Annons

Varför allt detta tröttsamma prat om "bild"?

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Låt oss slippa alla dessa trådar om och med bilder. Det är så tröttsamt med alla ljusbruna flummigheter.

Det ska pladdras om vad bilderna säger och vad man känner, eller om att det ska ges konstruktiv kritik hit och dit. På bilder?! Precis som om det skulle gå...
En bild är en bild är en ...
Helt enkelt.
Varför krångla till det när man kan göra det enkelt? Jag föreslår att allt flum och trams om bilder etc. förpassas till nåt mörkt hörn, att detta pladder inte visas i några listor, att det blir svårt att hitta helt enkelt. Så att alla vi stora konstnärer kan koncentrera oss på de väsentliga sakerna i livet.
 

Bilagor

  • dp.gif
    dp.gif
    13.6 KB · Visningar: 2,421
Lite splitter nya och fräääscha ämnen att avhandla:

Hur ser canon EF 50mm 1.8 Mk1 ut inuti?
Hur många exponeringar har du egentligen gjort med din D70?!
Gamla blixtar?
AV-läge eller P-läge?
Vem ska vi hylla och lyfta fram denna vecka?
Kanske att några fantasifulla fotografer ber andra fantasifulla fotografer att ge dem uppdrag?
32 diskussioner om Butiker och leverantörer?
Om a200 är absolut bästa valet?
Dyrbara sätt att skriva ut sina fantasifulla bilder på?
Spännande prylposörtrådar?
Om en Olympus Camedia E-300 är bra?
Vilka tidningar jag läser ...?
Funkar pryl A med pryl B när pryl C funkar med pryl D?
Hur många bildbehandlingsprogramsfunktionstillägg ska jag ha för att göra bra bilder?
Hur blåsta alla butiksbiträden och vanliga människor är?
Får man fotografera på stan?
Eller gissa igen, å igen, å igen, vad bilden på en hushållspappersrulle föreställer?
"Bygga ut" A200 med neonljus och gasfjädring?
Skicka roliga prylar till varandra som vi kan fotografera? Eller nåt.
Är naturen egentligen bra?
Senaste nytt från Nikon som kommer om 13 månader?
Spekulera i vad som kommer om 14 månader?
Ännu mer om butiker och leverantörer och hur och var och när man köper prylar på roligast vis?
Hur får jag igång min fantastiska dator igen?
Hur stänger jag av min dator?
Billigaste canon eos 350D?
 
Senast ändrad:
Hur stänger jag av och gör nåt anat istället? är väl ett bra trådalternativ åtminstone för mig just nu. Hur är det egentligen med dig? / Gunilla
 
Du verkar vara less på FS-forum Roger. Gör som jag, ta ett break emellanåt så känns trådarna som nya igen! Tills backfokus & frontfokustrådarna är igång igen...

//Larsa som förbereder backfokustråden när den snart beställda DSLR-en anlänt...
 
Håller helt med! Hålla på att tjafsa om bilder på ett fotoforum!? Löjligt. Varför hålla på med sådana fånigheter?
Synd bara att du själv föregått med dåligt exempel i och med all den konstruktiva kritik du slängt omkring dig. Skärpning Roger! ;)
 
müsli skrev:
Låt oss slippa alla dessa trådar om och med bilder. Det är så tröttsamt med alla ljusbruna flummigheter.

Det ska pladdras om vad bilderna säger och vad man känner, eller om att det ska ges konstruktiv kritik hit och dit. På bilder?! Precis som om det skulle gå...
En bild är en bild är en ...
Helt enkelt.
Varför krångla till det när man kan göra det enkelt? Jag föreslår att allt flum och trams om bilder etc. förpassas till nåt mörkt hörn, att detta pladder inte visas i några listor, att det blir svårt att hitta helt enkelt. Så att alla vi stora konstnärer kan koncentrera oss på de väsentliga sakerna i livet.


Det är tusen gngr värre med allt prylsnack! :)
ÅH en ny hack till den senaste digitalkameran USCH!
 
Roger,
tala för dej själv!
Jag tycker att de flesta diskussioner kan ge något och har något sorts budskap eller kärna som kan påverka och leda framåt Detta kan gälla även ämnen som jag inte trodde att jag var intresserad av! Gäller även diskussioner som jag själv inte deltar i utan bara följer på avstånd. Men jag läser inte allt. Djupare diskussioner om en kamera jag inte känner till struntar jag i. Det enda jag tycker är lite jobbigt är när någon döper en forumtråd till ”Hjälp” etc. dvs rubriken säger ingenting om vad tråden handlar om. En annan sak som jag tycker är ganska trälig är när folk kastar skit på varandra eller visar intolerans som t ex din tråd. Du tycker tydligen att all bildkritik ska upphöra. Men du själv har ju hållit på med just bildkritik. Ska du sluta med det? Ett sätt för dej att gå vidare vore kanske att du själv laddade upp lite bilder så att du själv kan få återkoppling och utvecklas inom fotografin! Jag försäkrar att jag kommer att följa de regler som finns på FS vad gäller bildbedömning!
Kom igen!
 
Det mest komiska i denna tråd är inte rogers inlägg, det är de personer som uppenbarligen inte ser den (över)tydliga ironin i rogers inlägg.
 
Jag trodde först att det var ett ironiskt inlägg men så kollade jag Rogers bildkommentarer och blev då helt övertygad om att så inte var fallet.
 
Eller så kan man ha ett helt forum där de som anser sig vara högre stående konstnärer kan vädra sitt förakt för teknik och teknikintresserade Fotosidanmedlemmar, eller sitt förakt för andra människor i största allmänhet.
 
Senast ändrad:
Jag måste hålla med Roger om att det inte är något överflöd av diskutioner kring bilder, utan det mesta verkar handla om utrustning/teknik. Jag tycker det är synd, eftersom det inte hjälper någon att bli en bättre fotograf och skapa bättre bilder.
 
müsli skrev:
Hur blåsta alla butiksbiträden och vanliga människor är?

Men det är ju därför som jag beställt en DSLR. För så fort man tar i en systemkamera så blir man helt plötsligt mycket bättre och intelligentare än alla andra. Visste ni inte om det?

=)

(och hur infogar min egentligen smilies i det här forumet)
 
Sebastian Landin skrev:
Jag måste hålla med Roger om att det inte är något överflöd av diskutioner kring bilder, utan det mesta verkar handla om utrustning/teknik. Jag tycker det är synd, eftersom det inte hjälper någon att bli en bättre fotograf och skapa bättre bilder.

Det är väl iaf för att ingen startar trådar i överflöd om ämnet...eller hur?

Se till att skapa en tråd om det istället för att "gnälla" om vad alla andra gör och inte gör...:)
 
Kakelgasten skrev:
Det är väl iaf för att ingen startar trådar i överflöd om ämnet...eller hur?
Eller så är det så att den stora massan inte är intresserade av såna trådar och därför förpassas de till de som startas till "osynliga" långt bakom ganska fort.
Kanske? (vilket ju är rätt trist..)
 
lottae skrev:
Eller så är det så att den stora massan inte är intresserade av såna trådar och därför förpassas de till de som startas till "osynliga" långt bakom ganska fort.
Kanske? (vilket ju är rätt trist..)

Exakt...den stora massan är inte intresserad...

Finns en utmärkt sökfunktion...

Finns dessutom ett Forum som heter Bildlära .
Kolla där hur mycket som skrivs...nada...
 
Att kunna skräddarsy sin FS-sida låter som en spännande möjlighet.

Man jag vill samtidigt försvara teknikdebatterna.

För den som är ny inom fotografin känns det ofta viktigt att få grepp om tekniken och sin kamera. Att förstå. Ska kameran fungera som ett verkyg för bildskapande måste man också behärska verktyget.

Även för mig som fotograferat i 17 år och professionellt till större delen såfinns det fortfarande ett behov av att ha full koll. Jag är inte bekväm med att åka ut på jobb som kräver blixt om jag inte har full koll på blixttekniken.

Visst finns det många som gräver ner sig i tekniksnacken och kanske borde ta lite av sin tid ibland till att titta på bilder, men de ska inte fördömmas.

Teknikintresse är ett separat intresse och behöver inte så i konflikt med bildintresset.

Men visst kan man bli trött. Ta en paus så slipper du reta upp dig. På fotosidan finns trots allt någon för alla.
 
froderberg skrev:

Teknikintresse är ett separat intresse och behöver inte så i konflikt med bildintresset.
Jag funderade en sväng i går på varför jag köpte ett gäng skor och nya jeans när jag hade kunnat lagt pengarna på ett bra enbensstativ eller några mellanringar eller kanske t o m ett objektiv att putsa på eller diskutera här..

Nu vet jag att de funderingarna nog grundade sig av fotosidanpåverkan..
Klart jag inte kan gå barfota med rumpan bar när jag ska ut och göra alla konstnärliga bilder ju;)

För det är nog bättre att gå ut och plåta än att sitta här bland pryl/tekniksnacken dag ut och dag in iaf.
För visst är det utanför fotosidan bilden finns? Jag tror det är lite konflikt mellan teknik och bild iaf.

Ha en bra dag!
 
lottae skrev:
För visst är det utanför fotosidan bilden finns? Jag tror det är lite konflikt mellan teknik och bild iaf.

Det gäller givetivis alltid att ha perspektiv på saker och ting. Jag är övertygad om att många av våra flitiga teknikdebattörer ändå ofta är ute med kamera, se på Janne Arleklint.

Det kan inte vara fel att sätta sig vid datorn på kvällen och snacka lite. Andra snackar mest när de är fångna på jobbet.

Teknikintresset har sina värden. Har man en sund inställning så inser man t ex att man ska använda det lämpligaste objektivet och inte det häftigaste. Man inser också att det finns andra värden i livet.

Tvärr är det enklare för många att prata teknik än bild. Hur vi ska hjälpa fler på traven är en stor utmaning.

Jag saknar t ex vettiga debatter om bildjournalistk (som inte handlar om kvällstidningar). Kanske jag borde initierat dem bättre själv, kanske har inte fotosidan kunnat lockat dessa bildmänniskor.
 
lottae skrev:
Jag funderade en sväng i går på varför jag köpte ett gäng skor och nya jeans när jag hade kunnat lagt pengarna på ett bra enbensstativ eller några mellanringar eller kanske t o m ett objektiv att putsa på eller diskutera här..

Nu vet jag att de funderingarna nog grundade sig av fotosidanpåverkan..
Klart jag inte kan gå barfota med rumpan bar när jag ska ut och göra alla konstnärliga bilder ju;)

För det är nog bättre att gå ut och plåta än att sitta här bland pryl/tekniksnacken dag ut och dag in iaf.
För visst är det utanför fotosidan bilden finns? Jag tror det är lite konflikt mellan teknik och bild iaf.

Ha en bra dag!

Kan bara hålla med där...var själv ute och handlade skor/byxor/skjortor...kom på mig själv att jag räknade ut vad jag kunnat köpa till kameran istället.

Och visst är det som så att vissa sitter på FS alldeles för mycket...det är så att man undrar om dessa personer överhuvudtaget är ute och fotar alls?

Kan själv tycka att det är alldeles för mycket tekniksnack ibland...men det är nu...när jag var i köpatankar så uppskattade jag det väldiga utbudet av tekniksidor.
Nu när jag har dessa grejor så skulle jag absolut oxå kunna tänka mig att prata mera "Bild"...

/Johan - Som i regel bara är inloggad på jobb numera.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.