Annons

varför alltid analog utbildning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

alf109 skrev:
swordsman skrev:
Jag förstår din tanke, och visst, om man är riktigt motiverad gör man säkert uppoffringarna! Men det känns inte som att intagningsprocessen till en skola skall kontrollera den potentiella studentens vilja till uppoffringar utan deras kunskaper.

Där har vi kanske olika uppfattning, jag tror att motivation och ressultat oftast går hand i hand. Om man tar in ett antal omotiverade elever som senare hoppar av utbildningen, har ju dessa även sett till att andra kanske bättre lämpade missat sin möjlihet att komma in. En annan aspekt är den ekonomiska, om inte utbildningen finansieras privat. Jag som skattebetalare har ingen lust att betala för att folk skall "kolla runt" på olika utbildningar som dom tycker verkar "lite kul", utan hoppas att så stor del som möjligt av de som kommer in på en utbildning även har motivation att fullfölja denna. Det är inte ovanligt att de som initialt har det lätt för sig (naturbegåvningarna) inte har motivationen som krävs för att utveckla sin talang. Slutligen så tror jag att poängen med intagningsproven i ganska hög grad handlar om motivation, och inte att visa hur duktig man är, kunskapen skall man ju utveckla under utbildningen.

Jag vill inte heller betala för några "gräddfilare". Däremot tycker jag att antagningskraven istället skall vara höga (dock korrekt matchande vad som krävs för utbildningen och ej "uppoffringsmätande") och att utbildningen sedan skall vara hård. På så vis försvinner snabbt eventuella rötägg som mot förmodan kommit in i systemet...
 
Enligt en viss viss mr Burton (engelsk författare och kostnär) så menar han att "världen aldrig går miste om en tallang. Oavsett hur få platser en skola har eller hur svårt det är att komma in. De som är värda platsen är de som ngn gång får den."

"De som brinner för att skapa, kommer alltid att skapa, inom eller utom en instution"



Hur många som går på konstfack idag har inte sökt upp emot i fem-tio år i rad? Jo många,

/Niclas,
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

swordsman skrev:
(dock korrekt matchande vad som krävs för utbildningen och ej "uppoffringsmätande")

Uppoffring kan vara och kan kännas lätt när (allt liksom är så roligt),,,Men det verkar vara som så att när det krävs ngt extra som inte hör till den ena fotografens vardag så blir det problem.

Hur ytliga är våra intressen?? Helt klart är många amatörfotografer "fotografer" pga just tekniken och inte bilden. Hur många av dessa erkänner detta sitt intresses ursprung?

Helt klart så är resultaten uppoffringsorienterade (ordet sett i dess positiva bemärkelse såklart)!

/Niclas,
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

Niclasfoto skrev:
Uppoffring kan vara och kan kännas lätt när (allt liksom är så roligt),,,Men det verkar vara som så att när det krävs ngt extra som inte hör till den ena fotografens vardag så blir det problem.

Hur ytliga är våra intressen?? Helt klart är många amatörfotografer "fotografer" pga just tekniken och inte bilden. Hur många av dessa erkänner detta sitt intresses ursprung?

Helt klart så är resultaten uppoffringsorienterade (ordet sett i dess positiva bemärkelse såklart)!

/Niclas,

Har jag lättare att komma in på utbildningen om jag går/promenerar och lämnar in min analogt hemmaproducerade bild än om jag skickar den på posten. Kanske har man förtur om man har producerat kuvertet själv i sitt hemmatryckeri.

Du skrev tidigare "Jag förstår vad du menar, MEN..." Så låter mina barn när dom inte lyssnar eller vill ta till sig ny kunskap/se värden i nya perspektiv i stället för sina egna. Nu vet jag inte vem jag citerar men: "Den som har slutat lära sig lever inte".

Jag citerar mig själv: "Om man inte kan enas genom kompromiss eller övertygande argument så har man inte lyssnat"
 
Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

alf109 skrev:

Ps. Har en kompis som bestämde sig för att bli läkare i vuxen ålder, han ifrågasatte inte att han var tvungen att läsa in naturvetenskaplig linje, samtidigt som han jobbade heltid, trots att han förmodligen inte har så stor nytta av detta i sin läkarutöving. Det han däremot visade med detta var att han hade tillräcklikt med jävlar annama för att klara läkarutbildningen.

Jag skulle tro att läkare har väldig nytta av naturvetenskap.
 
Om man nu är intresserad av den digitala tekniken….

Tittar man på Kulturamas digitala fotoutbildning, som är på 2 terminer, så kostar den 77000kr! Det du får lära dig, enligt den information som framgår, kan du lika väl lära dig själv. Köp en utrustning istället och litteratur.


/Marcus
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

Grimmer skrev:
Du skrev tidigare "Jag förstår vad du menar, MEN..." Så låter mina barn när dom inte lyssnar eller vill ta till sig ny kunskap/se värden i nya perspektiv i stället för sina egna. Nu vet jag inte vem jag citerar men: "Den som har slutat lära sig lever inte".

Jag citerar mig själv: "Om man inte kan enas genom kompromiss eller övertygande argument så har man inte lyssnat"


Om du inte tar det jag skriver på alvar så blir det nästan 100% patetiskt för mig att svara, eller hur!
Vad roligt att läsa det du skrev, tack Magnus;/!

/Niclas,
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

Niclasfoto skrev:
Om du inte tar det jag skriver på alvar så blir det nästan 100% patetiskt för mig att svara, eller hur!
Vad roligt att läsa det du skrev, tack Magnus;/!

/Niclas,

Det är möjligt att jag tog i för hårt med mina kommentarer, men det är ibland tvunget för att få folk att lyssna. Jag kan förstå att det är bra och nödvändigt att gallra bort omotiverade studenter, men man kan inte göra det med skygglapparna på. Att motivera med att "det alltid har varit så" är inskrängt och fantasilöst. Personligen tycker jag att fotoskolorna borde göra som resten av skolväsendet och ta in efter resultat/kunskap och inte efter flit. Kunskapen har ju ändå införskaffats geniom flit, eller hur?

Jag tycker dessutom att det är synd och skam att gamla duktiga fotografer inte ska kunna lära sig den digitala biten via utbildning utan när dom väl står med sin dslr så får dom lära sig själva eller ta hjälp av andra fotografer. Det är slöseri!
Jag önskar att utbildningarna vore som företag, att dom rättade produktportföljen efter behovet.

OBS! Jag anser inte att analogbiten är fel och passé, men den bör inte vara tvingande. Ekonomin kan knappast heller vara ett skäl för det är inte dyrare att bedömma en digital än en analog bild.
 
seamonster skrev:
Om man nu är intresserad av den digitala tekniken….

Tittar man på Kulturamas digitala fotoutbildning, som är på 2 terminer, så kostar den 77000kr! Det du får lära dig, enligt den information som framgår, kan du lika väl lära dig själv. Köp en utrustning istället och litteratur.



Sa du menar att du har rad att ta ledigt fran jobbet ett ar for att sitta hemma och jobba digitalt 40 timmar i veckan om inte mer? (Gar man en utbildning far man CSN-stod.) Och du har forstas standig tillgang till experter som du kan fraga saker, som alltid har tid for dig? Och servad datorpark etc.

Om du har det maste du vara lyckligt lottad, men okej, vissa har det bra. Dessutom ar du antagligen begavad med en enorm sjalvdisciplin, for sjalv skulle jag kanske klara 2 manader i "hemma-skola", inte mer. Detta TROTS att jag ar extremt motiverad att jobba inom yrket.

(Lojlig diskussion ovan forresten, sjalvklart tar skolorna in elever mest pga kvalitet, inte mest pga ihardighet. Men antas man inte pa forsta forsoket utan efter fjarde forsoket sa har man antagligen utvecklats en del under den tiden!)
 
Omvägen är den enda vägen! Jag har gått den långa vägen och det måste du också göra om du vill komma nån vart. Rid kamel genom Gobi-öknen, besök alla barer från Marrakech till Alexandria, käka taggtråd i Beirut. Sen kan vi snacka fotografi.
Vad är det för fel på att lära sig av andras slutsatser? Allt måste inte upplevas själv. Mörkrummet är ingen nödvändig väg till foto år 2005. Gör en insats för miljön: sluta med mörkrums-kemikalier.
 
linaphoto skrev:
Sa du menar att du har rad att ta ledigt fran jobbet ett ar for att sitta hemma och jobba digitalt 40 timmar i veckan om inte mer? (Gar man en utbildning far man CSN-stod.) Och du har forstas standig tillgang till experter som du kan fraga saker, som alltid har tid for dig? Och servad datorpark etc.

Om du har det maste du vara lyckligt lottad, men okej, vissa har det bra. Dessutom ar du antagligen begavad med en enorm sjalvdisciplin, for sjalv skulle jag kanske klara 2 manader i "hemma-skola", inte mer. Detta TROTS att jag ar extremt motiverad att jobba inom yrket.

Jag ser personligen ingen mening med att gå en fotoutbildning. Jag tänkte söka in för några år sedan, men efter olika omständigheter, valde jag att lära mig på egen hand och jag lär mig fortfarande. Det kommer jag att göra under hela livet. Jag är övertygad om att de flesta kan det om de vill, och utan att behöva investera i studier. Hur långt man kan gå, vet jag inte?

Nej, jag är inte speciellt lyckigt lottad, så jag vet inte om jag ska ta det sista som en förolämpning?

/Marcus
 
naturligtvis fyller fotoutbildningar sin funktion. Har du ngnsin hort en advokat/sjukskoterska/florist saga" nae, jag har inget till overs for universitet eller andra skolor, jag laser in min kunskap pa egen hand."
en annan femma ar att alla inte ar intresserade av eller av annan anledning valjer att lara sig fotografi pa egen hand, men for manga av oss ar det en lonsam vag att ga, kunskapsmassigt sett.
 
Vad galler analog / digital fotografering kan vi gnabba om det till nasta sekel.. men for er som undrar sa ar jag personligen glad att jag lart mig grunderna i analog fotografering for att jag anser att det gor mig till en battre fotograf.
varfor? darfor att jag kan mitt mediums grunder och rotter,
jag fordommer inte pa ngt satt det digitala fotogr. da jag sjalv nastan enbart jobbar digitalt, men det gar inte att forneka att det digitala ar ett ungt satt att fota och dessforinnan svettades fotograferna med sina exponeringar och sitt kopierande, och jag anser att den som kallar sig profesionell fotograf bor kanna till, atminstone, grunderna i analog fotografering.
 
Senast ändrad:
seamonster skrev:
Jag ser personligen ingen mening med att gå en fotoutbildning. Jag tänkte söka in för några år sedan, men efter olika omständigheter, valde jag att lära mig på egen hand och jag lär mig fortfarande. Det kommer jag att göra under hela livet. Jag är övertygad om att de flesta kan det om de vill, och utan att behöva investera i studier. Hur långt man kan gå, vet jag inte?

Nej, jag är inte speciellt lyckigt lottad, så jag vet inte om jag ska ta det sista som en förolämpning?

/Marcus



Klart man lar sig hela livet, det har jag inte sagt nat om. Men det gar snabbare i en intensiv utbildning. Men alla ar ju olika, jag vill t.ex. lara mig saker fort, t.ex. Photoshops mer avancerade funktioner, och det har jag gjort nu (genom min nuvarande utbildning). Och som sagt, jag klarar inte att sitta hemma och traggla sjalv, men funkar det ar det ju bra o billigt. Jag investerar hellre i utbildning och kontakter, an i senaste kameratekniken. Det har hittills visat sig vara mer lonande.
 
seamonster skrev:
Jag ser personligen ingen mening med att gå en fotoutbildning. Jag tänkte söka in för några år sedan, men efter olika omständigheter, valde jag att lära mig på egen hand och jag lär mig fortfarande. Det kommer jag att göra under hela livet. Jag är övertygad om att de flesta kan det om de vill, och utan att behöva investera i studier. Hur långt man kan gå, vet jag inte?

Nej, jag är inte speciellt lyckigt lottad, så jag vet inte om jag ska ta det sista som en förolämpning?

/Marcus




Inget snack om att man kan bli "en bäst" fotograf även på egen hand. Allt passar ju inte alla,, lika lite som en skola eller ingen passar alla.

Det man får som stor fördel med en instution bakom ryggen Är en uppbackning och en trygghet att t ex tat hoppet ut i en proff värld ifrån.

Att komma till en skola och där få jobba sig in på kontakt-skapande/underhållande, projekttesting, etc med den tryggheten som skolans miljö erbjuder är för många ytterst ovärdeligt och enligt mig mycket smart.

OM jag känner att jag själv skall ta klivet ut i en konkurrerande fotovärld så kommer jag tveklöst att (oavsett ålder) köpa mig Ett år med serverad mat, proffs,uppbackning och proffsutrustning mm på en Norsk folkhögsksola. Som en oslagbar avstamp alltså;)!!

Mvh Niclas,
 
mikj skrev:
Varför är det kört för dig, Jens?
Fotoutbildningar i digitalt kanske ännnu är få i antal gentemot analogt, men är på stark fram marsch. Finns ingenting att oroa sig för enligt mig.

Det är kört eftersom alla de bilder jag knäppt de senaste 2,5 åren är digitala kan jag inte använda någon utav dem att söka med då kraven är att det skall vara handkopierade. Alltså finns det en hel del utbildningar som jag inte kan skicka arbetsprover till...
 
sara gustavsson skrev:
jag anser att den som kallar sig profesionell fotograf bor kanna till, atminstone, grunderna i analog fotografering.

Vilka grunder? Att exponera digitalt är väl detsamma som att göra det analogt. Skillnaden ligger i mörkrumsarbetet. Och en som behärskar det digitalmörkrummet, kanske inte behärskar det analoga på samma sätt. Men visst kan denne vara proffs...


/Marcus
 
linaphoto skrev:
Klart man lar sig hela livet, det har jag inte sagt nat om. Men det gar snabbare i en intensiv utbildning. Men alla ar ju olika, jag vill t.ex. lara mig saker fort, t.ex. Photoshops mer avancerade funktioner, och det har jag gjort nu (genom min nuvarande utbildning). Och som sagt, jag klarar inte att sitta hemma och traggla sjalv, men funkar det ar det ju bra o billigt. Jag investerar hellre i utbildning och kontakter, an i senaste kameratekniken. Det har hittills visat sig vara mer lonande.


Då kan vi konstatera att vi bara har valt olika vägar, och har säkert olika mål. Huvudsaken är att vi är nöjda med det vi håller på med, och trivs med våra olika inlärningssätt.

/Marcus
 
Niclasfoto skrev:


Det man får som stor fördel med en instution bakom ryggen Är en uppbackning och en trygghet att t ex tat hoppet ut i en proff värld ifrån.



Mvh Niclas,

Det kan jag hålla med om, att det är tufft att välja bort en utbildning då man inte har samma stöd för det man sysslar med.

/Marcus
 
Niclasfoto skrev:
Håller med.
Nämn en fotoskola för mig som fördömmer användande av dslr på instutionen och som inte idag också har den digitala utrustningen för det?

Visst finns det exempel som ligger långt efter men varför finns då initresset att söka just dit?

Mvh Niclas,

Jag kan medge att jag var lite snabb i att bedöma att skolorna kräver analoga kopior. Ser att många skolor ändrat det nu, men att t.ex. Viebäck som det annonseras om här på Fotosidan kräver det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.