J.D
Aktiv medlem
Originalbatteri: Canon går i god för att det är ett kvalitetsbatteri de levererar.
Piratbatteri: alla övriga batterier - från skräp som inte håller ett ord av vad som står i produktbeskrivningen till seriösa tredjepartsproducenter som gör nästintill lika bra batterier som originalet, men till en mindre kostnad.
Man får oftast vad man betalar för, och ett piratbatteri som kostar 50-75% av originalet är troligtvis svårt att skilja från original. Köp piratbatteri från seriösa återförsäljare, de har troligtvis sett till att bara sälja vettiga piratprylar.
OT: Läcker dagens batterier?
När jag jobbade i detaljhandeln för ca två år sedan var kvalitén på våra ersättningsbatterier aldrig något problem. Aldrig något läckage vad jag kan minnas och det sades då att det var ett par år sedan många råkade ut för dessa dåliga piratbatterier.
Själv förknippar jag pirat med typ skräp som du säger, som piratkopior av kläder/filmer (inte digitala) osv och är därför ovillig att använda pirat som beteckning då det innefattar som du också säger; allt från skräp till (vill jag säga) rebrandade originalbatterier. Mycket görs i samma fabriker där vissa får en finare etikett och därför blir dubbelt så dyra. Det är dem rebrandade jag är ute efter, fast till en billigare peng än den i svensk detaljhandel (jag är fattig/snål).
OT: Tror inte det.