Annons

Varför blir det bättre att zooma ?

Produkter
(logga in för att koppla)

jacken

Aktiv medlem
Jag har märkt att jag gärna går några steg tillbaka, för att sedan zoomar in motivet.
Varför?? varför tycker jag att bilderna blir bättre vid full zoom ??
Är det för att man får ett kortare skärpedjup??
Får jag samma effekt om jag skaffar mig tex, ett 50mm/2,8 och då kan gå närmre motivet. som jag får med typ 200mm/5,6.
om ni förstår vad jag menar..

//från en glad systemkamera amatör...

Så länge motivet blir lika stort på bilden så blir faktiskt skärpedjupet lika stort vid samma bländare.

Tele ger kortare skärpedjup än vidvinkel säger man ju, och det stämmer vid samma avstånd. Men vid samma motivstorlek (och därmed olika avstånd) blir det ingen (eller åtminstone liten) skillnad.

Anledningen till att du gillar de inzoomade bilderna bättre kan ju ha att göra med att bakgrunden blir annorlunda. Om du backar och zoomar in så får du ju med mindre av bakgrunden och alltså blir den inte lika störande.

Olika brännvidder ger olika slags perspektivförvrängning. Ett sk normalobjektiv runt 50 mm ger minst.
För porträtt vill man ofta ha normal till tele för annars blir det konstigheter i bilden, lite skrattspegeleffekt.
I vissa bilder kan perspektivförvrängningen vara positiv så man får öva på att utnyttja den.

Perspektivet förändras inte med ändrad brännvidd, endast bildvinkeln. Gör du ett utsnitt ur vidvinkelbilden tagen från samma avstånd som normalen, och motsvarande normalens bildvinkel, så blir perspektivet exakt detsamma. Däremot ändras perspektivet när du ger motivet samma storlek med olika brännvidder eftersom du då får ändra fotoavståndet till det.

Inte heller blir skärpedjupet detsamma med motivet i samma storlek i bildrutan och olika brännvidder. Med en 21mm och bl 11 får du vid 1m avstånd ett skärpedjup från 0,6-5m men med en 50mm och bl 11 blir skärpedjupet 1,8-3,5m när motivet är lika stort i bilden.

Att bilder skulle bli bättre med längre brännvidd (inzoomning) och backning beror nog endast på att du upplever att just det motivet gör sig bättre på det sättet. Med andra motiv kan det vara tvärtom. Det finns ingen universalregel som säger att bilder allmänt sett skulle bli bättre av den anledningen.

Senast ändrad:
Graal skrev:
Inte heller blir skärpedjupet detsamma med motivet i samma storlek i bildrutan och olika brännvidder.
Hej!

Så har jag också uppfattat att det fungerar, utan att jag är särskilt insatt alls i det tekniska kring kamerors optik.

Ganska nyligen tog jag några bilder av en buske med knoppar och skog i bakgrunden. För att testa detta tog jag bilder på olika avstånd och zoomade in för att få samma bildkomposition. Andra kamerainställningar rörde jag inte. Syftet var just att försöka få skogspartiet i bakgrunden mer i ofokus med hjälp av ett kortare skärpedjup för att få busken med knoppar att framträda tydligare.

När jag granskade bilderna tyckte jag det framgick ganska tydligt att skärpedjupet verkligen blev kortare när jag backade och zoomade in istället. Skogspartiet i bakgrunden blev mer ur fokus, precis som jag ville.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar