Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför alltid analog utbildning?

Produkter
(logga in för att koppla)
mazeson skrev:

Det finns säkert de som typsätter texter med blytyper ännu, men de är nog inte så många...
(som en jämförelse),


h/mats

Jag måste vara stenålder, jag använder Blyertspenna och anteckningsblock väldigt ofta, Ritar med stiftpenna o vinkelhakar när jag skall snickra ihop något:)

Göran
 
forry4U skrev:
Jag måste vara stenålder, jag använder Blyertspenna och anteckningsblock väldigt ofta, Ritar med stiftpenna o vinkelhakar när jag skall snickra ihop något:)

Göran

Tur att du har en dator så du kunde skriva detta inlägg...;-)
 
Och tur att det finns böcker för dom stackars udda typer som redan har förstått betydelsen av analogfoto och vill börja med bildkomposition, oavsett teknik.

När man väl har lärt sig sitt ämne, fotogafiets konst, då kan man fördjupa sig i dess historia! Vid det laget har man nog byggt upp ett behov och intresse av att lära sig analogteknik. Om ett ämne inte är intressant så lär man sig inget. Det är fakta som många lärare, vilka inte är utbildade i pedagogik, förbiser!
 
forry4U skrev:
Helt riktigt..en dator är ett användbart verktyg som komplement till mer beprövade tekniker:)

Skulle nog vilja säga att idag så är det tvärtom.
Men visst förstår jag din poäng.

[Edit]...givetvis inte så för alla...finns fortfarande dom som håller fast vid det "gamla"...inte sagt att det skulle vara dåligt
 
childofgaia skrev:
jag har nu botaniserat kring fotoutbildningar i sverige och känner mig smått besviken. Så gott som alla har inriktning på Analogt foto, många vill inte ens ha arbetsprover i digitalprintar utan kopierade i mörkrum.

Visst, jag kan förstå varför utbildningen innehåller mycket analogt, det är enligt mig bra att börja där. Sen är det dyrt för en skola att byta ut utbildningsmaterial till digitalt. Men igenom att helt ta avstånd från digitaltekniken blir utbildningarna "omoderna". Omoderna på det sättet att det helt krasst nog är så att det inte dröjer länge innan det är digitalt som gäller ute på marknaden.

För unga fotografer som mig själv är det ett återkommande problem med mörkrum och tid att fixa så pass många kopior det behövs för att söka en utbildning. Speciellt om man "gått över" till digialt av kostnads- och bekvämlighetsskäl.
Jag kan nästan säga att det är kört för mig, eftersom alla mina bra bilder är tagna digitalt.

Sjukt att en sådan banal sak tillåts stänga blivande fotografer ute från marknaden.
Snacka om motivationsdödare.


Tankar? (om ni orkat läsa dvs :)

Kände likadant tills jag hittade Folkuniversitetets utbildning "Fotoskolan i Stockholm" Jublade högt när jag läste om den utbildningen - den är till 100% digital, med några små undantag fför storformat och dia övningar. Hur bra som helst.
En modern utbildning som fokuserar på det digitala arbetsflödet.
Bilder redovisas på papper och stannar ej i datorn.
-Hur bra som helst.
Anledningen som jag tror det att många utbildningar fortfarande är analoga är teknik rädsla hos bl.a lärarkåren, tyvärr.
 
childofgaia skrev:
jag har nu botaniserat kring fotoutbildningar i sverige och känner mig smått besviken. Så gott som alla har inriktning på Analogt foto, många vill inte ens ha arbetsprover i digitalprintar utan kopierade i mörkrum.

Tycker frågeställningen blir lite banal, det kanske är på det sättet att dom gallrar ut mindre motiverade på detta sätt. Vill du verkligen komma in på en utbildning så ser du till att fixa de papperskopior som behövs. Det kan ju knappast ses som ett oöverstigligt hinder att ev. låna/hyra analog kamera och mörkrum för att ta fram bilderna som du skall söka med. Om man inte är beredd till den uppoffringen så är väl frågan om man lämpar sig att ta upp plats på utbildningen.
 
Re: Re: varför alltid analog utbildning?

alf109 skrev:
childofgaia skrev:
jag har nu botaniserat kring fotoutbildningar i sverige och känner mig smått besviken. Så gott som alla har inriktning på Analogt foto, många vill inte ens ha arbetsprover i digitalprintar utan kopierade i mörkrum.

Tycker frågeställningen blir lite banal, det kanske är på det sättet att dom gallrar ut mindre motiverade på detta sätt. Vill du verkligen komma in på en utbildning så ser du till att fixa de papperskopior som behövs. Det kan ju knappast ses som ett oöverstigligt hinder att ev. låna/hyra analog kamera och mörkrum för att ta fram bilderna som du skall söka med. Om man inte är beredd till den uppoffringen så är väl frågan om man lämpar sig att ta upp plats på utbildningen.

Jag är inte helt säker på att "de analoga" skulle vara jättenöjda om de tvingades lämna in sina bilder i digital form med krav på att bilden skulle vara tagen i digital kamera! (nu kan ju inte det kontrolleras på något vettigt sätt, men om det kunde...)

Ni kan ju alltid hyra dator, kamera, minneskort, objektiv, internetanslutning... bla bla bla

Nej, jag tycker inte om när det ena ska vara finare än det andra. Alla som så fint säger att de resulterande bilderna är det viktiga inom fotografi, upp till bevis... Då ska det fan gälla utbildningar också.
 
Det handlar om skaparglädje och om att lära sig veta vad som ger en inspiration,, Det handlar om att lära sig förstå oss själva och vår omvärld,,
Som Jag ser det så är det att vara fotograf generellt sett en proffession där det krävs och förutsätts en hel del allmänbildning,,, jag säger INte att JAg Är det men jag har iaf uppnått en förståelse över/runt det faktumet att det ÄR så!

Bilden är det som visas och kan ses, oavsett medium i skapandeprocessen.

Hamiltonböckerna är alla skrivna på gamla skrivmaskiner, långt ifrån alla datorer,,,, för vissa så stimulerar metoderna som ger utrymme för ett mer beprövat och traditionellt hantverk.
Helt klart så är inget rätt eller fel!

Skolorna är måna om sin status som kulturellt viktiga instutioner,, servar samhället med både tekniskt inriktade och mer konstnärliga allt beroende på kursinriktning och instutionens grundläggande filosofi,,,,

Visst kan man tycka att skolorna borde ta till sig arbetsprover i form av digitala kopior mm men min stora fråga JUst nu:
är OM det verkligen ÄR så oerhört mycket begärt av en skola att vilja ha en grundläggande analog kompetens? Är det inte endast ett nöje att utmana sig själv i att låna fotoklubbens analoga -70talare, köra på automatik, kopiera några bilder,,,,,, är inte det ett rent nöje detta? Att inte orka detta,,, hmm ja kanske är sådana individer inte de som de krävande instutionerna önskar som elever?!??

Mvh Niclas, som frågar vidare,,,
 
Re: Re: varför alltid analog utbildning?

alf109 skrev:
childofgaia skrev:
Tycker frågeställningen blir lite banal, det kanske är på det sättet att dom gallrar ut mindre motiverade på detta sätt. Vill du verkligen komma in på en utbildning så ser du till att fixa de papperskopior som behövs. Det kan ju knappast ses som ett oöverstigligt hinder att ev. låna/hyra analog kamera och mörkrum för att ta fram bilderna som du skall söka med. Om man inte är beredd till den uppoffringen så är väl frågan om man lämpar sig att ta upp plats på utbildningen.


Ohoj där tog du visst orden ur min mun, innan jag hann se det..;) Vi menar ganska så likt,,,,/Niclas,
 
Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

swordsman skrev:
Nej, jag tycker inte om när det ena ska vara finare än det andra. Alla som så fint säger att de resulterande bilderna är det viktiga inom fotografi, upp till bevis... Då ska det fan gälla utbildningar också.



Här verkar många ta fel!!!!

Är det finare med analogt eftersom det är det som är utbrett idag??? NEJ såklart är det inte det.
Se det som ett arv, och ett avancerat hantverk som andra hantverk.
Visst är digitala bilder äkta bilder!
Men att plaska fram i silver och mörker känns helt klart äkta också,,,,såklart är det äkta om det syns/visas en bild;),,,,

Men som sagt, det är knappast det största problemet att fota analogt hos grannen, på universitetet eller på klubben inne i stan,,, det är inte gjort på en kvart MEn vill man söka och inte vänta på att arbetsprovskraven skall bli ändrade så är det väl värt det, eller?

/Niclas,
 
Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

Niclasfoto skrev:
Här verkar många ta fel!!!!

Är det finare med analogt eftersom det är det som är utbrett idag??? NEJ såklart är det inte det.
Se det som ett arv, och ett avancerat hantverk som andra hantverk.
Visst är digitala bilder äkta bilder!
Men att plaska fram i silver och mörker känns helt klart äkta också,,,,såklart är det äkta om det syns/visas en bild;),,,,

/Niclas,

Visst är det äkta, inget snack om saken, men det jag vänder mig mot är att det motsatta förhållandet (dvs digitalt är äkta) inte är helt accepterat av alla.

Enl. min uppfattning bör inte fotografer som valt att dedikera all sin kraft åt det ena eller andra paradigmet stängas ute. Jag använder själv inte analog teknik, och det beror bara på en anledning nämligen att allt det jag är intresserad av att göra (=skapa bilder) går att göra med digital teknik som för mig är billigare och enklare.

Bildresultatet och bildskapandet är det viktiga med fotografi verkar vara den dominerande uppfattningen här på fotosidan. Tekniken underordnad. Jag delar den åsikten, men gör fotoskolorna det? Är det så att skolorna riktar sig till tekniskt intresserade snarare än fotografiskt intresserade eftersom de antar människor utifrån deras tekniska preferenser snarare än fotografiska kunskaper?

Själv är jag väldigt tekniskt intresserad, dock ej fototeknik. Fotot är en möjlighet för mig att uttrycka mig kreativt och glömma tekniken för ett ögonblick. Den teknik jag behöver finns mer och mer i ryggraden och jag behöver inte tänka på den och så vill jag att det ska förbli. Jag - och säkert många med mig (kanske trådskaparen?) - har gjort ett medvetet val att utelämna det analoga fotografiet trots att jag har förståelse för både dess fördelar, nackdelar och historiska betydelse...

Det känns inte som att det alltid respekteras!

EDIT: Stavfel...
 
Klokt skrivet, och visst håller jag med dig.

Jag förstår bara inte vad som är problemet (för några/någon),, att göra revolt främmar ingen och knappast inte heller skolornas utveckling i sakfrågan. Där går det i sin sakta takt beroende av just arvet och generationernas kvarvarande,,, men visst är det många som liggerlångt framme.

Bilden är som (sagt) jag ser det det viktiga,, det tror jag de flesta skolor och lärare köper. Att de sedan ställer krav på elverna som ger de en bredd att stå på borde inte vara mer än på sin plats.

Vi lever i en tid där allt blir allt enklare,, skall det vara simpelt att vara fotograf? Inget är enkelt om det genomförs till sin yttersta potential/kapacitet!,,,,

För mig är analoga inslag och krav (liksom såklart också det digitala!) självklarheter idag.


/Niclas,
 
Kulturama!!!

Kulturama accepterade redan infor varterminen 2003 (kanske tidigare) digitala printar som ansokningar. Andra aret pa Kulturama ar inriktat pa det digitala, och det forsta ger grunderna i morkrummet, sv/v och farg. Kolla upp lite mer innan du kastar in handduken..
 
Helt klart så gäller det för skolorna att rusta och kanske kapprusta i tider som denna.


Men seriöst hörröni!! HUR MÅNGA skolor idag har stark ekonomi? Inte många!
Det är inte det lättaste för skolorna att övertyga bankerna att investeringarna ger den nödvändiga avkastningen som berättigar ett stort lån.

Den skola som jag relaterar till tidigare i tråden satsade stort år -00. Tror det var i överkant av två millioner Norska kronor, på bara digital utrustning första året. Inte ens hälften duger idag=utbytt, nu är det så att de har investerat varje år men HUR många tror ni kan följa upp i den takten????

Detta är en viktig faktor i saken!


Sök skola och finn,,,, de finns ju där. Välj de som ligger längst framme!


/Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Klokt skrivet, och visst håller jag med dig.

Jag förstår bara inte vad som är problemet (för några/någon),, att göra revolt främmar ingen och knappast inte heller skolornas utveckling i sakfrågan. Där går det i sin sakta takt beroende av just arvet och generationernas kvarvarande,,, men visst är det många som liggerlångt framme.

Bilden är som (sagt) jag ser det det viktiga,, det tror jag de flesta skolor och lärare köper. Att de sedan ställer krav på elverna som ger de en bredd att stå på borde inte vara mer än på sin plats.

Vi lever i en tid där allt blir allt enklare,, skall det vara simpelt att vara fotograf? Inget är enkelt om det genomförs till sin yttersta potential/kapacitet!,,,,

För mig är analoga inslag och krav (liksom såklart också det digitala!) självklarheter idag.


/Niclas,


Jag håller inte med dig. SJÄLVKLART ska det vara simpelt att vara fotograf! Inom en annan bransch där jag känner mig hemma, mjukvaruutveckling, finns en förkortning som heter KISS - Keep It Simple and Stupid. Det går ut på att saker ej ska göras krångligare än vad som krävs, för då ges absolut bästa slutresultat...

Jag tycker samma gäller foto. Det är en slags minimalistiskt tankesätt och det passar mig, men ytterst är det ju en smaksak. Om man tar in så lite ovidkommande och komplicerande faktorer som möjligt i en uppgift, desto bättre blir ju de saker som är vidkommande och nödvändiga.

För att undvika misstolkningar redan nu vill jag säga att jag INTE menar att analog teknik är ovidkommande, jag talar bara generellt om att enkla lösningar på problem oftast är bra lösningar... Även med fotografi. En tekniskt avancerad och detaljerad bild förmedlar ofta mindre än den enkla bilden är min erfarenhet.

Fram för enkelt fotografi och enkla fotografer! :)
 
swordsman skrev:
Jag håller inte med dig. SJÄLVKLART ska det vara simpelt att vara fotograf! Inom en annan bransch där jag känner mig hemma, mjukvaruutveckling, finns en förkortning som heter KISS - Keep It Simple and Stupid. Det går ut på att saker ej ska göras krångligare än vad som krävs, för då ges absolut bästa slutresultat...

Jag tycker samma gäller foto. Det är en slags minimalistiskt tankesätt och det passar mig, men ytterst är det ju en smaksak. Om man tar in så lite ovidkommande och komplicerande faktorer som möjligt i en uppgift, desto bättre blir ju de saker som är vidkommande och nödvändiga.

För att undvika misstolkningar redan nu vill jag säga att jag INTE menar att analog teknik är ovidkommande, jag talar bara generellt om att enkla lösningar på problem oftast är bra lösningar... Även med fotografi. En tekniskt avancerad och detaljerad bild förmedlar ofta mindre än den enkla bilden är min erfarenhet.

Fram för enkelt fotografi och enkla fotografer! :)


Oj så oeniga man kan vara,,, men jag känner också att min poäng inte framkommer 100%,,,,,,,,
Jag droppar där;)!

Mvh Niclas,
 
Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

swordsman skrev:
Jag är inte helt säker på att "de analoga" skulle vara jättenöjda om de tvingades lämna in sina bilder i digital form med krav på att bilden skulle vara tagen i digital kamera! (nu kan ju inte det kontrolleras på något vettigt sätt, men om det kunde...)

Ni kan ju alltid hyra dator, kamera, minneskort, objektiv, internetanslutning... bla bla bla

Nej, jag tycker inte om när det ena ska vara finare än det andra. Alla som så fint säger att de resulterande bilderna är det viktiga inom fotografi, upp till bevis... Då ska det fan gälla utbildningar också.

Det handlar inte om analogt/digitalt finare/inte fint nog utan om motivation. Om man verkligen vill komma in på en utbildning, oavsett vilken, måste man vara beredd på vissa uppoffringar, och i detta fall måste de väl ändå betraktas som ringa :eek:)
Ps. Har en kompis som bestämde sig för att bli läkare i vuxen ålder, han ifrågasatte inte att han var tvungen att läsa in naturvetenskaplig linje, samtidigt som han jobbade heltid, trots att han förmodligen inte har så stor nytta av detta i sin läkarutöving. Det han däremot visade med detta var att han hade tillräcklikt med jävlar annama för att klara läkarutbildningen.
 
Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

alf109 skrev:
Det handlar inte om analogt/digitalt finare/inte fint nog utan om motivation. Om man verkligen vill komma in på en utbildning, oavsett vilken, måste man vara beredd på vissa uppoffringar, och i detta fall måste de väl ändå betraktas som ringa :eek:)
Ps. Har en kompis som bestämde sig för att bli läkare i vuxen ålder, han ifrågasatte inte att han var tvungen att läsa in naturvetenskaplig linje, samtidigt som han jobbade heltid, trots att han förmodligen inte har så stor nytta av detta i sin läkarutöving. Det han däremot visade med detta var att han hade tillräcklikt med jävlar annama för att klara läkarutbildningen.

Jag förstår din tanke, och visst, om man är riktigt motiverad gör man säkert uppoffringarna! Men det känns inte som att intagningsprocessen till en skola skall kontrollera den potentiella studentens vilja till uppoffringar utan deras kunskaper. Det är åtminstone min åsikt... Lite skämtsamt skulle man ju då kunna lägga VHS (Verket för högskoleservice) kontor på nordpolen och se hur många som tog sig dit... Alla som kom dit kommer in ;)

Måste tillägga att det var grymt starkt jobbat av din vän.
 
Re: Re: Re: Re: Re: varför alltid analog utbildning?

swordsman skrev:
Jag förstår din tanke, och visst, om man är riktigt motiverad gör man säkert uppoffringarna! Men det känns inte som att intagningsprocessen till en skola skall kontrollera den potentiella studentens vilja till uppoffringar utan deras kunskaper.

Där har vi kanske olika uppfattning, jag tror att motivation och ressultat oftast går hand i hand. Om man tar in ett antal omotiverade elever som senare hoppar av utbildningen, har ju dessa även sett till att andra kanske bättre lämpade missat sin möjlihet att komma in. En annan aspekt är den ekonomiska, om inte utbildningen finansieras privat. Jag som skattebetalare har ingen lust att betala för att folk skall "kolla runt" på olika utbildningar som dom tycker verkar "lite kul", utan hoppas att så stor del som möjligt av de som kommer in på en utbildning även har motivation att fullfölja denna. Det är inte ovanligt att de som initialt har det lätt för sig (naturbegåvningarna) inte har motivationen som krävs för att utveckla sin talang. Slutligen så tror jag att poängen med intagningsproven i ganska hög grad handlar om motivation, och inte att visa hur duktig man är, kunskapen skall man ju utveckla under utbildningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.