ANNONS
Annons

Varför blir bilden så här?

Produkter
(logga in för att koppla)

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Hej.

Vet någon varför denna bild blev som den blev. Kameran som jag använt är en Nikon D70. Sammanlagt tog jag 107 bilder och detta är den enda som ser ut så här. Jag har haft samma inställningar rakt i igenom. Jag har inte haft något ivägen för linsen. Nån som har varit med om detta?

Trevlig midsommar.

Bilagor

• dsc_1312.jpg
    dsc_1312.jpg
    24.3 KB · Visningar: 1,070
Inte för att jag är säker; men det har klagats på att man kan få förstörde bilder vid mycket kort slutartider med D70. Detta tros av vissa beror på att man då inte använder den mekaniska slutaren utan en digital/elektronisk slutare (d.v.s. ccd stängs av iställer för att slutaren stängs).

Mitt råd är att gå till säljaren, eller direkt till Nikon och fråga vad som är på gång. Se till att ta med en kopia av orginalfilen, speciellt om du går direkt till en auktoriserad Nikon-serviceanläggning.

/Micha

Jag tycker att det ser ut som om bilden blivit för ljus.. För mycket sol in mot sensorn.. Billigare digitalkameror brukar i alla fall kunna bete sig på det där sättet om det blir för ljust..

Micha har helt rätt. D70 har problem med den kortaste slutartiden och väldigt ljusa förhållanden.

/Henri

Fenomenet med den feta gröna randen i bilder tagna med D70 kallas enligt Nikon för "OB Light Leak", om jag uppfattade det rätt. Jag ringde dem i mars efter att en serie bilder på min son hade denna typ av skada. Och till min förvåning hävdade Nikon att detta inte orsakades av ett fel på kameran, utan att ljuset, när man fotograferar i motljus med solen eller annan ljuskälla nära kanten i sökaren, reflekteras på ett sätt i CCDn som skapar denna gröna rand. Kamerafel eller inte, jag har aldrig stött på felet igen. Men jag undviker säkert omedvetet att komponera bilder med t.ex solen någonstans i sökaren efter detta.

Mvh PAO

Här är en bild som visar samma fenomen, den är tagen med 1/1600 s, f/5,6

Bilagor

• dsc_0061.jpg
    dsc_0061.jpg
    30.2 KB · Visningar: 500
Har du Martin W fått flera sådana bilder? Körde du på automatik.
Min bild är tagen med 1/400 s, f/10. Jag tog bilden med automatik. Bilden som är tagen direkt efter i samma läge är bra och har samma inställningar som denna. Konstigt att vissa bilder blir så när dom har tagits med samma inställningar och samma shooting data.

-Susanne- skrev:
Har du Martin W fått flera sådana bilder? Körde du på automatik.
Min bild är tagen med 1/400 s, f/10. Jag tog bilden med automatik. Bilden som är tagen direkt efter i samma läge är bra och har samma inställningar som denna. Konstigt att vissa bilder blir så när dom har tagits med samma inställningar och samma shooting data.

Nej det är den enda bilden jag fått så, bilden är tagen med bländarprioritet.

Jag tror att detta problem är fixat i den nya firmwareversionen som finns att hämta på www.nikonusa.com nånstans. Snoka lite i andra forum (till exempel nikon digital för mer info om den.)
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar