Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför alltid analog utbildning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Liax skrev:
Jag ser inget motsatsförhållande Niclas. Enligt mig kan man gå över till den digitala tekniken utan att förlora kopplingen till detta arv som du talar om. Den digitala tekniken är faktiskt inte en helt annan form av fotografi utan en vidareutveckling av något som uppfanns i mitten av 1800-talet. Så kopplingen finns där redan.

Man behöver inte stå i ett mörkrum för att förstå fotografiets historiska koppling lika lite som man behöver göra hällristningar för att förstå bildkonstens historia. Det är i alla fall min åsikt.

/Joakim

Såklart så är det en vidareutveckling;) det är ju fortfarande ljusets magi vi jobbar med,,,

Jag tror inte vi kommer längre du och jag. Tror inte riktigt att min poäng framkommer tydligt nog, kanske är det jag som är diffus mitt i det konkreta,,

/Niclas, som släpper till andra nu;)
 
Min utbildning digital

Jag vet inte hur det är med andra utbildningar, men på min utbildning är det mycket digitalt och mer och mer blir det... Vi scannar neg, bearbetar i Photoshop och kör ut bilderna på en LED printer (dvs en "skrivare" som exponerar fotopapper). Vi har ett mörkrum, men bara med ett par apparater för alla använder LED printern. Dessutom har vi fem Canon EOS 1Ds kameror som används flitigt. Givetvis så finns det analoga kvar, Fotoskolan är en av Sveriges äldsta fotoutbildningar.

Jag tror att många utbildningar håller fast vid det analoga för att det är väldigt stora investeringar att köpa digital proffsutrustning. På min skola har vi haft tur som har haft möjlighet till det. Pga det har jag erfarenhet av det bästa som finns på marknaden. Jag vet även att Fotohögskolan håller på att köpa in liknande utrustning, så en förändring är på väg. Det tar lite tid för skolorna att hänga med bara...

http://www.fotoskolan.nu/
 
Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

Linmajon skrev:
Och sedan när blev det mindre viktigt att digitalt exponera korrekt? Det är väl snarare analogt fotande som är mer förlåtande. Digitalkameror har ju en tröskel (maxnivå) som man ganska lätt kliver över.
Och "tänka fotografi", har det inget att göra med digitalfoto...eller??
Nej, jag ser inga som helst fördelar med att börja med att plåta analogt.
Jag är helt säker på att fotokurserna kommer att erbjuda heldigitala arbetsflöden väldigt snart.
Det är, som sagt, en fråga om resurser och kunskaper. Det finns nog också en hel del fotolärare som inte vill ha med digitalfoto att göra. De kommer sannolikt att få sparken eller så får de dö ut helt enkelt.
Personligen tror jag analogfotande ändå kommer att vara en gren som i någon mån kommer att ingå i alla fotoutbildningar i överskådlig tid.


Nä fy fan, piss off fuckers,
Är så jävla trött på er besserwissers.
Visst är det digitala bättre, det är ju framtiden.
Men glöm inte för den delen din historia!
Ilkka.
 
Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

Finland skrev:
Nä fy fan, piss off fuckers,
Är så jävla trött på er besserwissers.
Visst är det digitala bättre, det är ju framtiden.


Men glöm inte för den delen din historia!
Ilkka.

Fula ord som jag hade skämts över,, men det är väl Jag det.

Det sista å andra sidan har en VIKTIG poäng.


/Niclas,
 
Senast ändrad:
ofta vill skolorna lägga ner de analoga labben, men hindras av elever som inser det värde fulla i att ha tillgång och få kunskap i det analoga labbet.

på gotlands folkhögskola väljer man själv vilken inriktning man vill välja, men lär sig både och...
 
man ska kanske komma ihåg att student är inne i ett utbildningssystem i två-tre år, medan en lärare finns där i 20-30 år. Dvs det tar helt enkelt tid att förändra, det finns en tröghet i vilket utbildningsystem som helst. De digitala utbildningarna kommer, men det tar tid.

Digitala utbildningar kommer givetvis att ta över, analog bildteknik kommer att vara ett komplement och blir mer av ett konstnärsfack.

Det finns säkert de som typsätter texter med blytyper ännu, men de är nog inte så många...
(som en jämförelse),


h/mats
 
mazeson skrev:

Det finns säkert de som typsätter texter med blytyper ännu, men de är nog inte så många...
(som en jämförelse),

Jag hade nog använt en annan jämförelse;
att det finns många som målar tavlor ännu med färg och pensel, och sen dom som ritar i photoshop med en wacom och printar ut med en färgskrivare.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Jag hade nog använt en annan jämförelse;
att det finns många som målar tavlor ännu med färg och pensel, och sen dom som ritar i photoshop med en wacom och printar ut med en färgskrivare.

/Henri
Jag håller inte med. Därför skillnaden mellan analog och digital fotografering är inte så stor. I fotograferingsögonblicket är det ju samma sak. I slutendan får vi en bild som vi kan välja att efterbehandla eller inte innan den framkallas/förstoras till ett färdigt fotografi.

Det är ju i efterbehandlingen som den största skillnaden är. Men slutresultatet blir ju en bild i båda fallen. Inte en oljemålning och en painbrushfil.

Däremot, om vi tar exemplet med blytyper så är nog den kunskapen en bra del i förståelsen om typsnit, deras funktion och hur vi använder dessa i tryck och på web mm.

Att lära sig burn och dodge i mörkrummet för att kunna annvända verktyg med samma namn i Photoshop käns däremot lite onödigt.
 
Senast ändrad:
Ska man utbilda komersiella yrkesfotografer bör det vara den digitala tekniken som dominerar och det är då löjligt att kräva arbetsprover i form av analoga mörkrumskopior. Men givetvis ska den delen även ingå i utbildningen. Att kräva den som förkunskap är inte riktigt logiskt i dagens digitala medievärld.

Fotografin håller på att dela sig i två grenar tror jag. Den traditionella fotografin avknoppar sig till en mindre skara "konst"fotografer som ser värdet i hantverket och dess speciella egenskaper i den individuella fysiska bilden. Man ser ingen ersättning för det i den digitala massframställande världen. Kanske saknar man ekonomin/kunskaperna för att få en ersättning man blir nöjd med eller har man inte provat de digitala möjligheterna tillräckligt eller så tycker man att resultatet inte blir det man eftersträvar. Den stora mängden däremot hakar på det nya och saknar inte det analoga, antingen för att man inte har kunskaperna/möjligheterna eller för att man inte sysslat med det och därför inte ser dess unika värden. Eller har man tidigare inte uppskattat/hittat de värdena/egenskaperna den analoga bilden erbjuder. Kanske tycker man att den digitala bilden är bättre/mera lever upp till de krav på snabbhet etc. man har. Man är nöjd med de kvalitéter det digitala erbjuder.

Givetvis ska dagens yrkesfotografer utbildas till det dom ska syssla med, den digitala bilden. Men den analoga måste ändå finnas med i utbildningen fast inte som förkunskapskrav. Att dra jämförelser med häst och vagn (som någon gjorde) visar dock endast på en stor okunskap om vad den analoga bilden ger för resultat och kvalitéter. Möjligtvis säger det något om hastigheten i bildflödet men det är och har alltid varit skillnad mellan kvantitét och kvalitét.

Vad gäller det så producerades det bilder redan kring sekelskiftet 1900 som i kvalitét/upplösning/tonomfång/detaljrikedom inte står efter dagens digitala bildfiler. Ansel Adams bilder från 1930-talet är också svårslagna vad gäller dessa egenskaper. Och på den tiden var det nog ändå häst och vagn som dominerade trafiken. Hade fotografiets bildkvalitét utvecklats som trafiken sedan dess vore väl dagens digitala vidunder för länge sedan bortglömda.
 
Senast ändrad:
Re: Re: varför alltid analog utbildning?

Finland skrev:

2) Det finns utbildningar i Sverige som på senare tid gått över till helt digitalt, 1 exempel är Gamleby och deras KY-utbildning.

Var har du hört att gamleby KY gått över helt till digitalt? senaste jag hörde är ska man ska ha mörkrumskunskaper när man söker, "för att kunna hänga med i deras avancerade mörkrumstekniker"

Om du har rätt blir dock ingen gladare än jag.

/Tim
 
Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

OldSchool skrev:
Var har du hört att gamleby KY gått över helt till digitalt? senaste jag hörde är ska man ska ha mörkrumskunskaper när man söker, "för att kunna hänga med i deras avancerade mörkrumstekniker"

Om du har rätt blir dock ingen gladare än jag.

/Tim

det står på ingenting om analogt på deras hemsida...
 
En kombination av de bada ar att foredra!
Jag laser pa IEFC (www. iefc.es) i barcelona, och forsta aret ar helt koncentrerat pa analog fotografering, svart/vit morkerrumsteknik, darefter laser vi mellanformat, storformat och naturligtvis mycket digitalt.
jag ar mycket tacksam att ha fatt grunderna inom analog fotografering, aven om jag idag nastan uteslutande jobbar digitalt.
Utan mina analoga kunskaper hade jag inte kunnat ta till mig ngn annan teknik pa det satt som jag kan idag.

Sa basen bor borja i det analogiska, det ar min mening.

MVH
sara
 
Tycker också det är tokigt med dessa ansökningsregler med analoga kopior. skickade bl.a. detta mail viebäcks fotoskola och fick följande svar som jag inte tyckte var särskilt givande.

Jag skrev:
Hej.
Jag sitter och kollar på lite olika fotoutbildningar, och hittade in på viebäcks hemsida.
Har lite funderingar kring informationstexten, närmar bestämt dessa två meningar.

"Du ska naturligtvis själv ha tagit och kopierat bilderna. Det ska vara analoga bilder!"

Varför? Dagens fotobransch går mot att jobba helt digitalt, tycker det känns bakåtsträvande att ha antagning enbart med analoga kopior. Varför är inte mina digitala bilder framkallade i photoshop värda lika mycket som de analoga i era ögon? Man använder samma verktyg , enbart tillvägagångssättet skiljer sig åt. För mig är det vad bilden har att förmedla betraktarens öga som är det väsentliga, inte vad för teknik som ligger bakom.

Tycker verkligen det är synd att ni har dessa regler. Då jag enbart äger en digital systemkamera och inte har tillgång till mörkrum blir jag diskvallificerad utan att ens få visa mina bilder, helt orimligt anser jag.

Tar hemskt gärna emot ett svar på dessa funderingar.

Vänliga hälsningar
Anders - digitalfotografen

Svaret:
Hej!
Det är bra att du tänker söka en fotoutbildning. Jag har läst ditt meil och blir väl lite förundrad över din indignation över att du ska söka på bilder som du tagit själv och som du själv kopierat. Alltså inga digitala bilder. Det känns ju också som du redan kan vad du tänker att lära dig. Konstigt? Anledningen att vi gör antagningar på analoga bilder är att under höstterminen jobbar vi enbart i det analoga mörkrummet för att få fram de bilder som ska presenteras inför varje redovisning. Det är alltså viktigt att man kan grunderna i mörkrumsarbetet. Under höstterminen arbetar man parallellt med den digitala bildbehandlingen ( en annan lärare). På vårterminen har alla samma grund då arbetet med den digitala bilden påbörjas. D.v.s. då, efter jul bryr jag mig inte om om bilden är fotograferad med digital kamera eller analog. Då är det ännu mer innehållet i bilderna som gäller.
Jag håller med dig om att den digitala bilden är på stark frammarsch och kommer att ta över den analoga bilden nästan helt. Jag anser dock att den grund man skaffar sig i det analoga mörkrummet det har man desto mer nyta av i det digitala. Därför är intagningarna som de är, hur orimliga du anser våra regler är. Bruno
 
sara gustavsson skrev:
En kombination av de bada ar att foredra!
Jag laser pa IEFC (www. iefc.es) i barcelona, och forsta aret ar helt koncentrerat pa analog fotografering, svart/vit morkerrumsteknik, darefter laser vi mellanformat, storformat och naturligtvis mycket digitalt.
jag ar mycket tacksam att ha fatt grunderna inom analog fotografering, aven om jag idag nastan uteslutande jobbar digitalt.
Utan mina analoga kunskaper hade jag inte kunnat ta till mig ngn annan teknik pa det satt som jag kan idag.

Sa basen bor borja i det analogiska, det ar min mening.

MVH
sara

Utan att säga att du har fel på nåt sätt undrar jag lite vad det är som du inte skulle ha lärt dig med digitalteknik som du nu har lärt dig analogt?

Jag ställer också frågan till er andra som menar att grunden ska finnas i det analoga. Vad är det konkret man lär sig på en analog utbildning som man inte lär sig på en digital? Vilken djupare förståelse för fotografi är det man uppnår?
 
Utan att kunna för mycket i ämnet så gjorde jag en sökning på det underbara verktyget Internet...för er som är "emot" ny teknik så vill jag bara upplysa att det finns andra sätt att söka på än att slå i gamla hederliga böcker..;-)

Detta fann jag:
"Ett verkligt analogt fotografi finns inte, eftersom även fotografisk film har en minsta kornstorlek motsvarande digitalkamerans pixlar. Ju ljuskänsligare filmen är, desto större blir kornen."

Var ska man dra gränsen för kalla det för grunder i fotografering?

Kanske dags att damma av dom gamla lådkamerorna från 1880?
 
starnut skrev:
Tycker också det är tokigt med dessa Svaret:
Hej!
Det är bra att du tänker söka en fotoutbildning. Jag har läst ditt meil och blir väl lite förundrad över din indignation över att du ska söka på bilder som du tagit själv och som du själv kopierat. Alltså inga digitala bilder. Det känns ju också som du redan kan vad du tänker att lära dig. Konstigt? Anledningen att vi gör antagningar på analoga bilder är att under höstterminen jobbar vi enbart i det analoga mörkrummet för att få fram de bilder som ska presenteras inför varje redovisning. Det är alltså viktigt att man kan grunderna i mörkrumsarbetet. Under höstterminen arbetar man parallellt med den digitala bildbehandlingen ( en annan lärare). På vårterminen har alla samma grund då arbetet med den digitala bilden påbörjas. D.v.s. då, efter jul bryr jag mig inte om om bilden är fotograferad med digital kamera eller analog. Då är det ännu mer innehållet i bilderna som gäller.
Jag håller med dig om att den digitala bilden är på stark frammarsch och kommer att ta över den analoga bilden nästan helt. Jag anser dock att den grund man skaffar sig i det analoga mörkrummet det har man desto mer nyta av i det digitala. Därför är intagningarna som de är, hur orimliga du anser våra regler är. Bruno

Kanske tycker jag att Bruno använder lite osmarta ord när han svarar på ditt mail,,, men samtidigt så förstår jag vad han menar.

Att skolorna önskar att ge sina elever en bred grund att stå på inför olika (senare) val av teknik är enligt mig logiskt och en självklarhet!

Jag tror att många som fotar digitalt idag skulle ha svårt att själva ta tag i tiden som krävs för att sätta sig in i den stora analoga biten,,, om eleven hade helt fritt att välja alltså.

Bekvämlighetsargumenten FÖÖR det digitala är starkt idag, mycket starkare än det rent ekonomiska för min egen del tex.
Därför tror Jag att det faktiskt kan vara ett måste att helt enkelt lägga analog förståelse teoretiskt och praktiskt på shemat!

Jag har faktiskt ingen förståelse varöför motståndet skall vara så stort mot analogt på skolorna,, är vi inte intresserade av fotografiet dess historia och oavsett dess härkomst?
Varför är det inte intressant att lära sig det analoga?
Varför förkasta det många lärare menar är så viktigt?
Detta är frågor som dyker upp hos mig just nu,, finns nog tretusen till om jag fiskar lite.

Det är INGet snack om att det går att utvecklas inom det enbart digitala, bara så att jag har sagt det.


/Niclas,
 
Senast ändrad:
Analoga antagnins-kopior/arbetsprover,,,

Kan det vara så att det ligger en hake i att skolorna/instutionerna vill sålla ut de individer som genom sitt breda fotointresse har tagit analog förståelse till sig?? Kanske ligger det iaf till viss del en strategi bakom varför det ser ut som det gör?
Jag bara undrar,,,

/Niclas,
 
Jag är inte emot det analoga fotot på schemat sen när väl kursen börjat. Det är just ansökningen på enbart analogt kopierad kopior jag är emot. Finns många med mig idag som varken har tillgång till labb eller analog kamera.
 
Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

mandi skrev:
det står på ingenting om analogt på deras hemsida...


Ne alltså man kan söka med bilder tagna digitalt, men i deras behörighetskrav ingår fotografiska förkunskaper (inklusive mörkrum) jag har haft mailkontakt med läraren på skolan och enligt henne skulle man inte ha en chans att hänga med i utbildningen utan goda förkunskaper i mörkrummet, jag citerar "eftersom att vi enbart sysslar med avancerad mörkrumsteknik här" då inte menat att det inte är mkt digitalt i utbildningen, men det verkar som man måste syssla en hel del med analogt också./Tim
 
Strunta i fotoutbildningar. Jag vet inte om de ger så mycket, kanske för vissa?

Det finns dagligen 100-tals bilder omkring oss att studera och det finns utmärkta böcker att läsa. Jag tänkte själv söka en utbildning för några år sedan och möttes av samma trams; arbetsprover som skulle vara framställda analogt. Jag har absolut inget emot den analoga tekniken, och skulle säkert hålla på men den, vid sidan av, om jag hade mer utrymme, tid och pengar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.