Tack för all input.
Alla negativen är från 1970 - 1975. Jag tycker det är väldigt uttalat korn i många av dem och jag har, felaktigt, antagit att det skulle gå att fixa lite åtminstone med brusreducering men jag förstår nu att det är fel sätt.
Filmer jag använt är t.ex. Kodak Panatomic X 40 ASA, Tri-X 400/800/1200 ASA, Plus-X 125 ASA, Ilford HP4, Kodak 2484 1600 ASA, Agfa L ISS 100 ASA, Agfapan 1000 2400 ASA.
Efter att noggrant gått igenom mina negativ utifrån era synpunkter så är det nog så att de egenframkallade filmerna med orimligt grovt och "spretigt" korn är dåligt framkallade helt enkelt. Jag har Tri-X 1200 ASA som är mycket mindre kornigt än Plus-X. Agfapan 2400 ASA kan mäta sig med en del Tri-X 400 ASA. De filmer som jag tog på F14 i Halmstad när jag gjorde lumpen är framkallade av försvaret och de är utan dessa problem så det är nog så att jag slarvat med t.ex. temperatur ibland när jag framkallade själv.
/.../
Funderar på att avfotografera med kameran de bilder som är värdefullast. Någon som har förslag på en bra filmhållare för det ändamålet?