Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är dom lätttilverkade tilbehören så dyra?

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Ett motljusskydd går på cirka 200 spänn vad kan dom kosta att tilverka 20 spänn max.
Stativfästen går väl på en tysenlapp minst och vad kan dom kosta att tilverka hundring max.
Varför är det så jäkla dyrt för lite plast och en fräst metallbit.

Kanske kan det bero på att tillverkarna vill tjäna en slant på sina produkter när alla investeringar i verktyg etc är medräknade. Och så vill varje led i kedjan fram till konsumenten och tjäna en slant. Och just detta att någon annan än en själv vill tjäna en slant är ju hemskt och fult, som bekant.

Varför finns det inga "piratmotljusskydd som är anpassade för ett objektiv som man int ebehöver köpa på ebay elle rutanför Sverige.

Det kan ju helt enkelt bero på att det kanske inte lönar sig att tillverka "piratmotljusskydd" anpassade för specifika objektiv. Det tycks ju som om det inte finns någon som är beredd att betala vad det kostar. Och vad jag vet så är det ingen fabrikant som tillverkar sina produkter för att sälja dem med förlust.

Jag kan berätta en liten faktabit som fastnade i mitt minne när jag jobbade inom telefonbranschen (fasta/trådlösa telefoner man har hemma, inte mobiler).

De allra flesta telefoner har skal i plast, som gjuts i en form som tillverkas speciellt för just _den_ modellen. För varje modell går det åt en gjutform.

Och priset på denna gjutform? Jo, för den _allra enklaste_ modell gick tillverkningen av gjutformen på 50 000! Och då pratar vi om något som en händig person skulle kunnat tillverka hemma. Om det ställs krav på ytfinnish, eller om gjutformen skall vara avancerad, då skjuter priset i höjden. Det är inte ovanligt att en gjutform kostar bortåt miljonen...

Detta kan förklara varför de små plastbitar vi använder som motljusskydd kostar 'väldigt' mycket.

Uffe_Nordholm skrev:
Jag kan berätta en liten faktabit som fastnade i mitt minne när jag jobbade inom telefonbranschen (fasta/trådlösa telefoner man har hemma, inte mobiler).

De allra flesta telefoner har skal i plast, som gjuts i en form som tillverkas speciellt för just _den_ modellen. För varje modell går det åt en gjutform.

Och priset på denna gjutform? Jo, för den _allra enklaste_ modell gick tillverkningen av gjutformen på 50 000! Och då pratar vi om något som en händig person skulle kunnat tillverka hemma. Om det ställs krav på ytfinnish, eller om gjutformen skall vara avancerad, då skjuter priset i höjden. Det är inte ovanligt att en gjutform kostar bortåt miljonen...

Detta kan förklara varför de små plastbitar vi använder som motljusskydd kostar 'väldigt' mycket.
Möjligtvis är det så, men det förklarar inte varför piratvarianter som iofs inte är modellanpassade, men likväl fungerar på många objektiv är så pass mycket billigare. De säljs nog också i mindre upplaga än originalmotljusskydden. Dessutom så varierar priset på originalmotljusskydden rätt mycket också.

Robin Gyllander skrev:
Ett motljusskydd går på cirka 200 spänn vad kan dom kosta att tilverka 20 spänn max.
Stativfästen går väl på en tysenlapp minst och vad kan dom kosta att tilverka hundring max.
Varför är det så jäkla dyrt för lite plast och en fräst metallbit.

Det här en marknad! ;)
Tillgång och efterfrågan styr!
Man har gjort uträkningar, avväganden osv inom
tillverkare/försäljare.
Och detta pris funkar antagligen!

För tillverkaren/försäljaren alltså! ;)

Visst kan man irritera sig. Titta bara på displayskyddet till Nikon Dslr, en genomskinlig plastbit - tre hundra spänn!!!!

Affärsidén utvecklades, om jag inte missminner mig, av Gilette.
Sälj systemet billigt och bind upp konsumenten till varumärket. Ta sedan hutlöst betalt för tillbehör och förbrukningsartiklar.

//Martin

http://www.soptunna.se
http://www.dremelforum.com

Skrivare då - En bläckstråleskrivare kostar 2000 en omgång bläck till densamma kostar 700 - tre omgånger bläck = en helt ny skrivare!

Vadå dyra droppar!

Mitt bidrag...
Tappade linsskydet till min Sony, en VÄLDIGT enkel plastbit. Pris original, 495:- !!!!!!
Köpte ett pirat från Hama, 25 kronor....

Dom borde fan skämmas!!!

Men sen finns det ju märkesbögar som tvunget måste ha accessoarer som har tillverkarens namn på sig...

Eller en omnibouncher till 589 Ex. 263 kr på Cyberphoto.
Köper på ebay för några dollar istället.

För att folk är dumma nog att betala.

Tillägg: För min del så kan Nikon köra upp sina originaltillbehör där solen inte lyser. Maken till fantasipriser är svårt att finna.

Robin Gyllander skrev:
Måste formen vara så jäkla dyr då lite skavanker skulle jag inte bry mig om.

Kanske inte, men verktygsmakaren! Den verktygsmakare är inte född som frivilligt släpper ifrån sig ett defekt verktyg. Yrkesstolthet, kallas det. Samma åkomma som en del fotografer dras med...

Per.

"Affärsidén utvecklades, om jag inte missminner mig, av Gilette."

Ska vi vara riktigt noga så är det faktiskt i just den här branschen - fotobranschen som idén lanserades först.

Kodak började med att sälja kameror med låga marginaler till kreti och pleti men tog sedan ganska bra betalt för film och framkallningar.

Gilette härmades bara.

strixnebulosa skrev:
Skrivare då - En bläckstråleskrivare kostar 2000 en omgång bläck till densamma kostar 700 - tre omgånger bläck = en helt ny skrivare!

Vadå dyra droppar!

Fast det blir ännu mer absurt om man köper en skrivare för 300 eller så. Då är det billigare att köpa en ny skrivare än att byta bläckpatroner.
Annars är väl det här fenomenet väldigt vanligt i bilbranschen.

imajica skrev:
Fast det blir ännu mer absurt om man köper en skrivare för 300 eller så. Då är det billigare att köpa en ny skrivare än att byta bläckpatroner.
Annars är väl det här fenomenet väldigt vanligt i bilbranschen.

Absurt ja, men inte så absurt som det verkar. Alla skrivare levereras inte med fulla patroner...

Affärsmodeller..

En skrivare för 300 kr säljs knappast med någon vinst, utan de tillämpar Kodaks gamla affärsmodell att dra in vinsten på förbrukningsmaterielen, bläckpatronerna.

Just Kodak skulle ju försöka bryta med detta genom att börja sälja billigare bläckpatroner och ta realistiskt betalt för skrivarna. Nån som hört hur det går för dem?

Det är väl snudd på en officiell sanning att få skrivare levereras med fulla patroner. Ungefär som förr när man fick en 12-bilders rulle med nya kameran.

Om bildbranchen skulle vara inne på denna filosofi har jag missat. De säljer ju inte så värst mycket tillbehör direkt. Typ aluminiumfälgar och de kostar ungefär lika mycket att köpa bredvid om man köper samma märke.

Men i grund och botten så handlar det väl om att alla vill ha lön. Men som konsument tycker man att det räcker med att man själv får lön. Egot får sig en törn helt enkelt av att betala nån annan.

Mitt tipps är annars att köpa en rätt dyr skrivare. Min erfarenhet är att det går åt betydligt mindre bläck då.

Sedan beror det väl på hur stora upplagor av ett tillbehör man tillverkar, hur länge det får ligga på hyllan. Hur många mellanhänder osv...

Personligen har jag svårt att gnälla över lite hundralappar när jag lagt massor av tusenlappar på ett kamerasystem.

Mvh
Maverick

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto