Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir inte mina bilder skarpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

d3300david

Medlem
Jag kämpar med att få mina bilder så skarpa som jag vill ha dem.

Denna bild är ett bra exempel på vad jag har problem. Jag hade goda möjligheter att ta bilden i lugn och ro, kunde ta en fin position utan att riskera skakningar.

Kameran är Nikon D3300.
Bländartal F/7.1
Exponeringstid 1/1000
ISO-360
Brännvidd 100 mm
Objektiv Nikon Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED

Någon idé över vad jag gör för fel?

Nu tvingas jag jobba ganska hårt med raw-skärpan i Lightroom, men tycker ändå inte att jag når den skärpa jag vill ha.

Bilagor

• DSC_0852.jpg
    DSC_0852.jpg
    105.1 KB · Visningar: 948
Nu blir bilden så liten, så det är svårt att se problematiken.
Men kanske någon kan ge något tips ändå.

Skall man döma av den lilla bilden så är de en skarp bild, och det är svårt att försöka analysera ett fel man inte kan se :)

Men ett par allmänna observationer:

1) Titta på skuggan från tjejerna. Den är ganska mjuk i kanterna, eller hur? Det beror ju på att bilden är tagen i ganska mjukt solljus på dagen. Jämför med hur skuggor ser ut tidigt på morgonen eller frampå kvällen - mycket skarpare i konturerna. Det beror på att ljuset då är hårdare, det har mer riktning, det studsar inte runt från alla håll. Bilder tagna i mjukt ljus ljus ser sällan speciellt knivskarpa ut. Enkel tumregel: När skuggorna har skarpa konturer, då får du riktigt skarpa bilder.

2) Du har tagit bilden på bländare 7,1. På ett sätt är det gynnsamt för skärpan, ett objektiv som din 70-300-zoom presterar bättre (ger t.ex. bättre skärpa) nedbländat ett steg eller två. Men, en annan negativ konsekvens av nedbländningen är att skärpedjupet ökar och att skillnaden mellan delarna av bilden som är i fokus (tjejerna, skottkärran) och de delar av bilden som inte är i fokus (bakgrunden, förgrunden nere till höger) minskar. Mycket av skärpeintrycket i en bild kommer från skillnaden mellan skärpa och oskärpa, och även av hur oskärpan ser ut. När du bländar ned minskar du skillnaderna och den lite paradoxala effekten blir att bilden ser mindre skarp ut fast skärpan inom skärpedjupet (på motivet) rent tekniskt faktiskt kan vara bättre. Jag tror bilden hade kunnat se skarpare ut vid maxbländaren (rung f/4 vid 100 mm skulle jag tro) just för att du då hade fått en mjukare oskärpa bakom motivet.

3) Hade du intagit en lägre position hade nog bilden kunnat se skarpare ut. Nu har du i praktiken fotat snett nedåt mot vägen de står på, hade du haft en lägre position hade tjejerna i högre grad haft de avlägsna fälten som bakgrund och inte vägen de står på. Det här är ett av flera skäl som till exempel sportfotografer oftast försöker fota från en så låg position som möjligt, man vill inte att marken runt motivet skall bilda bakgrund, utan helst något mer avlägset.

Sedan kan det finnas saker som går att göra bättre i efterbearbetningen osv, men det är som sagt lite svår att avgöra utifrån ditt bildexempel.

Som sagt går det inte att se något problem i exempelbilden.

Men om bilder ser oskarpa ut kan det ofta vara autofokus som spökar. Antingen kan autofokus låsa på "fel" ställe eller så kan objektivet/huset ha fram- eller bakfokus.

Gör gärna lite autofokustest (googla metoden) först. Även om det visar sig vara OK är det viktig information i felsökningen. Du kan också leta runt i bilden och se om du hittar några oväntade skarpa områden.

Fram- eller bakfokus kan få även skarpa objektiv att verka hopplöst suddiga.

steg 1...

Försök exkludera all automatik som ett första steg

- helst stativ om du har. Annars arrangera så du inte tar i kameran när du tar bilden

- noggran manuell fokusering. Dvs koppla bort auto fucus

- fjärrutlösare om du har. Det går lika bra med att använda tidsutlösaren. Huvudsaken är att inte ta i kameran.

- ta bilder med olika bländar tal

- pröva också att ta några bilder med blixt

Ta det sedan från det som visar sig

Jag ser inte heller några större problem med skärpan. Tycker att den ser rätt okej ut, men det är svårt att avgöra på en så liten bild.

Börja med att kontrollera att objektivet fokuserar rätt. Fotografera t.ex. ett spjälstaket i vinkel och kontrollera att skärpan hamnar på den spjäla som du siktade på. Blända inte ner, använd full öppning.

Använder du UV-filter på objektivet? Ta i så fall bort det.

3) Hade du intagit en lägre position hade nog bilden kunnat se skarpare ut. Nu har du i praktiken fotat snett nedåt mot vägen de står på, hade du haft en lägre position hade tjejerna i högre grad haft de avlägsna fälten som bakgrund och inte vägen de står på.

Det här var något nytt för mig, så tack för tipset! De övriga tipsen/synpunkterna var lika bra, men det här var något jag själv aldrig tänkt på tidigare, eller åtminstone inte kommer ihåg :)

Det här var något nytt för mig, så tack för tipset! De övriga tipsen/synpunkterna var lika bra, men det här var något jag själv aldrig tänkt på tidigare, eller åtminstone inte kommer ihåg :)

Titta som sagt gärna på hur sportfotografer arbetar, de lägger inte sällan mycket energi på att försöka frigöra motivet från sin bakgrund. Det ger så att säga en dubbel fördel:
- Dels ser en sådan bild helt enkelt skarpare ut eftersom skillnaden i skärpa blir tydligare.
- Dels blir autofokusen mer träffsäker och mindre benägen att fastna på saker i motivets närhet.

Tycker bilden ser helt okej ut. Men kan ge några tips som jag har lärt mig angående att maximera skärpa. Använd stativ, lägre ISO än 320, fjärrutlösare, fälla upp spegeln innan bilden tages, och använd inte skärpverktyget i lightroom(det är inte dåligt, men det finns bättre alternativ, som tex att använda högpassfiltret i photoshop, eller något externt plugin program för skärpa) Sedan hänger det ju på vilken kamera och objektiv du har såklart.

Hoppas detta hjälper.

Denna bild är ett bra exempel på vad jag har problem. Jag hade goda möjligheter att ta bilden i lugn och ro, kunde ta en fin position utan att riskera skakningar.

Kameran är Nikon D3300.
Bländartal F/7.1
Exponeringstid 1/1000
ISO-360
Brännvidd 100 mm

Nu tvingas jag jobba ganska hårt med raw-skärpan i Lightroom, men tycker ändå inte att jag når den skärpa jag vill ha.

Lägg upp en fullstor bild nånstans och länka till den så kommer du få bättre svar.

Det jag inte sett någon annan skriva kan ju vara att kameran bestämt sig för att lägga fokuspunkten på fel ställe. Du kan se var den är mha programmet här: www.photome.de (och säkert andra program med).

Med programmet View NX 2 som följde med kameran, eller kan laddas ned gratis från Nikon kan man se vilken fokuspunkt som kameran valt. Gå in i menyn Bild->"Visa fokuspunkt", så visas fokuspunkten som en röd fyrkant i bilden.

Är det så att den inte sitter på närmaste öga, kolla kamerans inställningar angående hur den väljer fokuspunkt. Bäst är att bara ha en enda punkt i centrum som man använder för att fokusera.

Du har fått många bra råd och tips ovan, men en liten detalj till kommer här:)
Varför ISO 360? Det fanns gott om utrymme att öka exponeringen, t ex med en längre exponeringstid. Att skruva upp ISO försämrar alltid slutresultatet (inte bara brus). Ev oskärpa förklaras väl inte av detta, men ändå...
Och som nämts tidigare - Eventuellt UV-filter (speciellt billiga sådana) kan ödelägga en hel del.

Du har fått många bra råd och tips ovan, men en liten detalj till kommer här:)
Varför ISO 360? Det fanns gott om utrymme att öka exponeringen, t ex med en längre exponeringstid. Att skruva upp ISO försämrar alltid slutresultatet (inte bara brus). Ev oskärpa förklaras väl inte av detta, men ändå...
Och som nämts tidigare - Eventuellt UV-filter (speciellt billiga sådana) kan ödelägga en hel del.

Ur felsökningsynpunkt är det kanske inte då bra ide att öka exponeringstiden. På 1/1000 dels sekund och 100 mm får man vara rätt darrhänt för att få skakningsoskärpa. Ska man ändra något är det bättre att köra med större bländaröppning. Då blir avståndsinställningen känsligare p.g.a. kortare skärpedjup, och det blir lättare att se om kameran fokuserar fel. T.ex. att fokus ligger genomgående framför eller bakaom punkten man fokuserar på.

Ur felsökningsynpunkt är det kanske inte då bra ide att öka exponeringstiden. På 1/1000 dels sekund och 100 mm får man vara rätt darrhänt för att få skakningsoskärpa. Ska man ändra något är det bättre att köra med större bländaröppning. Då blir avståndsinställningen känsligare p.g.a. kortare skärpedjup, och det blir lättare att se om kameran fokuserar fel. T.ex. att fokus ligger genomgående framför eller bakaom punkten man fokuserar på.
Visst är det så. Men mitt råd att sänka ISO handlade inte om felsökning! Det var ett tips för att öka bildkvaliteten.
Dessutom tror jag inte det kan handla om felfokusering i kamera/objektiv. Så uselt kan väl ingen utrustning fokusera att det blir märkbart med de bländarvärden som är aktuella i den här tråden. Det brukar typ handla om millimetrar och kanske några centimeter på bländarvärden under 2,8 eller så:)

Kameran är Nikon D3300.
Bländartal F/7.1
Exponeringstid 1/1000
ISO-360
Brännvidd 100 mm

Jag tycker nog bilden är skarp. 70-300an kanske är lite mjuktecknande men det är inte fokusoskärpa.

och använd inte skärpverktyget i lightroom(det är inte dåligt, men det finns bättre alternativ, som tex att använda högpassfiltret i photoshop, eller något externt plugin program för skärpa) Sedan hänger det ju på vilken kamera och objektiv du har såklart.

Hoppas detta hjälper.

Finns det någon guide för ovanstående? Jag har aldrig kört skärpa i annat program än LR. Vilket är bäst/bland de bättre?

Om man är osäker på om ett objektiv fram eller bakfokuserar så kan man först ta ett par bilder med sökaren och sen slå om kameran och ta ett par bilder med live-view. Om skärpan är markant bättre med live-view så har man troligen problem med fram eller bak fokus.

När man fokuserar med live-view så används kontrast-fokusering vilken är långsammare men i princip alltid ger den bästa fokusen.

Här finns lite mer info kring detta:
https://photographylife.com/how-to-quickly-test-your-dslr-for-autofocus-issues

I övrigt tycker jag bilden ser bra ut i den storlek du lagt upp. Ibland är inte skärpa det viktigaste utan hur bilden upplevs. Ibland kan det räcka att lägga på lite "extra" skärpa på ögonen för att en bild i stort ska upplevas som mycket skarpare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar