Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför byta från Dynax5D till Sony A700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Krillekralle

Aktiv medlem
Jag har en Dynax 5D och är rätt nöjd med den. Nu har jag börjat fundera på om det skulle ge många fördelar att skaffa ett A700 hus. Jag skulle då kunna använda mina objektiv till båda husen. Är det någon som gjort den "uppgraderingen" och kan tala om vilka fördelar eller nackdelar de erfarit. Tacksam för råd.

Jag har en Dynax 5D och är rätt nöjd med den. Nu har jag börjat fundera på om det skulle ge många fördelar att skaffa ett A700 hus. Jag skulle då kunna använda mina objektiv till båda husen. Är det någon som gjort den "uppgraderingen" och kan tala om vilka fördelar eller nackdelar de erfarit. Tacksam för råd.

Tja...har du riktigt bra objektiv kan A700 klämma fram märkbart högre upplösning så det går bättre att förstora.
Den är (som jag ser det) ett par hack bättre at hålla i och se i, samt har snabbare/bättre AF och snabbare "bildframmatning".

Sen fins en massa finesser där det handlar om ifall DU känner dom ger nåt.

A700 har allmänt högre prestanda, vad du sen i praktiken drar nytta av hänger på hur/vad/i vilket ljus du fotar* och ifall dina krav är såpass höga att 5D inte levererar fullt ut.

Min kollega har en KM 5D som han är mkt nöjd med men ibland händer det han uttrycker en önskan om nåt lite vassare.
På den 5Dn sitter det ett Tamron 17-50/2,8, ett mkt bra objektiv som kan ge lite mer än vad 5D förmår, avs skärpa/upplösning.Men drar man inte upp bilderna i storlek så blir dom mkt fina redan med 5D...

Känn på en A700 så märker du snabbt ifall den känns som nåt du "måste" byta upp till ;-)

*dvs A700 klarar svagt ljus bättre.

Amazon till 960?

Gå ifrån en Amazon till 960 är den analogi som kommer närmast imho.

Den skillnaden är ju enorm både i utseende, säkerhet, komfort mm, mm, mm.

Om skillnaden är lika stor mellan Dymax5D och A700 kan du väl vara snäll specificera lite grand hur du upplever den och vad som objektivt kan verifieras.

Kan du det ska jag läsa med stort intresse.

Bra objektiv till Dynax 5D?

Tja...har du riktigt bra objektiv kan A700 klämma fram märkbart högre upplösning så det går bättre att förstora.
Den är (som jag ser det) ett par hack bättre at hålla i och se i, samt har snabbare/bättre AF och snabbare "bildframmatning".

Sen fins en massa finesser där det handlar om ifall DU känner dom ger nåt.

A700 har allmänt högre prestanda, vad du sen i praktiken drar nytta av hänger på hur/vad/i vilket ljus du fotar* och ifall dina krav är såpass höga att 5D inte levererar fullt ut.

Min kollega har en KM 5D som han är mkt nöjd med men ibland händer det han uttrycker en önskan om nåt lite vassare.
På den 5Dn sitter det ett Tamron 17-50/2,8, ett mkt bra objektiv som kan ge lite mer än vad 5D förmår, avs skärpa/upplösning.Men drar man inte upp bilderna i storlek så blir dom mkt fina redan med 5D...

Känn på en A700 så märker du snabbt ifall den känns som nåt du "måste" byta upp till ;-)

*dvs A700 klarar svagt ljus bättre.

Tack för konkret svar där du skiljer på vad som är objektiva skillnader och vad som bygger på känsla. Mina linser är Minolta AF 75-300/1:4,5 (32) - 5,6 med makro (från 1985), Minolta AF DT 18-70, 3,5-5,6 (kom med kitet) en 50 mm (från 1985) med f 1,7 samt ett från 1985 Minolta 28-85. hur tycker du dessa passar till Dynax 5D resp Alfa 700?

Jag har aldrig ägt eb D5D - den är för liten för mina gynekologhänder ;D. Däremot har jag ägt ett antal D7D innan jag uppgraderade till a700 efter mycket tvekan och vånda - jag lyckade t.o.m. få andra minoltianer att hicka till när jag annonserade att jag till sist "intend to jum ship".

En av mina vänner har D5D och a350 och jag har lekt med hans D5D från tid till annan och varje gång slås jag av skillnaden. A700 är en ytterst kompetent kamera, vars handhavande påminner om gamla tiders analoga flaggskepp, men som levererar bilder av en helt annan magnitud. De tidiga versioner av firm-ware gjorde inte kameran riktig rättvisa, men v.4 har lättat lite på locket till Shangri-La - drömmarnas dal.

Det finns egentligen ingen situation som a700, i händerna på en fotograf som kan det gamla hantverket fotografering - inte bara knäppa kort, inte klarar av. Hopplösa överexponeringar går inte att rädda med i RAW är den förvånansvärt tolerant vid underexponering - om man överger Sony akronym till RAW-hanterare. Bibble eller SilkyPix är avsevärt bättre.

Ergonomisk passar a700, och mina gamla D7D, mina långa fingrar - de hamar aytomatisk på "rätt plats", vilket de inte gör på D5d, eller min frus a200. Jag gillade D7D för alla knappar, men har vant mig vid a700s något färre.

Det enda jag saknar är en dedikerad HDRI-meny med true MLU, men det kanske kommer i v.5 av firmware - om den nu kommer öht. a900 är inte riktigt ett alternativ, men kanske den ryktade a850 blir det. Jag längtar efter riktig vidvinbkel igen.

Titta på följande tekniska jämförelser;

DPreview Side-by-side

och följande bildkvalitetsjämförelse;

DxO-mark

Jag gick från A100 till A700 och bara att "ta" på den gav mig stora fördelar till A700. Sedan är avstryckaren en "riktig" i de bemärkelsen att du "smyger" av bilder, inte som A100 trycker av. Utöver ovan (som gav mig en otrolig kick) bättre ISO, mer och rätt placerade knappar och vred. En riktig kamera skulle jag säga. Om du anser att a100 och D5D är lika så kommer du att känna precis som mig själv. Jag har varken dasslock eller små kirurghänder (stl 8 1/2 - 9) men det var skillnad på greppet till A700's fördel.

Vad du än gör, testa inte A700 med vertikalgreppet. Gör du det kommer du sannolikt att bli ca 3 papp fattigare, klart skönt grepp och ger en balancerad vikt till de gamla och långa minolta objektiven (eller längre tele). Olika åsikter om detta men jag blev såld direkt.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto