Annons

Var ska man lägga skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

Falk71

Medlem
Jag var ute och fotograferade med min försättslins (+4) och tog några bilder av en svamp, när jag tittade på bilderna så vet jag inte hur jag ska göra nästa gång. Ska skärpan ligga i framkant på motivet eller i bakkant? (Se bifogad bild) Eller ska jag stå rak ovanför den nästa gång. Jag har använt bländare 8 i dessa bilder. Provade även bländare 22 men det är nästan likadant.
Vill ha råd!

Bilagor

• svampar1.jpg
    svampar1.jpg
    27.7 KB · Visningar: 713
Min uppfattning är att skärpan oftast ska läggas i framkant.

Sen får man tänka lite på skärpedjupet också vilket sträcker sig ungefär 1/3 framför skärpeläget och 2/3 bakom. Så om man vill ha så mycket som möjligt av motivet i skärpa bör man lägga skärpeläget i början av motivet.

När det gäller makro som tex bilden du visar så blir det känsligt med vilken vinkel man har. Och skärpedjupet är extremt kort i makro.

I just detta fallet så upplever jag den vänstra bilden som mycket skarpare (eller i alla fall med större skärpedjup) än den högra (i vilken jag tycker oskärpan är störande). Om jag ska våga mig på en generalisering så *tror* jag att en bild blir mer harmonisk om skärpan ligger så att de oskarpa områdena leder in ögat till de skarpa (vad nu det betyder, men jag tycker att ögat "fastnar" på svampens framkant i den högra bilden) .

Sen blir ju det absoluta skärpedjupet för en given bländare större ju längre från kameran fokus ligger, och vid så här små avstånd kanske det blir märkbart. I dina exempel är ju även bakgrunden mindre oskarp i den vänstra bilden. Jag vågar dock inte säga om det beror på detta.

Jag håller med Axel om att du ska göra som du tycker men kanske inte om att det skulle vara enkelt. :)

(Ser att Urban också svarat, och att vi kommit fram till olika svar, så då är vi tillbaks till den konstnärliga friheten... :)

Min helt subjektiva uppfattning är att bilden till vänster (med fokus längre bak) är bättre, i alla fall i det här fallet. Sven talar om att skärpa och oskärpa ska leda blicken in i bilden, och det ligger nog mer än vad man tror i det -- jag är absolut ingen expert, annat än på att få oskarpa bilder förstås. :) (Fokus brukar sällan hamna där jag vill ha det, men jag tror att jag börjar komma på knepet nu, efter ett par rullar med min nygamla Nikon FM. Egentligen inget konstigt, bara det att det var säkert tio år sedan jag sist tog i en helmanuell kamera.) På bilden till vänster leder ju oskärpan i framkant blicken inåt i bilden, men så beror det ju naturligtvis på vilken effekt du vill ha. En sak har jag lärt mig, och det är att det som tekniskt är korrekt inte alltid blir bäst!

En tanke, dock -- makro är ju makro, du kanske ska prova med en längre brännvidd och större avstånd från motivet nästa gång, men "vanlig" optik? (Ni gamla rävar får ursäkta att jag inte kan all terminologi än.) Då får du ju större skärpedjup, som du i viss mån kan påverka med ditt val av bländare.

Håller annars med Axel, konstnärlig frihet ska det vara! Vad är fotografi om inte en konstart?

jag tycker den vänstra bilden blivit för rörig och att den högra är mer spännande.
men som alla säger, det är en smaksak och en konstnärlig frihet att göra precis som man själv vill.

Falk71 skrev:
Jag var ute och fotograferade med min försättslins (+4) och tog några bilder av en svamp, när jag tittade på bilderna så vet jag inte hur jag ska göra nästa gång. Ska skärpan ligga i framkant på motivet eller i bakkant? (Se bifogad bild) Eller ska jag stå rak ovanför den nästa gång. Jag har använt bländare 8 i dessa bilder. Provade även bländare 22 men det är nästan likadant.
Vill ha råd!

I den bildvinkel du nu använt så är mitt förslag att blända ner så att du får skärpa på hela svampen.

Personligen skulle jag valt att krypa ner i en lägre vinkel och lagt skärpen i framkanten, men allt sånt där är smaksaker och högst personligt.

Jag upplever helt klart att med dina exempel är det bild 2 som fungerar bäst. 1:an känns rörig och opersonlig, medan du i bild 2 har fokuserat på snön..som därmed har "isolerats". Fokuseringen i bild två gör att detaljer runt omkring tonas ned och blir mindre störande.

Var man ska lägga skärpan beror alltså en hel del på vilket uttryck man vill uppnå i bilden. Därför är också bländaren en väldigt viktig sak att kunna hantera i den fotografiska processen. Inte sällan används den lite slarvigt..mycket beroende på att man kanske inte har tänkt på vilken betydelse skärpedjupet har för en bild.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar