Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var lämna in pressad film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abbe

Avslutat medlemskap
Var idag inne på Kodak Foto Center i Jönköping och lämnade in en rulle och frågade samtidigt hur lång tid det tar att få tillbaka en rulle som man har pressat. Tex en Fuji Superia 800 som är pressad till 1600.
Då sa mannen i butiken att man idag inte kunde lämna in pressade filmer till fotolabb längre. Han menade på att det inte fanns några labb längre som kompenserade framkallningen när man pressat en film. Stämmer verkligen detta?? Låter för mig underligt att man inte kan lämna en pressad film o dem kompencerar framkallningen efter pressning. Jag kan förstå att dem kanske behöver skicka iväg den men det faktum att det inte finns nåt labb som tar emot pressad film låter för mig väldigt underligt.
Stämmer verkligen detta eller snackade han en massa strunt??

Hoppas alla förstår vad jag menar. Timmen är ju sen :)

Hej!
Att inte ett labb ska kunna pressa en film låter helt absurt. Har plåtat mycket med pressad film och det har aldrig varit några problem. En del säger att det ska kosta mer men det har jag aldrig råkat ut för förutom på Fuji-labbet i Jönköping. Men eftersom de inte talade om det innan när jag sade vad jag ville ha, tror det var bilderna på tre dagar enligt deras bildmeny så fick de ge sig. Det lät på dem som att det var krångligt att framkalla pressad film. Kan någon förklara hur det funkar i snabblabben.
Tille

Tille: Det funkar så att man höjer temperaturen på processen. På den maskin jag jobbar med är det inte svårt, det tar ca 5 min att höja, däremot kan det ta drygt en timme innan tempen går ner igen. Har man fotografer som lämnar pressat kan man ändå framkalla sista timmen innan stängning tycker jag.

Jag har jobbat ganska många somrar på VSFL, det billigaste men knappast det bästa storlabbet i Sverige. Vi framkallar OnOff, Siba, Teknikmagasinet mfl. När jag började jobba där så tog vi emot pressad film och körde dem i "hängen". Men efter något år så slutade vi med det med motiveringen att vi "inte kunde garantera resultatet". Tydligen hade många kunder blivit missnöjda, dels för att en del inte skrev på fotopåsarna att filmen var pressad, men oxå för att fotolabbet inte var något bra på att framkalla pressad film. Det är inte så ekonomiskt lönsamt att utveckla den tjänsten när kanske bara en pressad film om dagen kommer in jämfört med 15 000 som inte är det.

Jag tror att många andra labb ute i Sverige har samma filosofi, för att inte riskera missnöjda kunder så avstår man hellre från att framkalla filmerna överhuvudtaget. Men något labb måste ju finnas kvar som kan göra det tycker jag. De borde kunna trycka lite extra på det i sin marknadsföring i så fall oxå. Jag ska själv pressa min första Tri-X snart hade jag tänkt...

;)

Att lämna in pressad sv/v film som tri-x borde väl inte vara nåt problem, eller? Ställen som Fotoquick skickar väl ändå filmen till ett annat labb.

Har funderat länge på att testa, men har inte nåt mörkrum.

Okej, det finns en del sorters snabblabb i fotobutiker. En del går det inte att pressa filmen i. Men de som går att pressa fungerar antingen genom att man höjer temperaturen och sen får vänta på att den ska sänkas. Det tar en timme och med tanke på att det stoppar produktionen är det knappast lönsamt.
En del andra maskiner exempelvis Fuji Frontier sänker istället hastigheten på hjulen som drar fram leaderkortet (som fäster i filmen), varpå filmen blir längre i framkallaren. Detta innebär att man måste vänta helt tills den filmen kommit ut innan man kan höja till normal hastighet och framkalla fler rullar. Det stoppar alltså också produktionen, men bara i en kvart. Därför är det rimligt att betala extra för det.

I normala fall i ett snabblabb kan man ladda två filmer åt gången och så fort som de kommit ner helt i framkallaren kan man ladda två till. Det betyder förstås att det ryms cirka 20 filmer åt gången i framkallningsmaskinen (att jämföra med en som pressas)

En liten petig undran bara:
Ni säger att ni lämnar in pressad film. Är det inte så att ni menar "lämna in film för pressning"? Jag hade uppfattat det som att pressning av film gjordes vid själva framkallningen. Innan är den väl bara underexponerad? Eller har jag missuppfattat?

En av fotobutikerna här i stan utförde pressning av negativ färgfilm till vanlig kostnad iallafall för typ ett år sedan (förvisso inte entimmes då jag provade). I och med att digitala tar över mer och mer så är väl argumentet att pressning stoppar upp produktionen mindre relevant, iallafall i butikslabben som får en filmrulle några gånger om dagen för framkallning?

Åtminstone svartvit film kan man få pressad utan problem på Fotokungen, Stockholm. 15 kr extra vill dom ha för det.

Odenlab i Stockholm

Jag kör med Odenlab som finns på flera ställen i Stockholm. Dom tar även postorderbeställningar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar