Annons

Varför blir bilden så dålig med blixt? (canon ixus 750)

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosy

Ny medlem
Jag håller på att bli galen, när jag använder blixten på kameran blir bildkvaliten så ful, tar jag på ett ansikte exempelvis så blir det så "stark kontrast/bländande" (vet inte hur jag ska förklara). Tar jag bort blixten blir bilden suddig istället. Jag skulle önska att det blir mer mjuka och behagliga färger. Är det kameran är värdelös eller helt enkelt en inställning som är fel (canon ixus 750). Funderar på att köpa canon G11, har den samma problem?

Hoppas någon förstår vad jag försöker förklara, inte så bra på alla termer....
 
Jag håller på att bli galen, när jag använder blixten på kameran blir bildkvaliten så ful, tar jag på ett ansikte exempelvis så blir det så "stark kontrast/bländande" (vet inte hur jag ska förklara). Tar jag bort blixten blir bilden suddig istället. Jag skulle önska att det blir mer mjuka och behagliga färger. Är det kameran är värdelös eller helt enkelt en inställning som är fel (canon ixus 750). Funderar på att köpa canon G11, har den samma problem?

Hoppas någon förstår vad jag försöker förklara, inte så bra på alla termer....

Varför inte lägga ut en bild?!
Det vanliga felet när man kör med blixt är just att ljuset går direkt mot ansiktet och ger en trist "platt" bild.

Försök att softa ner ljuset lite (kanske testa med en kleenex framför blixten för att mjuka upp det?).
En inbyggd blixt ger sällan bra bilder tyvärr.

/Peter
 
Beror på att du använder en inbyggd blixt. Du får då inget mjukt ljus, som man får om man använder en extern blixt med bouncer (eller flera ljuskällor). Blixten slår rakt på och man får skarpa skuggor och överexponerat i vissa områden (det du kalla stark kontrast/bländande). Bilden blir suddig utan då bilden antingen behöver öka ISO (ljuskänslighet som gör bilden grynigare ju känsligare den är), eller använda en längre slutartid (tiden då "filmen" exponeras för ljus). Bilden blir då suddig när kameran/motivet rör på sig.

Den bästa lösningen är att köpa ett litet stativ (finns väldigt små för att ställa på bord, etc). Inte så snyggt kanske, men det funkar.
Ett annat alternativ är att köpa en kamera som kan fjärrutlösa blixtar, alternativt köpa en lampa och släpa omkring på. Livet är hårt, men hoppas det hjälpte dig något.
 
Ja, det är inbyggd blixt.

Har inte fattat vad ISO är för något, men nu ser jag att man kan ställa in ISO styrka. Ska jag alltså ha hög på?

Ursäkta mina dumma frågor men jag är helt ny på detta :)
 
Ja, det är inbyggd blixt.

Har inte fattat vad ISO är för något, men nu ser jag att man kan ställa in ISO styrka. Ska jag alltså ha hög på?

Ursäkta mina dumma frågor men jag är helt ny på detta :)

Använd så lågt ISO som möjligt så får Du skarpa bilder (men då krävs det mer ljus)
Ett högt ISO ger grynigare bilder men kräver mindre ljus.

Testa gärna så förstår Du lätt hur det funkar.

/Peter
 
Jag har en Ixus 700 och har till slut gett upp med att försöka få bra bilder av människor inomhus när det börjar bli lite skumt. Det går inte med en sådan kompaktkamera, det är den trista sanningen. Det bästa jag har lyckats med är att tillverka en liten "papphätta" av tunt papper och hålla fast framför blixten, men jag tror inte att blixten mår bra av det i långa loppet -- min börjar se lite gulbrun ut.

För mig var svaret att köpa en systemkamera...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.