Annons

Varför är dom lätttilverkade tilbehören så dyra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:

Om bildbranchen skulle vara inne på denna filosofi har jag missat. De säljer ju inte så värst mycket tillbehör direkt. Typ aluminiumfälgar och de kostar ungefär lika mycket att köpa bredvid om man köper samma märke.

Jag tänkte närmast på reservdelar, som ibland kan vara ofattbart dyra.

Jo, det är sant iofs. Fast i förhållande till vad bilen kostar så är det inte så dyrt. De flesta sådana saker lagas dessutom på garanti eller via försäkringsbolag. Några hamnar väl i kläm förstås.

Men när bilen väl är så gammal att reperationer börjar bli vanliga så sker det väl hemma eller på mindre verkstäder där man inte använder orginaltillbehör.

Avsaknaden av tredjepartstillverkare av alla dessa prylar kan väl tolkas på två sätt. Antingen så har orignalproducenten skyddat sina lösningar så att andra inte får tillverka tillbehör som passar, eller också är det inte lönsamt att tillverka till andra priser än vad orginaltillverkaren redan gör.

Tycker det återspeglar sig i t ex objektivtillverkningen. När Sigma, Tamron och Tokina börjar få lite kvalité på sina grejer så är de inte direkt billiga längre. Naturligtvis billigare än orginal, men det finns sällan exakt motsvarande orginal eftersom det ofta skiljer i glas och annat.

Mvh
Maverick

Nä, det är sant. Riktigt bra pirat-gluggar är ofta inte så himla mycket billigare.

Vad det gäller motljusskydd och stativfästen tycker jag dock att det är ganska lätt att få tag på piratgrejer billigt. Ja, om man kan tänka sig att handla från Hong Kong via ebay då...

Bra optik kostar. Det är bara att inse, men det var inte det tråden handlade om från början.

Jag är också en stor kikarentusiast och de "fina" märkena som Swarowski och Zeiss har exellenta produkter som kostar en hel del. När det gäller större kikare till astronomi (70-100mm apertur) får man söka sig andra vägar. Kineserna har blivit väldigt duktiga på optik och tillverkar till många olika företag. Tyvärr är deras QC för närvarande under all kritik och det blir ofta en del reklamerande innan man blir nöjd.
Räkna med att vi får se bra kinesiska objektiv till bra pris framöver.
http://www.binocularschina.com/

//Martin

http://www.soptunna.se
http://www.dremelforum.com

Maverick skrev:
Personligen har jag svårt att gnälla över lite hundralappar när jag lagt massor av tusenlappar på ett kamerasystem.
Tvärtom för mig. Betalar man många tusenlappar för ett objektiv eller en kamera så ska tillbehören ingå. Vem i helvete sätter ett stort tele på stativ utan stativfäste? Varför ingår det inte alltid? Vem använder dyra objektiv utan motljusskydd?

Michael Eklöf skrev:
Tycker man det är dyrt kan man alltid göra ett i papp...

http://www.lenshoods.co.uk/
Och hur ska man fästa det på objektivet? Tejp?

Tillägg: Jag har alltid undrat vem som köper Gilettes rakhyvlar förresten. Blir det bättre ju fler blad den har? Jag tycker att BIC:s engångshyvlar för en spänn styck funkar utmärkt. Gärna med billigaste möjliga raklödder för en tjuga.

Det är bland annat därför jag har flera Sigma-gluggar ! Motljusskydd ingår alltid och på tele'na ingår även stativfäste.

/ Erik

Makten skrev:
Och hur ska man fästa det på objektivet? Tejp?
Detta står i FAQ:en på deras sida:

"What's the best way to fit these lens hoods?

After you have cut out the hood and glued it together to form a cone, you should place the tabs over the end of the lens and secure it with an elastic band. This allows the lens hood to be easily removed. You may use black electrical tape or gaffer tape if you desire a more permanent fixture."

Frågan är inte vem som sätter ett objektiv på stativ utan stativfäste utan vem som använder ett stativ.

Det finns troligen många som änvänder stora telen utan stativ och de är nog rätt glada över att slippa betala för nått de inte använder.

Motljusskyddet är i väl i grunden samma sak även om det är av mindre betydelse både med avseende på vikt och pris. Men de som jobbar i studio eller ofta använder pol-fiter kanske gärna slipper den kostnaden.

För det är ju så att ingenting ingår gratis. Ingår det så kan du hoppa upp och klappa dig där bak på att du får betala för det.

/Maverick

Nu har väl ändå de flesta Nikon-gluggar, samt Canons L-serie ett motljusskydd med i lådan. När det gäller stativfäste så är detta ett dyrt tillbehör, inget snack om saken. Men som fredrik säger, det finns ju faktiskt de som inte vill ha det - ska de då tvingas att betala för det? Sedan kan jag ju reta mig på att tillverkarna gick ifrån den mekaniska trådutlösaren som man kunde köpa för 39 kr. Nikon hade kvar den en bra stund efter att Canon övergett den, men nu har även Nikon valt en elektrisk. Om man vet hur stor investering en maskin som tillverkar bl.a motljusskydd, en maskin som flockar insidan, ett antal som står och packar, frakt, lagerhållning och butikens avans, så är 300 kr för en plastbit väldigt billigt ;)

Maverick skrev:
Det finns troligen många som änvänder stora telen utan stativ och de är nog rätt glada över att slippa betala för nått de inte använder.

Motljusskyddet är i väl i grunden samma sak även om det är av mindre betydelse både med avseende på vikt och pris. Men de som jobbar i studio eller ofta använder pol-fiter kanske gärna slipper den kostnaden.
Det handlar snarast om varför i helvete ett stativfäste kostar tusen spänn när det kostar kanske 50:- att tillverka. Det är knappast en mer avancerad pryl rent tillverkningsmässigt än en plåttermos. Och vem skulle betala tusen spänn för en sån?

Makten skrev:
Det handlar snarast om varför i helvete ett stativfäste kostar tusen spänn när det kostar kanske 50:- att tillverka. Det är knappast en mer avancerad pryl rent tillverkningsmässigt än en plåttermos. Och vem skulle betala tusen spänn för en sån?
Volym, med tusentals termosar sâ kan du slâ ut NRC pâ alla enheter utan att det märks.
Men när du tillverkar nâgra hundra enheter med samma NRC blir det märkbart pâ varje.

Plåttermos: Upplaga 1.000.000 st
Stativfäste: Upplaga 100.000 st

Mao så behöver stativfästet vara 10ggr dyrare för att investeringskostnaden i cnc-maskinen ska kunna räknas hem ;)

Jaja.. inte helt rättvist kanske, men en liten bild av hur inköpslogoistik kan se ut.

/Edit: Attans.. Gunnar var snabbare :)

Så får man hoppas att ett stativfäste är lite mer testat än en termos. För vem vill sumpa sitt 50k objektiv i backen pga av en gjutskada?

Mvh
Maverick

Vem vill få allvarliga brännskador pga en trasig termos?

Den största anledningen att småprylar kostar så mycket är att dessa prylar inte prispressade speciellt hårt. Eftersom alla mellanhänder har betydligt större marginaler på dessa prylar så drivs priserna upp väldigt högt.

Fabriken som tillverkar lär nog inte ta många tior för ett motljusskydd, men eftersom det är 4-5 mellanhänder som alla vill vill tjäna pengar på det, så innan det har nått slutkund så hamnar priser på 200-300:-

strixnebulosa skrev:
Skrivare då - En bläckstråleskrivare kostar 2000 en omgång bläck till densamma kostar 700 - tre omgånger bläck = en helt ny skrivare!

Vadå dyra droppar!

Det var ett exempel uppe hos Sverker i Plus. Där kostade en uppsättning bläck lika mycket som själva skrivaren, så vem vet, det där kanske var en bra deal trots allt :).

Men bläckkostnaden är ju bara patetisk.
Förklaringen är som alltid att om man en gång blivit inåst med en leverantör, så upphör all konkurrens och man hamnar i en skyddad verkstad med hutlösa priser. När man gjort sitt skrivarval så har man valt klart.

Det blir ju inte heller bättre av att ingen tydligen kan erbjuda bläck som faktiskt motsvarar den hållbarhet som åtminstone en del pigmentbläck i orginal tydligen har. Man undrar varför det ska vara så svårt.

Roande att läsa folks frustrationer.. :) Men det ni inte har tänkt på är den evigt återkommande "marknaden"

Alla priser är logiska och rättfärdiga sålänge det är på en fri marknad.

Exempel som Martin drog fram, stativfästet till teleobjektiv.

Även jag tycker det kostar mycket, men liktförbaskat handlade jag ett. Eftersom ajg handlade ett så finns det en marknad, finns det en marknad så finns det även säljare, men framförallt köpare.

Marknaden justerar sig ofta själv. Är en sak för dyr och efterfrågan hög så kommer det per automatik en ny tillverkare/säljare om marknaden är tillräckligt stor. Därav pirattillverkare.

Marknade på tvål är enorm, därför finns det många tillverkare som säljer tvål. Men marknaden har balanserat denna marknad så att det knappast finns utrymme för fler tvål tillverkare som inte kan nischa sig eller hitta sina tvålkunder.

Samma är det med allt. Om det inte finns några som säljer stativhållare till teleobjektiv så beror det på att vinsten är för liten eller marknaden är mättad. Om inte så skulle någon någonstans i världen starta tillverkning av stativhållare. Varför inte någon av oss?

marknaden för kameratillbehör är nog trots allt ganska liten relativt till antal tilvlerkare samtidigt som kameratillbehörs köparna är relativt köpstarka. I regel är det företag eller hobbyfolk med pengar som köper supertelen och då har dom råd att köpa orginal. Vore efterfrågan på piratdelat större så skulle det garanterat finnas tilvlerkare.

Sten-Åke Sändh skrev:
Det var ett exempel uppe hos Sverker i Plus. Där kostade en uppsättning bläck lika mycket som själva skrivaren, så vem vet, det där kanske var en bra deal trots allt :).

Men bläckkostnaden är ju bara patetisk.
Förklaringen är som alltid att om man en gång blivit inåst med en leverantör, så upphör all konkurrens och man hamnar i en skyddad verkstad med hutlösa priser. När man gjort sitt skrivarval så har man valt klart.

Det blir ju inte heller bättre av att ingen tydligen kan erbjuda bläck som faktiskt motsvarar den hållbarhet som åtminstone en del pigmentbläck i orginal tydligen har. Man undrar varför det ska vara så svårt.

Det är säkert inte så svårt, det är bara dyrt och då försvinner ju konkurrensmedlet för tredjepartstillverkaren.

Vet inte exakt hur det funkar men eftersom vi snåla amatörer ibland har orimmligt höga krav på färgåtergivning och hållbarhet så kanske kostnaden blir därefter. Det finns ju som sagt alternativ, men de vill vi ju inte använda eftersom de inte är lika bra. Bäst och billigast ska det vara...

/Maverick

Jeppe skrev:
Plåttermos: Upplaga 1.000.000 st
Stativfäste: Upplaga 100.000 st

Mao så behöver stativfästet vara 10ggr dyrare för att investeringskostnaden i cnc-maskinen ska kunna räknas hem ;)

Jaja.. inte helt rättvist kanske, men en liten bild av hur inköpslogoistik kan se ut.

/Edit: Attans.. Gunnar var snabbare :)
Man köper knappast en CNC-grunka bara för att göra stativfästen om nu upplagan är liten. Det är bara att skriva ny kod och använda den till det man behöver för tillfället. Priset beror endast på att folk av någon outgrundlig anledning är villiga att betala. Jag tror att en plåttermos faktiskt är dyrare att tillverka eftersom det kräver vakuum, formpressing av rostfri plåt samt någon form av svetsfog som tätar inner- och ytterhölje. Det ligger inte lika mycket prestige i termosar bara. När det gäller kameraprylar så är det ju tydligt att många bara måste ha "original" även om det inte innebär någon som helst konstruktionsmässig fördel.

ANNONS