Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var kan man köpa original batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)
Originalbatteri: Canon går i god för att det är ett kvalitetsbatteri de levererar.
Piratbatteri: alla övriga batterier - från skräp som inte håller ett ord av vad som står i produktbeskrivningen till seriösa tredjepartsproducenter som gör nästintill lika bra batterier som originalet, men till en mindre kostnad.
Man får oftast vad man betalar för, och ett piratbatteri som kostar 50-75% av originalet är troligtvis svårt att skilja från original. Köp piratbatteri från seriösa återförsäljare, de har troligtvis sett till att bara sälja vettiga piratprylar.

OT: Läcker dagens batterier?

När jag jobbade i detaljhandeln för ca två år sedan var kvalitén på våra ersättningsbatterier aldrig något problem. Aldrig något läckage vad jag kan minnas och det sades då att det var ett par år sedan många råkade ut för dessa dåliga piratbatterier.

Själv förknippar jag pirat med typ skräp som du säger, som piratkopior av kläder/filmer (inte digitala) osv och är därför ovillig att använda pirat som beteckning då det innefattar som du också säger; allt från skräp till (vill jag säga) rebrandade originalbatterier. Mycket görs i samma fabriker där vissa får en finare etikett och därför blir dubbelt så dyra. Det är dem rebrandade jag är ute efter, fast till en billigare peng än den i svensk detaljhandel (jag är fattig/snål).

OT: Tror inte det.

När jag jobbade i detaljhandeln för ca två år sedan var kvalitén på våra ersättningsbatterier aldrig något problem. Aldrig något läckage vad jag kan minnas och det sades då att det var ett par år sedan många råkade ut för dessa dåliga piratbatterier.

Själv förknippar jag pirat med typ skräp som du säger, som piratkopior av kläder/filmer (inte digitala) osv och är därför ovillig att använda pirat som beteckning då det innefattar som du också säger; allt från skräp till (vill jag säga) rebrandade originalbatterier. Mycket görs i samma fabriker där vissa får en finare etikett och därför blir dubbelt så dyra. Det är dem rebrandade jag är ute efter, fast till en billigare peng än den i svensk detaljhandel (jag är fattig/snål).

OT: Tror inte det.

Jag tror det är väldigt svårt, kanske omöjligt, att hitta originalbatterier sålda under annat namn. Tredjpartsbatterier säljs på Ebay för 10-20% av vad ett original kostar och väldigt få skulle vara beredda att betala vad ett batteri i originalkvalitet kostar att tillverka om man inte har garanti att det motsvarar original och det kan man inte få utan att köpa Canons egna.

Jag har köpt tredjeparts från Ebay och min erfarenhet är att de allra billigaste ofta är samma batteri som de som säljs betydligt dyrare. De har fungerat okej.

Något som kan vara värt att tänka på är att det är en väldigt billig "försäkring" att ha ett uv-filter då en skada och ett byte av frontlinsen kan gå på ett par tusenlappar (har tyvärr ingen källa på detta, men bara att lämna in ett objektiv på service kostar ~800kr). Någon försämring av bildkvalité har jag inte märkt av och om jag inte märks är den väl såpass minimal att det kan kvitta? Kör på bättre Hoya filter själv.

+det är betydligt lättare att rengöra en rak glasskiva än en konvex. Jag tappade vid ett tillfälle mitt 135mm i ett betonggolv och var då väldigt tacksam över att jag hade ett uv-filter som tog smällen (vet inte vad som hade hänt utan filtret längst ut iofs).

Tänkte kapa tråden och fråga om någon har tips på vart det går att köpa billiga ersättningsbatterier (inte pirat, utan något som håller och inte sabbar kameran). Har hört att det ska finnas någon webbshop direkt från Kina med tokbilliga batterier eller liknande. Var köper du dina?

Batteriexperten och teknikproffset har bra utbud av kvalitetsbatterier, iallafall till de kameror som jag använder. Har aldrig haft några problem och batterierna räcker MINST lika länge som original, ofta har de tom högre mAh än original och det märks på antal bilder man får ut.

Tex kör jag detta batteriet till min Fuji X100: http://www.teknikproffset.se/FOTO/B...P-95-till-Fujifilm-FinePix-F30-X100-Richo.htm

71 kr jämfört med 499:- för original, alltså 1/7 av priset, så man kan köpa 7 batterier istället för 1!!

Personligen skulle jag inte handla från någon webshop i kina, utan håller mig till de svenska alternativen som erbjuder bra och säkra batterier till en rimlig kostnad.

Batteriet till Fuji X100 ser exakt identiskt ut som original (förmodligen samma batteri) som Fuji sätter sitt namn på och tar 7x så mycket betalt för.

Något som kan vara värt att tänka på är att det är en väldigt billig "försäkring" att ha ett uv-filter då en skada och ett byte av frontlinsen kan gå på ett par tusenlappar (har tyvärr ingen källa på detta, men bara att lämna in ett objektiv på service kostar ~800kr). Någon försämring av bildkvalité har jag inte märkt av och om jag inte märks är den väl såpass minimal att det kan kvitta? Kör på bättre Hoya filter själv.

+det är betydligt lättare att rengöra en rak glasskiva än en konvex. Jag tappade vid ett tillfälle mitt 135mm i ett betonggolv och var då väldigt tacksam över att jag hade ett uv-filter som tog smällen (vet inte vad som hade hänt utan filtret längst ut iofs).

Tänkte kapa tråden och fråga om någon har tips på vart det går att köpa billiga ersättningsbatterier (inte pirat, utan något som håller och inte sabbar kameran). Har hört att det ska finnas någon webbshop direkt från Kina med tokbilliga batterier eller liknande. Var köper du dina?

Tappar du ett objektiv i betonggolvet måste du nog lämna in objektivet på översyn ändå. Det blir sannolikt skador som man inte ser.

Ha en vanlig hemförsäkring istället för UV-filter, leta lite i trådarna, det finns 1000-tals inlägg om detta.

Plus att det är lättare att rengöra en frontlins som är välvd än en platt yta.

Tappar du ett objektiv i betonggolvet måste du nog lämna in objektivet på översyn ändå. Det blir sannolikt skador som man inte ser.

Ha en vanlig hemförsäkring istället för UV-filter, leta lite i trådarna, det finns 1000-tals inlägg om detta.

Plus att det är lättare att rengöra en frontlins som är välvd än en platt yta.

Kanske ett tokigt exempel. (Har använt det i över ett år sedan incidenten och har aldrig märkt något. Canons L-objektiv är robustare än jag trott, i vissa avseenden.) Jag menar inte att du inte ska ha en hemförsäkring också men att det blir ett mindre springande till verkstaden vid tillfällen du repar uv-filtret istället för frontlinsen. Du behöver därför inte vara lika aktsam med utrustningen, vilket kan vara skönt. Det är ju ett redskap och ska inte behöva hanteras som en klenod, tycker jag.

Det må vara så att kvalitén får sig en törn men som sagt är det inte något jag har märkt av och tycker därför att det är försumbart. Jag är inte så påläst inom just uv-filter utan det här är min personliga reflektion och erfarenhet. (Det är inget jag har tid eller lust att sätta mig in i just nu.) Den kan därför vara felaktig och det är i så fall bra att du påpekar det.

Varför är det lättare att rengöra en konvex lins kontra en plan? Fördelen med plant glas tycker jag är att det inte blir lika snävt att komma åt längst ner i kanterna och att det inte samlar sig lika mycket smuts då det inte är så snävt. Kanske är det lättare om den är fristående men på ett objektiv (är den väl nästan alltid försänkt)? Fördelen med att det är ett uv-filter (som inte är lika dyrbart) är att det inte gör så mycket om det blir en repa av putsningen.

Kanske ett tokigt exempel. (Har använt det i över ett år sedan incidenten och har aldrig märkt något. Canons L-objektiv är robustare än jag trott, i vissa avseenden.) Jag menar inte att du inte ska ha en hemförsäkring också men att det blir ett mindre springande till verkstaden vid tillfällen du repar uv-filtret istället för frontlinsen. Du behöver därför inte vara lika aktsam med utrustningen, vilket kan vara skönt. Det är ju ett redskap och ska inte behöva hanteras som en klenod, tycker jag.

Det må vara så att kvalitén får sig en törn men som sagt är det inte något jag har märkt av och tycker därför att det är försumbart. Jag är inte så påläst inom just uv-filter utan det här är min personliga reflektion och erfarenhet. (Det är inget jag har tid eller lust att sätta mig in i just nu.) Den kan därför vara felaktig och det är i så fall bra att du påpekar det.

Varför är det lättare att rengöra en konvex lins kontra en plan? Fördelen med plant glas tycker jag är att det inte blir lika snävt att komma åt längst ner i kanterna och att det inte samlar sig lika mycket smuts då det inte är så snävt. Kanske är det lättare om den är fristående men på ett objektiv (är den väl nästan alltid försänkt)? Fördelen med att det är ett uv-filter (som inte är lika dyrbart) är att det inte gör så mycket om det blir en repa av putsningen.

Jag tappade min första telezoom, såg inte att det var skadat förrän år senare när jag upptäckte att det fokuserade fel på 210mm men inte 135 och kortare.

Klart du måste vara aktsam med utrustningen, ett UV-filter som inte påverkar bilden så mycket kostar som en halv frontlinsreparation...och det innan något ens har hänt. För varje objektiv.

Fråga runt lite bland dina kompisar om hur många som repat sin frontlins / sitt uv-filter. Man ska förstås alltid ha motljusskydd på, då slipper man massa fingeravtryck och damm också.

Välvda ytor känns lättare att göra rent för mig, lättare att få till den där svepande rörelsen som inte lämnar några spår. Dessutom är det marginal mellan glaset och gängan, på ett filter går glaset ända ut vilket gör det svårt att komma åt i "hörnen". Slutligen måste man hålla tre glasytor rena istället för en. För man tar ju av filtret ibland när man sätter på ett annat filter eller när man fotar motljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar