Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är dom lätttilverkade tilbehören så dyra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, naturligtvis har fabrikerna redan en cnc-grunka. Men maskintid räknas också i kronor. Sen ska den ju in och pulverlackas = ytterligare maskintid. Sen ska den fina texten på - ytterligare maskintid.. osv. Det är fortfarande volymen som sätter priset. Att bocka till en termos (enkelt uttryckt) i en standardiserad process skapar låga priser pga höga volymer.

Kalle_B skrev:

1.---------------------------------------------
Alla priser är logiska och rättfärdiga sålänge det är på en fri marknad.
-----------------------------------------------

2. --------------------------------------------
Marknaden justerar sig ofta själv. Är en sak för dyr och efterfrågan hög så kommer det per automatik en ny tillverkare/säljare om marknaden är tillräckligt stor. Därav pirattillverkare.
------------------------------------------------

3. ---------------------------------------------
Samma är det med allt. Om det inte finns några som säljer stativhållare till teleobjektiv så beror det på att vinsten är för liten eller marknaden är mättad. Om inte så skulle någon någonstans i världen starta tillverkning av stativhållare. Varför inte någon av oss?

4. ---------------------------------------------
marknaden för kameratillbehör är nog trots allt ganska liten relativt till antal tilvlerkare samtidigt som kameratillbehörs köparna är relativt köpstarka.

Svar 1. Vad är en fri marknad? Idiotisk fråga? Logiska och rättfärdiga priser bara för att marknaden är fri? Rättfärdiga priser var något som Jesus slogs för på sin tid och ännu har han inte kommit tillbaka så därför kanske det ser ut som det gör! Det finns en undre gräns och det är att ingen säljer till priser i längden som inte täcker kostnaderna. Men till och med i Sverige så säljs produkter varje dag till priser som inte täcker de totala kostnaderna (på kort sikt). Åt andra hållet är "the sky" the limit. Man tar betalt så mycket det bara går.

Det som är så underbart med kameramarknaden är att konsumenterna där bara skriker efter att bli inlåsta på sin älskade kameratillverkares skyddade verkstad. Det enda tillverkaren behöver göra är att hålla upp dörren eller installera vändkors. Därför kostar orginalobjektiv m.m. bra mycket mer för de som inte kan tänka sig att det står Sigma eller Tamron på det även om det optiskt är lika bra eller bättre.

2. Ja om det inte finns etableringshinder. Det kostar att dra igång denna typ av affär och det måste vara svårt att konkurrera med de stora med de reklambudgetar de sitter på. Det är inte lätt att höras i det bruset. De stora låter sina tillbehör "åka med" vid lanseringar av nya kameramodeller nåt tillbehörstillverkarna (möjligen Sigma undantaget) inte kan.

3. Se under 2.

4. Även om köparna av kameratillbehör kan betala så är det många som gör allt som står i deras makt att slippa tull, moms, frakt och allt annat som kan tänkas förstöra nattsömnen. Fotosidan är full av exempel på detta. Jag vet inte om marknaden är liten eller ej men nog säljs det i alla fall en hel del piratobjektiv. Kanske handlar det om tillbehör som ofta inte kostar så mycket trots ett påslag på 100-tals procent. Det är på de riktigt billiga tillbehören marginalerna löper amok och det funkar för att vi oftast inte orkar att jaga marginaler på småpengar då det helt enkelt inte är värt det om vi ser till vad vår egen tid är värd.

Sten-Åke Sändh skrev:
Svar 1. Vad är en fri marknad? Idiotisk fråga? Logiska och rättfärdiga priser bara för att marknaden är fri? Rättfärdiga priser var något som Jesus slogs för på sin tid och ännu har han inte kommit tillbaka så därför kanske det ser ut som det gör! Det finns en undre gräns och det är att ingen säljer till priser i längden som inte täcker kostnaderna. Men till och med i Sverige så säljs produkter varje dag till priser som inte täcker de totala kostnaderna (på kort sikt). Åt andra hållet är "the sky" the limit. Man tar betalt så mycket det bara går.

Det som är så underbart med kameramarknaden är att konsumenterna där bara skriker efter att bli inlåsta på sin älskade kameratillverkares skyddade verkstad. Det enda tillverkaren behöver göra är att hålla upp dörren eller installera vändkors. Därför kostar orginalobjektiv m.m. bra mycket mer för de som inte kan tänka sig att det står Sigma eller Tamron på det även om det optiskt är lika bra eller bättre.

2. Ja om det inte finns etableringshinder. Det kostar att dra igång denna typ av affär och det måste vara svårt att konkurrera med de stora med de reklambudgetar de sitter på. Det är inte lätt att höras i det bruset. De stora låter sina tillbehör "åka med" vid lanseringar av nya kameramodeller nåt tillbehörstillverkarna (möjligen Sigma undantaget) inte kan.

3. Se under 2.

4. Även om köparna av kameratillbehör kan betala så är det många som gör allt som står i deras makt att slippa tull, moms, frakt och allt annat som kan tänkas förstöra nattsömnen. Fotosidan är full av exempel på detta. Jag vet inte om marknaden är liten eller ej men nog säljs det i alla fall en hel del piratobjektiv. Kanske handlar det om tillbehör som ofta inte kostar så mycket trots ett påslag på 100-tals procent. Det är på de riktigt billiga tillbehören marginalerna löper amok och det funkar för att vi oftast inte orkar att jaga marginaler på småpengar då det helt enkelt inte är värt det om vi ser till vad vår egen tid är värd.

1. Om vi tar bort allt dribbel om jesus så säger du att konsumenterna är för insöade på märket, ja...? Är itne det ett val då som konsumenten har gjort och som gagnar efterfrågan? Finns det ingen marknad för vissa saker så kan man ju logiskt ta ut en viss summa för det. Men tro itne att man kan ta fantasisummor, för som sagt, marknaden reglerar sig själv.

2. etableringshinder? Du nämner för höga kostnader för att starta en verksamhet, förslagsvis tillverkning av stativfästen. Det kan jag mycket väl tänka mig, men vad är det ett bevis på? Marknaden är helt enkelt för liten för stativfästen relativt till vad det kostar att starta/tillverka. Återigen, marknaden och balansen.

En sak kan inte kosta hur myckt som helst, det går inte, såvida inte marknaden på något sätt är reglerad.

Man kan tycka att med alla miljadärer och miljonärer på jorden så borde väl man kunna höja priserna på massa saker. En Shejk i Saudi Arabien kanske sitter med 400 miljoner på kontot. Varför nöjer han sig med en Ferrari för 1½ miljon kronor elelr en Bentley för 2 miljoner? det är ju en fis i rymden! Varför inte drämma till med att sälja en bil för 20 miljoner! snacka om vinst!! Tänk om Bentley gör en likvärdig bil som dom andra Bentley modellerna men lägger på lite extra krut och bling bling sedan sätter dom en prislapp på 20 miljoner! det skulle ju bli en vinst på minst 10 miljoner extra/bil! Shejken har ju råd med det...

Men grejen är att det aldrig skulle fungera, därför finns inte heller dessa fantasipriser.

Varför skulle shejken köpa bilen för 20 miljoner om den inte är värd mer än 3 miljoner? För att ett högt pris skall kunna motiveras så måste också produkten motsvara förväntningarna. Om bilen var värd 20 miljoner skulle den säkerligen sälja bra, kunder finns, men det finns inget man kan göra för att få ett så högt värde!

Men en omnibonce borde väl vara billigare att tillverka än 260 spänn man får ju samma resultat me den liknand eplastburk från ica för en tjuga.

Om det kostar lilla Erik 50 öre att blanda till lite blandsaft och vatten som han sedan säljer på gården till alla svettiga och törstiga arbetre som håller på o renoverar familjens pool, måste lilla Erik sälja saften för 50 öre glaset då?

Om arbetarna som är törstiga är villiga att betala 5 kronor för ett glas, får han inte ta 5 kronor då?

Jag förstår inte ditt resonemang.

http://cgi.ebay.com/58mm-Crown-Flow...ryZ78999QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Lång länk, men där har du ditt tjugo kronors motljusskydd. Frakten går lös på mer än dubbelt så mycket till, men ändå.

Nästan allt finns att köpa billigare som kopior. Ibland är det prisvärt och ibland är det att kasta pengarna i sjön. Har man inte tid och lust att jiddra med något som KANSKE funkar så köper man orginal, eller någon kopia som någon annan testat och kan rekommendera.

Den som söker skall finna...

Mats

Jag tror faktiskt inte heller att "marknaden" fixar det av sig själv.

Man talar ibland om säljarens marknad och köp0arens marknad.

Eftersom säljaren/tillverkaren i detta fallet har möjlighet att låsa köparen utan att någon kan bestraffa honom för det, så gör han ju givetvis så och får en riktigt fet mariginal. Eftersom alla kameramärken Nikon Canon Sony har olika objektivfattningar och system för skakningsreduktion kan man inte använda objektiven korsvis mellan märkena heller. Detta är ju inget nytt problem, utan det har funnits i decennier.

Pentax är lite ett undantag eftersom det finns andra märken som historiskt haft den fattningen, t ex Chinon.

Enda undantaget där marknaden tycks fungera som jag vet är delar till stationära datorer. Där kan man blanda märken ganska fritt ändå mellan moderkort och de kort man sätter i PCI-bussen.

Du kan sätta Nikon objektiv på Canon kameror, dock inte lika smidigt som Canon på canon. Du kan köpa Sigma till Nikon eller Canon. ANledningen till att det inte finns fler piratobjektiv är att marknaden är för liten...

Titta på bilar... Där kan du inte sätta ett avgasrör tillhörande Ferrari på en Volvo... men du kan gå till Mekonomen, Biltema, eller Micro och köpa piratdelar som säkert är lika bra...

Marknaden har täppt till hålet själv och det finns idag ett stort utbud på saker till bilar.

Vet du hur många husvagnstillverkare det fanns i Sverige på 80-90 talet?

Om jag minns rätt så var det 7st! i Sverige!!
Kabe
Polar
Cabby
SMW
Smålandia
Öggestorp
och någon till...

Idag finns nog inte alla dessa kvar... marknaden har självsanera sig själv.. vissa går i konkurs, andra försvinenr och i Polars fall så får man glesbygdsstöd och produktionsstöd från staten... (konstgjord andning)

Jag håller med Kalle, och drar slutsatsen att felet ligger hos kunden. Har man betalat så kan man inte klaga på priset. Jag byggde nyligen ett eget motljusskydd för att jag ansåg de befintliga löjligt dyra. Jag tog helt sonika ett billigt från en tredjepartstillverkare och modifierade för mitt objektiv. Jag betalar inte 300:- för ett jävla plåtrör. Aldrig i livet.

Tillägg: Man kan säga att marknadsekonomins nackdelar beror på köparna.

Makten skrev:
Jag håller med Kalle, och drar slutsatsen att felet ligger hos kunden. Har man betalat så kan man inte klaga på priset. Jag byggde nyligen ett eget motljusskydd för att jag ansåg de befintliga löjligt dyra. Jag tog helt sonika ett billigt från en tredjepartstillverkare och modifierade för mitt objektiv. Jag betalar inte 300:- för ett jävla plåtrör. Aldrig i livet.

Tillägg: Man kan säga att marknadsekonomins nackdelar beror på köparna.

haha, helt riktigt! eftersom folk köper så finns det ju anledning att sälja.. men ingen är tvingad att köpa grejorna... själv är jag åt he**e för lat så jag köpte ett...

Däremt har jag slutat köpa/äta torks pgr av torskbristen....

Monopolisering kallas fenomenet, och det är precis vad som brukar bli fallet om marknaden lämnas att sköta sig själv.

Det är därför den INTE ska det!

Jag tror faktiskt att ex Canon mister pengar på att sälja sina motljusskydd, stativfästen m.m så dyrt. För att ta ett exempel, när jag köpte mitt paket, 400D + EF-S 18-55 + Sigma 70-300. Med mitt sigma fick jag en väska för objektivet och ett motljusskydd. Vilket jag upplevde positivt och kände att jag ville köpa Sigma grejer igen, och nästa objektiv jag köpte blev ett sigma. Och återigen, jag fick med motljusskydd. Billig och bra marknadsföring för Sigma.

Det är ju ren skandal att Canon tar så mycket för små plastdetaljer som rimligen borde följa med i köpet. Inte så förtroendegivande.

Fast nu är det ju fortfarande så att sigma inte skickar med nått gratis. Du har fått betala för det där motljusskyddet. Skulle Canon skicka med så skulle väl priset på motljusskydd sjunka något men priset på objektivet öka. Tvärtom för Sigma...

För övrigt trodde jag Canon skickade med motljusskyd på alla gluggar utom rena kitgluggar men jag är inte så inne på Canon...

/Maverick

Maverick skrev:
Fast nu är det ju fortfarande så att sigma inte skickar med nått gratis. Du har fått betala för det där motljusskyddet. Skulle Canon skicka med så skulle väl priset på motljusskydd sjunka något men priset på objektivet öka. Tvärtom för Sigma...

För övrigt trodde jag Canon skickade med motljusskyd på alla gluggar utom rena kitgluggar men jag är inte så inne på Canon...

/Maverick

Du har ju egentligen helt rätt, man får inget gratis. Men ändå, rent psykiskt, det känns som att man får motljusskyddet "på köpet" när man köper ett sigma.

Nu när jag kollade upp angående Canon och motljusskydd. Motljusskydd verkar medfölja all L-optik.

Kalle_B skrev:
1.

En sak kan inte kosta hur myckt som helst, det går inte, såvida inte marknaden på något sätt är reglerad.

Men det är ju just det som är min poäng. Markanden är inte fri bara för att det finns flera märken att välja mellan rent teoretiskt. För så fort man valt ett och börjat skaffa en massa dyra tillbehör, så har man fått en tröskel-/inlåsningseffekt som gör att man fått en delmarknad som lever sitt eget liv delvis immun mot konkurrens utifrån. Att byta märke är ett stort steg för många. Det är bakom dessa murar folk inbillas att de lever i den bästa av världar.

Tänk hur långt in det satt för många Minolta-användare att byta märke trots att Minolta tog så otroligt lång tid på sig att knåpa ihop D7D. Många ville säkert gå över till digitalt men satt där med en massa bra objektiv de inte ville skiljas från. Att Canon och Nikon gick vidare och släppte alltmer kompetenta digitala systemkameror gjorde många alltmer frustrerade men förvånande många stannade kvar in i det sista och de kommer välja Sony trots att en del har mycket blandade känslor för det bolaget. Bland annat inför deras huvudlösa prissättning av objektiv. Jag tror själva kamerahusen är mer konkurrensutsatta än objektiven. Det är dom man lockar till sig nya användare med. Det är med riktigt bra prestanda till riktigt bra priser man kan locka folk att överge det man har (se framgången för Pentax exv.).

sfn skrev:
Du har ju egentligen helt rätt, man får inget gratis. Men ändå, rent psykiskt, det känns som att man får motljusskyddet "på köpet" när man köper ett sigma.

Nu när jag kollade upp angående Canon och motljusskydd. Motljusskydd verkar medfölja all L-optik.
Canon skickar inte med motljusskydd till varken 50/1.4 eller 100/2.8 Macro, visserligen inga L men nog så bra. Det är ju helt sant att man betalar motljusskydd och stativfäste i priset på Sigma men det känns mer prisvärt.

/ Erik

Fast om sigma känns mer prisvärt så är det väl sigma du ska köpa, eller? Då är ju inte problemet att motljusskyddet inte följer med eller vad det kostar utan att det plus objektiv inte känns prisvärt. Vilket kan gälla för vilken vara som helst.

Man kan ju diskutera i evigheter huruvida Canon ska lägga på 300 spänn och skicka med motljusskyddet eller om Sigma ska göra tvärtom och dra av 300 spänn. I slutändan är det ju just en subjektiva värderingen om vad som är prisvärt som avgör.

I grund och botten så tror jag det handlar om att folk vill ha Canons prestanda till Sigmas pris och när den ekvationen inte går ihop så måste man ju kräka ur sig nånstans...

/Maverick

Enkel ekonomi förklarar en del.

Objektiv är ingen konsumtionsvara. Varje kund köper endast ett exemplar av en sorts produkt.
Sedan pressar de priset så lågt de kan/vill för att öka antal köpare.
När sedan dessa små plastbitar säljs så dyrt så kan de pressa priset lite till på objektivet, och ökar därmed försäljningen på objektivet mer.

Det är ju inte som toapapper direkt, för det köper man några av per år.. eller kanske några fler.

ANNONS