Annons

Varför blev fotosidan.se så fult?

Produkter
(logga in för att koppla)
erik skrev:
Ok, så specificera gärna hur du tycker att ordningen på informationen skall vara. Och är det något mer än länkfärgen som du menar är ett typografiskt fel?

HåGe, ok sorry jag återkommer om dina tidigare inlägg.

Ursäkta dröjsmålet, jag har helt glömt bort att du ställde en fråga till mig.
Men nu så ska jag försöka förklara. Vad som är typografisk rätt eller fel är jag ju inte så kunnig i, utan jag efterlyser att få texten "renare och mer lättläst" på "Min sida". Nu har du t ex skillnad på storlek och/eller olika feta fonter i länkarna, vilket gör att den grå "visited link" färgen blir otydlig i flertalet av länkar. Gör den gärna svartare och enhetlig så den syns bra också när man inte för markören över den.
Att ha "Dina aktiviteter" som prio ett i högerkolumnen är ju helt rätt. Andra delar som jag och kanske fler här i tråden funderat kring, är de olika "Senaste-rubrikerna" med tillhörande länkar. Det är just här scrollandet blir omfattande. Jag är bara ute efter en praktisk lösning på det och har inga förslag på snygga lösningar. Ur praktiskt hänseende skulle en flytt av "Senast betraktade bilder" och "Senaste som givit kommentar" till vänster spalt rakt av ge mindre scrollande. Då behöver man inte gå så långt ned på sidan, men snyggt och enhetligt i den delen lär det väl inte bli - i bästa fall bara praktiskt.
/Nonno

Nonno/Erik.
När jag nu tittar på ”Din sida” så slår det mig att det kanske vore trevligare om den hette ”Min sida”, ”Mina aktiviteter” osv. Sedan kommer jag på att det är lite störande med upprepningen, vare sig det heter ”Din/Dina” eller ”Min/mina”. Varför inte nöja sig med ”Min sida” eller kanske ”Min egen sida” högst uppe som nu.
Därefter kommer så ”Gästboken”, ”Inställningar” ”Forumet”(?), ”Övrigt” och ”Aktiviteter”.

Exempel på uppställning och text:

Aktiviteter
Erhållit 00 kommentarer och 0 röster på bilder
och fått 00 svar på kommenterade bilder.
Lämnat 00 kommentarer och 0 röster på bilder
och svarat 00 gånger på kommentarerna jag fått.

Osv. osv. Alltså mindre uppspaltat och ledigare tilltal. Vill man ha nuvarande uppställning kan man ändå klara sig utan diviserna före (i så fall ska det vara ”minus”, alltså tankstreck) eller kanske ”punkt på mitten”.

Synpunkter på typografi och form: Tråkigt teckensnitt och små grader på den stora ytan (kanske av tekniska skäl). Vänstermarginalen är alldeles för liten.

Jag tycker man bör se de två nuvarande grupperna som en helhet och lägga all luft till höger, sedan man satt av kanske 20─25 mm vänstermarginal. Totalbredden skulle förresten medge att texten bröts över tre spalter och då skulle man slippa det tomma utrymmet i mitten. Där kan man ju pröva vad som blir snyggast.

Här finns säkert olika viljor och synpunkter. Mina förslag är bara spontant tyckande i all hast. Jag står gärna till tjänst vidare om så önskas.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto