starnut skrev:
Tycker också det är tokigt med dessa Svaret:
Hej!
Det är bra att du tänker söka en fotoutbildning. Jag har läst ditt meil och blir väl lite förundrad över din indignation över att du ska söka på bilder som du tagit själv och som du själv kopierat. Alltså inga digitala bilder. Det känns ju också som du redan kan vad du tänker att lära dig. Konstigt? Anledningen att vi gör antagningar på analoga bilder är att under höstterminen jobbar vi enbart i det analoga mörkrummet för att få fram de bilder som ska presenteras inför varje redovisning. Det är alltså viktigt att man kan grunderna i mörkrumsarbetet. Under höstterminen arbetar man parallellt med den digitala bildbehandlingen ( en annan lärare). På vårterminen har alla samma grund då arbetet med den digitala bilden påbörjas. D.v.s. då, efter jul bryr jag mig inte om om bilden är fotograferad med digital kamera eller analog. Då är det ännu mer innehållet i bilderna som gäller.
Jag håller med dig om att den digitala bilden är på stark frammarsch och kommer att ta över den analoga bilden nästan helt. Jag anser dock att den grund man skaffar sig i det analoga mörkrummet det har man desto mer nyta av i det digitala. Därför är intagningarna som de är, hur orimliga du anser våra regler är. Bruno
Kanske tycker jag att Bruno använder lite osmarta ord när han svarar på ditt mail,,, men samtidigt så förstår jag vad han menar.
Att skolorna önskar att ge sina elever en bred grund att stå på inför olika (senare) val av teknik är enligt mig logiskt och en självklarhet!
Jag tror att många som fotar digitalt idag skulle ha svårt att själva ta tag i tiden som krävs för att sätta sig in i den stora analoga biten,,, om eleven hade helt fritt att välja alltså.
Bekvämlighetsargumenten FÖÖR det digitala är starkt idag, mycket starkare än det rent ekonomiska för min egen del tex.
Därför tror Jag att det faktiskt kan vara ett måste att helt enkelt lägga analog förståelse teoretiskt och praktiskt på shemat!
Jag har faktiskt ingen förståelse varöför motståndet skall vara så stort mot analogt på skolorna,, är vi inte intresserade av fotografiet dess historia och oavsett dess härkomst?
Varför är det inte intressant att lära sig det analoga?
Varför förkasta det många lärare menar är så viktigt?
Detta är frågor som dyker upp hos mig just nu,, finns nog tretusen till om jag fiskar lite.
Det är INGet snack om att det går att utvecklas inom det enbart digitala, bara så att jag har sagt det.
/Niclas,