swordsman
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?
alf109 skrev:
swordsman skrev:
Jag förstår din tanke, och visst, om man är riktigt motiverad gör man säkert uppoffringarna! Men det känns inte som att intagningsprocessen till en skola skall kontrollera den potentiella studentens vilja till uppoffringar utan deras kunskaper.
Där har vi kanske olika uppfattning, jag tror att motivation och ressultat oftast går hand i hand. Om man tar in ett antal omotiverade elever som senare hoppar av utbildningen, har ju dessa även sett till att andra kanske bättre lämpade missat sin möjlihet att komma in. En annan aspekt är den ekonomiska, om inte utbildningen finansieras privat. Jag som skattebetalare har ingen lust att betala för att folk skall "kolla runt" på olika utbildningar som dom tycker verkar "lite kul", utan hoppas att så stor del som möjligt av de som kommer in på en utbildning även har motivation att fullfölja denna. Det är inte ovanligt att de som initialt har det lätt för sig (naturbegåvningarna) inte har motivationen som krävs för att utveckla sin talang. Slutligen så tror jag att poängen med intagningsproven i ganska hög grad handlar om motivation, och inte att visa hur duktig man är, kunskapen skall man ju utveckla under utbildningen.
Jag vill inte heller betala för några "gräddfilare". Däremot tycker jag att antagningskraven istället skall vara höga (dock korrekt matchande vad som krävs för utbildningen och ej "uppoffringsmätande") och att utbildningen sedan skall vara hård. På så vis försvinner snabbt eventuella rötägg som mot förmodan kommit in i systemet...