Sten-Åke Sändh skrev:
Svar 1. Vad är en fri marknad? Idiotisk fråga? Logiska och rättfärdiga priser bara för att marknaden är fri? Rättfärdiga priser var något som Jesus slogs för på sin tid och ännu har han inte kommit tillbaka så därför kanske det ser ut som det gör! Det finns en undre gräns och det är att ingen säljer till priser i längden som inte täcker kostnaderna. Men till och med i Sverige så säljs produkter varje dag till priser som inte täcker de totala kostnaderna (på kort sikt). Åt andra hållet är "the sky" the limit. Man tar betalt så mycket det bara går.
Det som är så underbart med kameramarknaden är att konsumenterna där bara skriker efter att bli inlåsta på sin älskade kameratillverkares skyddade verkstad. Det enda tillverkaren behöver göra är att hålla upp dörren eller installera vändkors. Därför kostar orginalobjektiv m.m. bra mycket mer för de som inte kan tänka sig att det står Sigma eller Tamron på det även om det optiskt är lika bra eller bättre.
2. Ja om det inte finns etableringshinder. Det kostar att dra igång denna typ av affär och det måste vara svårt att konkurrera med de stora med de reklambudgetar de sitter på. Det är inte lätt att höras i det bruset. De stora låter sina tillbehör "åka med" vid lanseringar av nya kameramodeller nåt tillbehörstillverkarna (möjligen Sigma undantaget) inte kan.
3. Se under 2.
4. Även om köparna av kameratillbehör kan betala så är det många som gör allt som står i deras makt att slippa tull, moms, frakt och allt annat som kan tänkas förstöra nattsömnen. Fotosidan är full av exempel på detta. Jag vet inte om marknaden är liten eller ej men nog säljs det i alla fall en hel del piratobjektiv. Kanske handlar det om tillbehör som ofta inte kostar så mycket trots ett påslag på 100-tals procent. Det är på de riktigt billiga tillbehören marginalerna löper amok och det funkar för att vi oftast inte orkar att jaga marginaler på småpengar då det helt enkelt inte är värt det om vi ser till vad vår egen tid är värd.
1. Om vi tar bort allt dribbel om jesus så säger du att konsumenterna är för insöade på märket, ja...? Är itne det ett val då som konsumenten har gjort och som gagnar efterfrågan? Finns det ingen marknad för vissa saker så kan man ju logiskt ta ut en viss summa för det. Men tro itne att man kan ta fantasisummor, för som sagt, marknaden reglerar sig själv.
2. etableringshinder? Du nämner för höga kostnader för att starta en verksamhet, förslagsvis tillverkning av stativfästen. Det kan jag mycket väl tänka mig, men vad är det ett bevis på? Marknaden är helt enkelt för liten för stativfästen relativt till vad det kostar att starta/tillverka. Återigen, marknaden och balansen.
En sak kan inte kosta hur myckt som helst, det går inte, såvida inte marknaden på något sätt är reglerad.
Man kan tycka att med alla miljadärer och miljonärer på jorden så borde väl man kunna höja priserna på massa saker. En Shejk i Saudi Arabien kanske sitter med 400 miljoner på kontot. Varför nöjer han sig med en Ferrari för 1½ miljon kronor elelr en Bentley för 2 miljoner? det är ju en fis i rymden! Varför inte drämma till med att sälja en bil för 20 miljoner! snacka om vinst!! Tänk om Bentley gör en likvärdig bil som dom andra Bentley modellerna men lägger på lite extra krut och bling bling sedan sätter dom en prislapp på 20 miljoner! det skulle ju bli en vinst på minst 10 miljoner extra/bil! Shejken har ju råd med det...
Men grejen är att det aldrig skulle fungera, därför finns inte heller dessa fantasipriser.
Varför skulle shejken köpa bilen för 20 miljoner om den inte är värd mer än 3 miljoner? För att ett högt pris skall kunna motiveras så måste också produkten motsvara förväntningarna. Om bilen var värd 20 miljoner skulle den säkerligen sälja bra, kunder finns, men det finns inget man kan göra för att få ett så högt värde!