Jag har aldrig ägt eb D5D - den är för liten för mina gynekologhänder ;D. Däremot har jag ägt ett antal D7D innan jag uppgraderade till a700 efter mycket tvekan och vånda - jag lyckade t.o.m. få andra minoltianer att hicka till när jag annonserade att jag till sist "intend to jum ship".
En av mina vänner har D5D och a350 och jag har lekt med hans D5D från tid till annan och varje gång slås jag av skillnaden. A700 är en ytterst kompetent kamera, vars handhavande påminner om gamla tiders analoga flaggskepp, men som levererar bilder av en helt annan magnitud. De tidiga versioner av firm-ware gjorde inte kameran riktig rättvisa, men v.4 har lättat lite på locket till Shangri-La - drömmarnas dal.
Det finns egentligen ingen situation som a700, i händerna på en fotograf som kan det gamla hantverket fotografering - inte bara knäppa kort, inte klarar av. Hopplösa överexponeringar går inte att rädda med i RAW är den förvånansvärt tolerant vid underexponering - om man överger Sony akronym till RAW-hanterare. Bibble eller SilkyPix är avsevärt bättre.
Ergonomisk passar a700, och mina gamla D7D, mina långa fingrar - de hamar aytomatisk på "rätt plats", vilket de inte gör på D5d, eller min frus a200. Jag gillade D7D för alla knappar, men har vant mig vid a700s något färre.
Det enda jag saknar är en dedikerad HDRI-meny med true MLU, men det kanske kommer i v.5 av firmware - om den nu kommer öht. a900 är inte riktigt ett alternativ, men kanske den ryktade a850 blir det. Jag längtar efter riktig vidvinbkel igen.
Titta på följande tekniska jämförelser;
DPreview Side-by-side
och följande bildkvalitetsjämförelse;
DxO-mark