Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför besvaras sällan kritiken?

Produkter
(logga in för att koppla)

barret

Aktiv medlem
;)

En tråd att spinna vidare på kanske. Det har diskuterats mycker om kritikernas roll. Om man är snäll eller dum o.s.v.

Nåt som gick upp för mig när jag senaste tittade genom mina uttalanden om bilder var bristen på intresse från fotograferna som kritiserats.

Det känns nästan bättre när fotografen som kritiserats svarar med taggarna utåt än de som inte svarar på tilltal alls.

Jag tycker det blir roligare om en form av dialog uppstår. Kanske formatet på kritiken skall anpassas för dialoger?

Kanske skulle hjälpa om man fick ett mejl varje gång man fick kritik?

Ja, vad tror du?

Ha det!

En bevakningsfunktion för bilder är på G i sinom tid, enligt välunderrättade källor.

Förövrigt håller jag med. Det är trevligt med dialog, förutsatt att fotografen har något mer konstruktivt att säga än bara "tack".

Om det inte är direkta frågor kan det vara svårt att svara, man tar till sig och sen är det bra. Om det däremot är en mer direkt ställd fråga tycker jag man bör svara. Men hur många går egentligen tillbaka och tittar på bilder man redan har komenterat? (en fråga jag vill ha svarpå):)

Andreas.

Jag...

:p Jag går tillbaka till alla bilder för att se om fotografen ifrågasatt mitt omdöme eller om någon annan kritiker sett nåt som jag missat eller tolkat annorlunda. Ett sätt för mig att lära mig mer eller att få en ny syn på bilder...

Speciellt om jag ställt en rak fråga går jag tillbaka för att se om jag fått svar.

Kvalitet går före kvantitet på svar

För oss som inte är online dygnet runt är det svårt att hinna med att svara alla på ett konstruktivt sätt, speciellt om man har många inlägg - vilket m.a.o. inte berör mig själv.:(
Men idèn gillar jag. Blir mycket korta inlägg mest för statistiken nu tycks det...mvh/pixen

Re: Jag...

barret skrev:
:p Jag går tillbaka till alla bilder för att se om fotografen ifrågasatt mitt omdöme eller om någon annan kritiker sett nåt som jag missat eller tolkat annorlunda. Ett sätt för mig att lära mig mer eller att få en ny syn på bilder...

Speciellt om jag ställt en rak fråga går jag tillbaka för att se om jag fått svar.

Jag har också börjat med det, men hur gjör sånna som Kim och Jim och de andra som har komenterat nästan 2000 bilder, ändå ser man att jim skriver mer än en gång på vissa bilder. Jag tycker synd om dom.

Andreas.

Re: Re: Jag...

pettersson skrev:
hur gjör sånna som Kim och Jim och de andra som har komenterat nästan 2000 bilder, ändå ser man att jim skriver mer än en gång på vissa bilder. Jag tycker synd om dom.
Inget att tycka synd om. Hur var det Malena Ivarsson sa... Minns inte, men var det inte kul så skulle nog ingen göra det. Senaste kommentarer är verktyget för att hålla koll på om man fått respons, även om det blivit svårare nu när det är så himla mycket meningslöst tackande hit och dit. Men jag undviker att kommentera tackarna så besparar jag i alla fall listan från några rader :D

Acke:
En bevakningsfunktion för bilder är på G i sinom tid, enligt välunderrättade källor.
Men det finns väl? Jag får ett mail varje gång någon kommenterar mina bilder. Eller menar du att man kan bevaka en specifik bild som inte är ens egen?

Går ju inte att på ett vettigt sätt svara på alla former av kritik... Hur svarar man på "Är något mörk" eller "snygg!" på ett vettigt sätt?

När det gäller bevakning så är det något jag längtat efter nu ett litet tag, men jag blir ytterst ledsen om det blir i form av mail, det får jag tillräckligt med ändå... En lättklickad sida med en lista är ju klart mycket bättre! Dessutom skulle det vara bäst om den bara sa till när personen som gjort bilden skriver, inte när vem som helst kommenterar. Men nu kommer jag visst lite från ämnet...

Jag går ofta tillbaka och kollar bilder jag kommenterat, inte minst om jag var bland de första att kommentera och självklart om jag ställde en fråga!

Ett kryss?

Hur vore det om jag vid kommentering har en ruta att kryssa i om jag vill att mail går till fotografen för att jag skulle vilja ha respons..?

Då behövs inte nån uppföljning annat än om jag vill ha det....

barret skrev:
;)

En tråd att spinna vidare på kanske. Det har diskuterats mycker om kritikernas roll. Om man är snäll eller dum o.s.v.

Nåt som gick upp för mig när jag senaste tittade genom mina uttalanden om bilder var bristen på intresse från fotograferna som kritiserats.

Det känns nästan bättre när fotografen som kritiserats svarar med taggarna utåt än de som inte svarar på tilltal alls.

Jag tycker det blir roligare om en form av dialog uppstår. Kanske formatet på kritiken skall anpassas för dialoger?

Kanske skulle hjälpa om man fick ett mejl varje gång man fick kritik?

Ja, vad tror du?

Ha det!

Jag har diskuterat detta med att bemöta kritik tidigare med bland annat Terje (som själv inte vill bemöta kritik eller försvara sina bilder - se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=2186).

Personligen tycker jag att det är skoj när det märks att fotografen verkligen läst ens kommentar men att försvara sin bild in absurdum är givetvis helt meningslöst. Däremot tycker jag personligen att det är mycket trevligt och lärorikt när någon, som ett direkt resultat av mina synpunkter på en viss bild, förklarar hur han/hon tänker, varför han/hon gjort som han/hongjort, varför han/hon håller med om eller inte håller med om mina kommentarer o.s.v. Så länge allt hålls på en rimlig/"saklig" nivå har jag alltså absolut inget emot motargument.

Ett enkelt "tack" bryr jag personligen mig inte speciellt mycket om (även om jag är medveten om att många andra gör det). Däremot är det som sagt var skoj när det märks att andra verkligen bryr sig om ens kommentarer, svarar på dem, håller med, säger emot, o.s.v. Då kan det enligt mig bli en riktig diskussion kring bilderna och det finns knappas något som är mer lärorikt!

Men detta gäller givetvis så länge alla är på gott humör, inte tar minsta lilla kritik som personangrepp, o.s.v. "Idiotiska helt osakliga" kommentarer skulle jag emellertid försöka ignorera eller be administratörerna att plocka bort...

Jag har slutat att "bara tacka" men kommer fortsätta med att försöka besvara kommentarer, se t.ex. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=23885&pf=5869

/ Fredrik

Hampus skrev:

Efter lite spanande så ger jag nu upp! Hur tusan fixar man denna typ av bevakning av sina bilder? Är jag blind?

Instämmer - jag får heller aldrig e-post om någon kommenterat mina bilder. Ni blandar inte ihop det med forumet eller med t.ex. den norska fotosidan?

/ Fredrik

Barret:
Hur vore det om jag vid kommentering har en ruta att kryssa i om jag vill att mail går till fotografen för att jag skulle vilja ha respons..?
Tycker jag får en bätttre överblick om det kommer ett mail, vare sig kommentaren behöver respons eller ej.

pettersson skrev:
Om det inte är direkta frågor kan det vara svårt att svara, man tar till sig och sen är det bra. Om det däremot är en mer direkt ställd fråga tycker jag man bör svara. Men hur många går egentligen tillbaka och tittar på bilder man redan har komenterat? (en fråga jag vill ha svarpå):)

Andreas.

svarar på alla kommenterar på mina bilder..och försöker alltid säga mer en bara tack..kollar alltid oxå upp om någon svarat på mina kommentarer på andras bilder :)

Försvarar aldrig mina bilder. Bilderna får tala för sig själva. Däremot kan jag gärna diskutera runt bilden eller ge förklararingar kring vad jag vill visa, hur jag tänkte osv...

Att försvara bilden tycker jag bara visar att jag inte klarar av att stå för bilden, och då skulle jag inte ha laddat upp bilden.

Jag kan tänka mig att försvara mitt eventuella syfte med att ta en viss bild, men inte bilden i sig.

Betraktelsen är subjektiv och varför ska jag försvara just min åsikt? Det är ju inte säkert att den är rätt. Även om min åsikt är rätt så betyder det inte att en annan betraktares åsikt är fel.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Försvarar aldrig mina bilder. Bilderna får tala för sig själva. Däremot kan jag gärna diskutera runt bilden eller ge förklararingar kring vad jag vill visa, hur jag tänkte osv...

Att försvara bilden tycker jag bara visar att jag inte klarar av att stå för bilden, och då skulle jag inte ha laddat upp bilden.

Jag kan tänka mig att försvara mitt eventuella syfte med att ta en viss bild, men inte bilden i sig.

Jag förstår inte riktigt varför man inte ska få bemöta kritik (om det är det du menar med försvara)? Om jag till exempel föreslår en fotograf att han ska beskära en bild på vänstersidan så tycker jag bara att det är intressant om han/hon istället för att "bara tacka" skriver att han/hon nog håller med om det, är osäker eller är av en annan uppfattning. I det sistnämnda fallet tycker jag att det är mycket intressant om fotografen då förklarar varför han/hon är av en annan uppfattning.

Detta var bara ett exempel och kanske inte ens ett speciellt bra sådant. Samma sak tycker jag dock gäller t.ex. kommentarer om kompositionen, färger o.s.v. En diskussion mellan den som kommenterar och den som fotograferat tycker jag enbart är av godo (så länge allt hålls på en rimlig/saklig nivå utan att folk blir sura förstås)!

Som jag skrev tidigare är det dock tråkigt och helt meningslöst med sådana som försvarar sina bilder in absurdum och stöter ifrån sig all kritik. Jag har dock slutat kommentera bilder tagna av de få personer som gör så...

Se även mitt ovanstående inlägg!

Maverick skrev:

Betraktelsen är subjektiv och varför ska jag försvara just min åsikt? Det är ju inte säkert att den är rätt. Även om min åsikt är rätt så betyder det inte att en annan betraktares åsikt är fel.

Mvh
Maverick

Håller helt och hållet med. Alla bedömingar av bilder är subjektiva vare sig man vill det eller inte!

Men att betraktelserna är subjektiva innebär väl inte att man inte bör "försvara" sina åsikter om en bild (även om åsikten ifråga inte är "rätt" för alla). Hårddrar man den tanken försvinner väl även poängen med att kritisera/kommentera/bedöma andras bilder...!?!

/ Fredrik

:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar