla förstärktes och jag gick vidare in på Expressens hemsida som redan talade om att ML tagit sitt liv, att han varit svårt deprimerad osv. Expressen tycktes inte spara på något. Jag tyckte det var osmakligt och jag önskade verkligen att det inte skulle löna sig för Expressen. Tyvärr hade jag redan givit dem stöd genom att surfa in på deras sida.
 
Re: Re: Varför "censur" i AB men ej Expressen??

mindbash skrev:
Vad är det du upplever som konstigt?

Jag trodde i min enfald att det fanns någon form av "integritetslagar" och inte bara etik som reglerade detta. Vi som ägnar oss åt fotografi har ju strikta regler att följa vad gäller publicering av personuppgifter i form av en bild.
Jag tar inte ställning vare sig för eller emot - bara undrar.
 
De riktlinjer tidningarna normalt håller sig till gör de (gärna) avsteg ifrån "av hänsyn till det (stora) allmänintresset". Mordet på Anna Lindh var ett sådant fall. En oskyldig man namngavs i några medier och Mijailovics namn/bild publicerades i ett tidigt skede. Jag vill emellertid minnas att Expressen fick kritik för publiceringen av en bild föreställande Anna Lindh på bår.

Det aktuella fallet är ju knappast jämförbart, och det vore onekligen intressant att veta hur de har resonerat.
 
Senast ändrad:
Per Krook skrev:
Min HÖGST personliga syn på detta är följande:

Expressen kör en råare stil än AB ...

Jag håller - helt subjektiv - med. Men jag vill tillägga att båda kvällstidningarna gör ett starkt jobb som riktiga skräpblaskor. Dubbelmoralen är glasklas på bägge håll, och kvoten mellan de värdelösa och de läsvärda artiklarna är hopplös. Det är deprimerande att de är två av Sveriges största tidningar. Men löpsedlarna är riktigt skojiga på ett ironiskt vis ibland.

Jag hörde en gång att Otto Sjöberg ber om förlåtelse (inför sig själv?) varje morgon. Sant?

Jag köper aldrig nånsin vare sig AB eller Expressen och försöker undvika websidorna.

Att AB framstår som vänlig och sansad beror nog bara på att man jämför med Expressen. I min umgängeskrets ses journalister till stor del som blodsugande gamar, och jag tror att det beror på sensationskulturen i AB och Expressen. Det finns såklart duktiga journalister där, men tyvärr.. ni drunknar.

Edit: Angående bårbilden på Anna Lindh. Den bilden blev väl årets nyhetsbild? Ett val som inte alla gillade.

MvH
 
Re: Re: Re: Varför "censur" i AB men ej Expressen??

Mattsen skrev:
Jag trodde i min enfald att det fanns någon form av "integritetslagar" och inte bara etik som reglerade detta. Vi som ägnar oss åt fotografi har ju strikta regler att följa vad gäller publicering av personuppgifter i form av en bild.
Jag tar inte ställning vare sig för eller emot - bara undrar.

Reglerna för publicering skiljer sig inte mellan fotografier och text. Det är precis samma regelverk.

Redaktionerna gör en bedömning vid publicering av namn och bild där man väger allmänintresset mot integriteten. Man beaktar naturligtvis då också den eventuella skada som personer kan lida vid publicering.

Samtidigt måste man använda sig av vad Erik Fichtelius kallar "konsekvensneutralitet". Man kan inte alltid ta hänsyn till den skada som en publicering medför.

Just denna publiceringen ser jag faktiskt inga större problem med.

Generellt tycker jag att det finns för många politiskt korrekta hycklare som är snabba som fanken att kritisera kvällstidningarna. Likväl köper och läser de just kvällstidningar. Dubbelmoral i kvadrat. Många gillar också att hänga på diverse otäcka epitet på kvällspressen utan att han någon insikt i pressetik eller journalistik i allmänhet. Utan att ha kunskap för att kunna sätta saker i sammanhang blir det svårt att föra en vettig diskussion.

Det är också svårt att föra en diskussion kring enskilda publiceringar utan att vara insatt i hur redaktionen har tänkt och resonerat.

Hursomhelst, din ursprungliga fråga var kring varför det skillde mellan Aftonbladet och Expressen. Den frågan torde iaf vara besvarad.
 
Dom har väl helt enkelt utgått ifrån vad som dom tror säljer bäst, sen skiter dom fullständigt i hur det berör/drabbar människor som dom skriver om så länge som dom inte tror att dom blir fällda och måste betala skadestånd.
 
Per Krook skrev:
Expressen kör en råare stil än AB, sedan de gav upp Joachim Berners vision om en kvaloid.

Lite off-topic:

Det var faktiskt Bo Strömstedt som på sin tid myntade begreppet kvaloid. Den som återuppväckte det, och då gjorde det till riktlinje för Expressen, var Christina Jutterström (nuvarande VD på SVT) snarare än Joachim Berner.
 
Lite Off topic...
Det intressantaste är att AB har rotat fram en bild av henne (förmodar jag) och sedan suddat ut det enda som kan visa att det är hon på bilden.
Eller så är det bara så att dom inte hadde någon bild, så sktibenten scanade in en bild på sin fru, och suddade ut ansiktet, och wohlla! det kan vara vem som helst! ;-)

Förlåt för att jag gick lite of topic...
 
Men expressen kör väl inte en hårdare stil i detta exemplet som nämns här? Dom publicerar namnet på den som är försvunnen. Det ser jag inget som helst märkligt med.

Dessutom publiceras inte namnet på den som är misstänkt för brott i det här ärendet.

Med andra ord förstår jag inte riktigt problematiken i den här frågan.
 
Hans-Christian, jag vet ingenting om det aktuella fallet och försöker därför hålla mina inlägg generella. Personligen tycker jag att det finns starka skäl att vara försiktig med publicering av bild/namn även på förmodade brottsoffer. Det finns anhöriga att ta hänsyn till och det kan förvärra en redan svår situation för dem. Det kan dessutom framkomma omständigheter under utredningens gång som gör det etter värre. Det gäller kanske oftast detaljer kring vad offret utsatts för, men kan också gälla vad offret själv gjort. (Ett extremt fall var morden på ett par svenska fackföreningsledare i Tallinn i början på 1990-talet. Det spekulerades kring huruvida de frivilligt lämnat hotellet i sällskap med de senare medåtalade kvinnorna. Offren var gifta familjefäder.) Med detta i åtanke måste man, tycker jag, fråga sig vad publiceringen av namn/bild på offret tillför.

Det finns naturligtvis inget klart svart eller vitt i detta. Var man skall dra gränsen är ingen lätt fråga. Just därför är det viktigt att diskutera - både generella principer och tillämpning i enskilda fall.

Man kan också notera att synen på publicering verkar skilja sig en del mellan olika länder. I Spanien ser man ofta närbilder på offer i trafikolyckor. I Estland kunde man i alla fall i början av 1990-talet höra radio rapportera såväl namn som bilarnas registreringsnummer från trafikolyckor. (Hur det är idag vet jag inte.) Sådana företeelser känns väldigt främmande i ett svenskt perspektiv.
 
Jag köper tyvärr Expressen eller Aftonbladet någon gång ibland men då bara för TV-bilagan. Tidningen kastar jag i papperskorgen på vägen ut från butiken. Båda har i mitt tycke sedan länge passerat gränsen för både anständighet och låg nivå på innehållet. Offentlig uthängning av kändisar med alkoholproblem och liknande smörja är det enda som syns på löpsedlarna. Kanske har dom ambitioner att bli lika snaskiga som tabloiderna i England och USA?
 
Per Krook skrev:
Jag vill emellertid minnas att Expressen fick kritik för publiceringen av en bild föreställande Anna Lindh på bår.

Just den publiceringen fick mig att fatta beslutet att aldrig mera köpa Expressen. Jag tyckte det var för bedrövligt helt enkelt.
//Anders
 
Anders Östberg skrev:
Båda har i mitt tycke sedan länge passerat gränsen för både anständighet och låg nivå på innehållet. Offentlig uthängning av kändisar med alkoholproblem och liknande smörja är det enda som syns på löpsedlarna.

Jag anser inte att det är så mycket tidningarnas fel som köparnas. Så länge det finns en marknad - och folk vill läsa det du definierar som "smörja" - så kommer tidningarna att finnas och gå bra.

De "uthängda" kändisarna lever också oftast i symbios med kvällspressen. De tipsar själva tidningarna i hopp om att få lite publicitet. Att sitta och gnälla i efterhand ingår i paketet och är helt underförstått.

Det är förresten lite intressant hur du, som tydligen aldrig läser annat än löpsedlarna, kan göra en sådan bedömning.

Hur många som kritiserar kvällspressen har dessutom reflekterat över hur stor del "smörja" det finns i tidningarna i förhållande till bra journalistik. Man förkastar ofta tidngarna helt och hållet på grund av enstaka artiklar i 40-sidiga tidningar.
 
mindbash skrev:
...
Det är förresten lite intressant hur du, som tydligen aldrig läser annat än löpsedlarna, kan göra en sådan bedömning.
...

Jag läste tidningarna tidigare tills jag inte stod ut längre, och bläddrar förstås någon gång ibland nu också. Det går inte åt rätt håll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.