Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blixtljus istället för fastljus i studion ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill bara tipsa om nästa nummer av Allt om digitalfoto (som då har bytt namn till "kamera & bild") där en hög av blixtpaket testas.

picturethis.nu skrev:
En annan sak om man fotograferar levande objekt är att pupillern blir väldigt liten vid stark ljus. Det slipper man vid blixtljus!

Personligen tycker jag att det är betydligt fulare med stora öppna pupiller. Vid för svagt ljus, när pupillerna är vidöppna, brukar ju många se ut som rena pundarna.

Har någon erfarenhet om slavblixtar "Electra Stardust 80" som skruvas i en vanlig lampsockel?
Jag tror (har sett en liknande blixt, kanske just dena, vet ej) att de kan användas som trådlös slav till D70.
Finns att köpa hos Photax för 595:-/st.
http://www.photax.se/priser/Katalog2005.pdf Sida 18. Eller begagnad?
/Fred

om du ska köra med fläktar å grejjer i håret på nån snygg tjej är ju blixt att föredra då du kan ha mycket snabbare slutare.. !! =)

Tack för ditt svar.
Jag får bara en bild och ett pris, vad är det för märke etc?

Hur hade du tänkt trigga den från din kamera?

Bilden kommer från katalogen av Kaffebrus under rubriken slavblixt.
Hur jag tänker trigga den? Jo, den är frågan. Den blixt jag har sett hos en bekant (jag skall fråga honom idag e.m.) var triggad av kamerans inbyggda blixt. Jag tror (inte säkert) att fördröjningen, om den fins, märks inte.
Jag kan faktiskt inte svara på dessa frågor, som själv vill ha svar på. Därför mitt inlägg här om "Har någon erfarenhet om slavblixtar..."
/Fred

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar