Annons

Varför alltid BLFs lista?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
När jag blev medlem på Fotosidan upptäckte jag att många rekomenderade BLFs prislista när någon hade frågor om priser och annat.

Det förvånade mig lite, för mig har alltid SFF varit den organisation som gällt.

BLF var för mig en liten organisation som gjorde ungefär samma sak fast hade mindre att säga till om (samt att deras prislista angav lägre priser vilket var ett skäl att kunder alltid frågade om man fakturerade enligt BLF eller SFF).

Antal medlemmar i BLF=280
Antal medlemmar i SFF=2000 cirka.

Jag är fortfarande nyfiken, varför är BLF så stort bland fotosidans medlemmar?

Jag försöker inte framhäva någon av organisationerna utan undrar bara varför SFF aldrig nämns.

mipert skrev:

Jag försöker inte framhäva någon av organisationerna utan undrar bara varför SFF aldrig nämns.
Kan det vara så simpelt som att det beror på att BLF säljer sin lista även till icke medlemmar? SFF:s lista får man som medlem, inte annars väl? Och båda förbunden ställer vissa krav för antagande av medlemmar om jag inte tar fel? BLF:s lista borde alltså vara lättare att "komma över"?

Nja, prislista kan du köpa från SFF också, plus lite mer material. Se bild nedan.
Utan att vara medlem alltså, som medlem finns det en stor tjock pärm med material.

Krav på medlemskap är ungefär lika, 2-3 års verksamhet och referenser.

SFF har alltid haft billigare medlemskap för studenter/assistenter/lärare. BLF började med det 2001.

Intressant att BLF skriver att deras presskort är det enda som gäller officiellt förutom PFKs och SJFs. Det nämns inget om SFFs.

edit. Det står faktiskt bla. inte endast, mitt läsfel.

Bilagor

• lista.gif
    lista.gif
    2.1 KB · Visningar: 522
Senast ändrad:
Jag tror det hela hänger på att någon sa att denna prislistan var bra. sen fanns den tillgänglig på nätet.

Sen har det nog bara rullat på.

Innan jag var medlem så trodde jag att det bara var BLF som gällde. Till dem kunde man ju ringa t o m om man inte var medlem. Kanske var man lurad av fotosidans trådar också, för givetvis köpte jag BLF:s prislista som tydligen är dyrare att köpa än SFF:s också (även om det inte är stora summor).

Detta gjorde ju frågan riktigt intressant. Varför har man inte vetat det? Hade jag vetat att man kunde köpt SFF:s prislista så kanske man inte hade köpt BLF:s. eller kanske..

Detta med presskorten låter ju mysko. Fast ärligt talat, ni som har presskort eller jobbar så ni bör ha det, behöver ni ens använda dem? Jag har fått för mig att det många gånger funkar att ringa om det är jobb det rör och att presskorten knappt visas upp..

Senast ändrad:
mipert skrev:
Inte bara FS-medlemmar, alla(?)dagstidningar hänvisar väl till BLF?
Och förr, typ 8-10 år sedan, låg BLF låååångt under SFF:s prisrekomendationer. Nu är de ganska lika, vad jag förstått.

Re: Re: Re: Varför alltid BLFs lista?

mipert skrev:
Och där har vi svaret...
Ja, jag tror det. Men som sagt, idag ligger BLF ganska bra till.
Jag tror till och med att de hade ett högre rekommendationspris på arkivbilder i kundtidningssammanhang. Jag kollade båda listorna och det diffade på någon tusenlapp, runt 10 % på hela priset i mitt aktuella fall.

Anledningen till att BLF är så "bra" är att i stort sett alla företag inom, framförallt, dagspress, men även tv, är medlemmar i BLF.

De ger ut rekommendationer sedan långt tillbaka för video, stillbild och grafik och har stöd hos medieföretagen.

lotelo skrev:
Innan jag var medlem så trodde jag att det bara var BLF som gällde. Till dem kunde man ju ringa t o m om man inte var medlem. Kanske var man lurad av fotosidans trådar också, för givetvis köpte jag BLF:s prislista som tydligen är dyrare att köpa än SFF:s också (även om det inte är stora summor).

Detta gjorde ju frågan riktigt intressant. Varför har man inte vetat det? Hade jag vetat att man kunde köpt SFF:s prislista så kanske man inte hade köpt BLF:s. eller kanske..

Detta med presskorten låter ju mysko. Fast ärligt talat, ni som har presskort eller jobbar så ni bör ha det, behöver ni ens använda dem? Jag har fått för mig att det många gånger funkar att ringa om det är jobb det rör och att presskorten knappt visas upp..

När jag i något sammanhang försökte hitta just en prislista så var det BLF jag fann, och på den vägen är det. Och jag har nog inte heller trott att facket, SFF, kör med prislistor på jobb.

Presskorten är inte så mysko, men det hänger också ihop med var man jobbar. På landsorten behöver man inte visa upp det i tid och otid, om det inte är så att man vill flasha med det för att man "jobbar med media".
Men i vissa sammanhang, bland annat regeringens presskonferenser i Stockholm, är presskort nödvändigt för att komma in. Och vid andra tillfällen räcker inte bara ackreditering, utan behövs även ett giltigt presskort.

Jag tror att det beror på att BLF verkar mer "down to earth" för nystartade företag eller fotografer som vill starta eget.

SFF tycker jag alltid har luktat lite snobbism.

Som amatör är det inte lätt att hävda BLF:s priser när man diskuterar extraknäck och det lär ju inte vara lättare att hänvisa till SFF:s lista.

Mvh
Maverick
(Som har båda listorna)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar