Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är en del säljare här på fotosidan tröga?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnutte

Aktiv medlem
Har trott att betalande medlemmar har varit vettiga ha att göra med men denne tog priset. Var intresserad av en Canon 580EX blixt.

Mailade honom & sade att jag var intresserad & fick svar

- Jo då, än så länge finns den kvar. Har dock i ärlighetens namn mängder av spekulanter på den. Men, efter som det är " först till kvarn " som gäller så får jag väl räkna in dig som spekulant också då.

Ok tänkte jag & sade att jag inte hade några avsikter att försöka pruta utan vill köpa den omgående samt frågade om jag kunde hämta den direkt på kvällen eller dagen efter beroende när han kunde!

Fick inte något mer svar ifrån honom den kvällen & mailade igen dagen efter. Fick inget svar av dig igår, är den kvar eller inte?

Fick då till svar ifrån honom.
- Tyvärr, Nej, och detta var också anledningen till att jag inte svarade dig igår.

Är man så jäkla lat av naturen att man inte kan skicka ett enkelt svar nej den är såld istället för ignorera helt. Vad är det för fel på folk idag? Nåväl tack vare honom så sparar jag hellre pengarna & köper en 580EX II istället.

Jag förstår din irritation, visst är det kotym och god sed att meddela en spekulant (som man har en etablerad kontakt med, åtminståne) om objektet är sålt!

Jag förstår din irritation, visst är det kotym och god sed att meddela en spekulant (som man har en etablerad kontakt med, åtminståne) om objektet är sålt!

Tackar Walle, intressant att inte fler har svarat men de tycker väl att det är normalt att man inte lämnar ett meddelande!

Jag har själv funderat på en sådan här tråd.
Har hänt flera gånger att jag mailat en säljare, men får aldrig nåt svar. Inte ens när jag skriver att jag gärna vill veta även om objektet redan är sålt.
Jag tycker det är dålig stil.
Har man lagt ut en annons får man minsann också ta konsekvenserna av det och även meddela andra intresserade att objektet är sålt.
Det är iaf min åsikt.
/L

Jo men även om man som säljare skriver ut mobilnummer så skickar dom sms istället. Då ska det skickas tio sms fram och tillbaka, ring istället.

Tycker det händer i minst 50% av fallen när man skickar ett mail på en annons. INGET SVAR!

Visst kan det vara irriterande att få en massa frågor på prylar man redan sålt, men ta då för fan bort annonsen!!!!!

Jo men även om man som säljare skriver ut mobilnummer så skickar dom sms istället. Då ska det skickas tio sms fram och tillbaka, ring istället.

Kan bara hålla med dig.
Plus att man ofta får 15-20 mail av folk som frågar om objektivet /kameran finns kvar. När man då svarar att det finns kvar så hör 90% ändå aldrig av sig igen.

Och varför skicka ett mail och bara säga att man är intresserad ? Antingen så vill man köpa grejen eller inte. vill man köpa den så har man kanske en del frågor innan man säger ja till affären. Men vad är vitsen med att skriva och säga "jag är intresserad" ?

Håller med till fullo, även om jag själv inte råkat ut för detta i särskilt stor omfattning.

Det hör som sagt till god sed att åtminstone svara. Får man inte svar kanske man missar en annan annons osv.

Håller med till fullo, även om jag själv inte råkat ut för detta i särskilt stor omfattning.

Det hör som sagt till god sed att åtminstone svara. Får man inte svar kanske man missar en annan annons osv.

Men vad vill du man ska svara en som skriver att han är intresserad? Ja det var ju roligt att du är det eller vad......

Är du intresserad av en vara och får till svar att det är först till kvarn som gäller och du då vill köpa direkt, förväntar åtminstående jag mig ett svar i någon riktning. Då är ju en kontakt redan upprättad.
Lite god ton hör väl till allmänt hyfs.

Priset avgör innehållet i svaret.

"jag är intresserad" ?

Om priset är billigt så sänder jag svar typ "jag tar det" sätter mig i bilen / flyget och kommer och hämtar det.

Ligger priset i "överkant" av vad JAG är intresserad av att betala så kan jag mycket väl skicka ett e-brev med innehållet "jag är intresserad" när annonsen är gammal, fast då med ett kompletterande bud så att säljaren förstår att jag inte är intresserad av att betala det begärda priset.

Att sedan utlåva att man köper ett objektiv utan att ha hållit i det känns inte bra enligt mig. Så att skriva "jag tar det" sitter rätt lång inne (hos mig).

Det sista "jag är intresserad" jag sände iväg var för ett objektiv 25 mil bort. Jag var intresserad men priset och avståndet till objektivet gjorde att det var ett "dyrt slutpris" men om jag säger att intresse finns och säljaren själv är i närheten så kan det bli affär i allafall.

Ibland när man inte känner för att skriva längre meningar så kan ett "finns den kvar" slinka iväg.

Försökte förövrigt köpa ett SIGMA 20 1,8 av en säljare 10 mil från Mariefred. Priset var OK, jag hade tjänsteresor till staden så jag sände i flera omgångar ett "intresserad" e-brev till säljaren om att jag var i närheten. Inget svar och annonsen försvan (vilket man får förmoda att objektivet var sålt) en månad senare annonserar samma säljare ut ett SIGMA 20mm 1,8 igen..... Men det finns flera säljare så jag fann mitt SIGMA tillsammans med ett EF100 2,0 i Södertälje.

Säljare av Canon tele 200-500 kan mycket väl råka ut för e-brev med innehållet "intresserad" av mig, skall ha ett tele men finns det flera annonser ute så blir det flera e-brev samtidigt.

/Janne

Om priset är billigt så sänder jag svar typ "jag tar det" sätter mig i bilen / flyget och kommer och hämtar det.

Ligger priset i "överkant" av vad JAG är intresserad av att betala så kan jag mycket väl skicka ett e-brev med innehållet "jag är intresserad" när annonsen är gammal, fast då med ett kompletterande bud så att säljaren förstår att jag inte är intresserad av att betala det begärda priset.

Inte för att jag "drabbats" av intresserade köpare, men här får man viss insikt i att förklara sig "intresserad" betyder olika saker för olika personer.
För mig som spekulant på en vara så är ett meddelande om intresse att jag vill veta mer om objektet ifråga. Mycket sannolikt ställer jag också konkreta frågor i anslutning till detta. "Finns den kvar?", exempelvis. Eller om ålder och skick.

Måste säga att bara meddelandet "jag är intresserad" inte säger så mycket, och det är inte helt lätt att dra slutsatsen att man som säljare ska svara med ett bud.

Jag tillhör också skaran av säljare som, då jag lagt ut en annons, fått många mail ang det jag vill sälja. Jag svarar artigt, men får till 90% aldrig något svar tillbaka. Dessutom är jag skittrött på folk som lägger skambud på grejjerna. Sådana ignorerar jag fullständigt.

skambud

Det här med "skambud" är intressant.

Visst finnas det personer som hela tiden lägger låga bud på saker i hopp om att säljaren är i desperat behov av pengar (nu säljer jag inte, bara köper) men det fanns (eller finns) en annons om ett trasigt objektiv (tele). Detta tele kostar nytt c:a 8000. I Europa med frakt till Sverige kostar det 650euro. Telet är tillverkat mellan 91 och 96 alltså minst 20 år gammalt.

Min bedömning var att det kostar 4500 beg (senaste ver) och 3 - 3500 för den tidiga versionen. Trasigt kostar det alltså mindre!

Enligt uppgift var det i mycket fint skick. Ja la ett bud på 1000:- (fanns inget pris, man skulle ge bud) men fick till svar att det inkommit ett bud på 2500????? Jag svarade säljaren med ett Grattis till köparen.

I jämförelse 1000 mot 2500 så är mitt bud ett skambud men jag tycker att ge 2500 för ett trasigt 20 år gammalt objektiv är "kepigt" det är ju trots allt nästan 30% av nypris. I och för sig ett "L" men de är ju inte gratis att reparera (om det finns reservdelar).

/Janne

Det här med "skambud" är intressant.

Visst finnas det personer som hela tiden lägger låga bud på saker i hopp om att säljaren är i desperat behov av pengar (nu säljer jag inte, bara köper) men det fanns (eller finns) en annons om ett trasigt objektiv (tele). Detta tele kostar nytt c:a 8000. I Europa med frakt till Sverige kostar det 650euro. Telet är tillverkat mellan 91 och 96 alltså minst 20 år gammalt.

Min bedömning var att det kostar 4500 beg (senaste ver) och 3 - 3500 för den tidiga versionen. Trasigt kostar det alltså mindre!

Enligt uppgift var det i mycket fint skick. Ja la ett bud på 1000:- (fanns inget pris, man skulle ge bud) men fick till svar att det inkommit ett bud på 2500????? Jag svarade säljaren med ett Grattis till köparen.

I jämförelse 1000 mot 2500 så är mitt bud ett skambud men jag tycker att ge 2500 för ett trasigt 20 år gammalt objektiv är "kepigt" det är ju trots allt nästan 30% av nypris. I och för sig ett "L" men de är ju inte gratis att reparera (om det finns reservdelar).

/Janne

Ber man om ett bud, då finns det inga skambud enligt mig.

------------
Säljer ett xxxx.

Kom med bud

-> Då finns det inget som heter skambud.

----------
Säljer ett xxxx.

2500kr eller bud.

-> Då kanske man kan BÖRJA prata om skambud.

----------
Säljer ett xxxx för 2500kr.

-> Då är det nog ett skambud, om jag bjuder 1000kr.

Har säljaren en väldigt lustig uppfattning om vad saken egentligen är värd, då tycker jag inte det är ett skambud om man föreslår ett pris som är "mer rätt".

Det är inte alltid skambuden ens erbjuder pengar. Flera gånger har jag fått bud när jag ska sälja ganska dyra L-objektiv (över 10k) från folk här som erbjuder en platt-tv, bärbar dator eller klocka istället för pengar :)
Förra året när jag sålde ett Canon TS-E objektiv så ville en spekulant ha det på öppet köp i två veckor så han kunde plåta med det för att se om han gillade TS-E objektiv. Jag skulle givetvis betala frakten också :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar