Min helt subjektiva uppfattning är att bilden till vänster (med fokus längre bak) är bättre, i alla fall i det här fallet. Sven talar om att skärpa och oskärpa ska leda blicken in i bilden, och det ligger nog mer än vad man tror i det -- jag är absolut ingen expert, annat än på att få oskarpa bilder förstås.
(Fokus brukar sällan hamna där jag vill ha det, men jag tror att jag börjar komma på knepet nu, efter ett par rullar med min nygamla Nikon FM. Egentligen inget konstigt, bara det att det var säkert tio år sedan jag sist tog i en helmanuell kamera.) På bilden till vänster leder ju oskärpan i framkant blicken inåt i bilden, men så beror det ju naturligtvis på vilken effekt du vill ha. En sak har jag lärt mig, och det är att det som tekniskt är korrekt inte alltid blir bäst!
En tanke, dock -- makro är ju makro, du kanske ska prova med en längre brännvidd och större avstånd från motivet nästa gång, men "vanlig" optik? (Ni gamla rävar får ursäkta att jag inte kan all terminologi än.) Då får du ju större skärpedjup, som du i viss mån kan påverka med ditt val av bländare.
Håller annars med Axel, konstnärlig frihet ska det vara! Vad är fotografi om inte en konstart?