Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir bilderna olika?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patlin

Aktiv medlem
Hej!
har nu börjat fota i RAW för det är så otroligt mycket lättare att efterbehandla bilderna =)
Men det jag märkt är att visningsprogram så som breezebrowser i irfanview visar en annan bild än Photoshop

http://rapidshare.com/files/57486411/Wooot.bmp.html

bifogar även en liten bild, dock ser man inte så mkt på den då bilderna inte få vara större än 400pixlar
 

Bilagor

  • litet.jpg
    litet.jpg
    63 KB · Visningar: 315
Patlin skrev:
Hej!
har nu börjat fota i RAW för det är så otroligt mycket lättare att efterbehandla bilderna =)
Men det jag märkt är att visningsprogram så som breezebrowser i irfanview visar en annan bild än Photoshop

http://rapidshare.com/files/57486411/Wooot.bmp.html

bifogar även en liten bild, dock ser man inte så mkt på den då bilderna inte få vara större än 400pixlar
Förstår inte riktigt vad du menar. Är det färgerna som skiljer sig?

PS öppnar bildfilen med samma färgrymd som den är lagrad i. Kanske öppnar ditt andra program filen i sRGB som är standard?

Annars kan det vara så att standardinställningarna skiljer sig i de olika programvarorna så att dom inte ser lika ut.
Ställ in "As Shot", eller vad det nu brukar stå, i båda programmen och se om dom fortfarande är lika.
 
..

jo det är färgerna som skiljer sig..
kan man ändra i PS så man får dom fägerna till höger... För jag tycker det ser bättre ut =)
när jag öppnar den i PS så är det "as shot" så det är fel men ska testa det där med sRGB
 
hej

RAW filen som koverteras fram är en sak. Då sätter du allt då du konverterar. Antar PS bilden är konverterad fram, eller är den konverterad utanför CS?.
I breez3e, prova att under visa visa actual picture o se om det blir skillnad.

Förhandsgranskabilden i RAW filen en annan. Den skapar kameran med den vitbalas du ahr du du tar bilden, den färg o kontrast o skärpningsinställning du för tillfället har i kameran. Den visar Breeze då du bläddrar för att få upp speeden (LR gör samma )
 
Tänk dig två identiska produktionsled.

På linje 1 får man ett grundmatreal sedan skickas det till nästa station där man lägger till färgstyrkan/mättnaden, skärpeinställningar, kontrastmängd osv. Sedan packeteras detta och levereras det till kunden.

På linje 2 så får man också grundmatrealet, men istället föratt skicas till nästa station där man lägger till inställningarna så tas istället matrealet till ett labb där man i vita rockar manuellt sitter och pillar fram det perfekta resultatet. Man lägger själv till färgmättnaden, kontrasten, skärpan osv osv.

Linje 1 är kamerans f'rdiga bilder i Jpeg.
Linje 2 är RAW.

RAW = RÅ (svenska) är vad det heter, ett råmatreal. Inga inställningar är applicerade förutom det som registrerats på sensorn. Allt anant får du själv plocka fram
 
Tack =)

Okej då förstår jag =)
men om jag vill få fram samma färger som "kamerans" iställningar till en jpg fil hur gör jag då?
Alltså så som bilden till vänster, den utan PS ? kan man göra det i kameran? har en 400D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.