Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var kan man köpa original batteri?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.C

Avslutat medlemskap
Det är så att jag har köpt min första dslr kamera och det fick bli en 600D. Jag tänkte köpa ett extra batteri, så jag börja googla. Men jag kommer bara till en massa pirat batterier och det vill jag inte ha. Någon vänlig själ som kan rekommendera var jag kan köpa ett original batteri?

När jag köpte kameran så försökte försäljaren sälja på en massa saker som lät onödigt för mig och han lät inte så kunnig när det gällde kameror så jag avvakta. Vad är uv-filter till för? Han ville sälja det men kunde inte svara vad det är. Är det nyttig att ha?

Det är så att jag har köpt min första dslr kamera och det fick bli en 600D. Jag tänkte köpa ett extra batteri, så jag börja googla. Men jag kommer bara till en massa pirat batterier och det vill jag inte ha. Någon vänlig själ som kan rekommendera var jag kan köpa ett original batteri?

När jag köpte kameran så försökte försäljaren sälja på en massa saker som lät onödigt för mig och han lät inte så kunnig när det gällde kameror så jag avvakta. Vad är uv-filter till för? Han ville sälja det men kunde inte svara vad det är. Är det nyttig att ha?

Hej,
Jag tror att LP-E8 är det batteri som passar i 600D men du bör dubbelkkolla det.

UV-filter behövs inte på moderna digitalkameror ur bildtekniskt perspektiv. Det används på filmkameror för att filtrera bort UV-ljus som annars kan orsaka blåaktig missfärgning på bilderna.

UV-filter kan dock användas som ett skydd mot damm, lera eller annat som kan tänkas fastna på frontlinsen. Lättare att ta loss och rengöra ett filter än att rengöra objektivets frontlins. Många anser dock att UV-filter försämrar bildnkvaliteten (tekniskt sett bör det vara sant, då varje bit glas mellan motivet och sensorn påverkar bilden negativt i något avseende) men det tvistas om huruvida det går att se för normalanvändaren.

Använd det om du tror att du riskerar smuts. Annars fungerar motljusskydd bra som extra skydd mot oönskad fysisk kontakt.

/P

Senast ändrad:
Hej,
Jag tror att LP-E8 är det batteri som passar i 600D men du bör dubbelkkolla det.

Använd det om du tror att du riskerar smuts. Annars fungerar motljusskydd bra som extra skydd mot oönskad fysisk kontakt.

/P

Tack så mycket! Detta var en hjälpsam sida! Det stämmer att det är LP-E8. Blir ett extra batteri för det känns nödvändigt vid några få tillfällen. UV filter funkar som skydd bara då. Tvivlar på att jag behöver det då. Jag är väldigt försiktig med kameran. Min första dslr trots allt. ;)

Fint! Ditt inlägg hann ge mig 80:- rabatt :) Bör då lägga dom på ett UV filter bara för att. Tusen tack!
UV-filter är bortkastade pengar som dessutom försämrar bildkvaliteten! Om du ändå ska köpa ett som håller tillräcklig kvalitet för att inte helt förstöra dina bilder kostar det nästan lika mycket som ditt objektiv. Köp något roligare i stället.
Det finns kilometervis med inlägg om UV-filter på detta forum.
Anders W

Fast man får inte glömma att lägga till frakt. Scandinavian Photo sköter sig och det gör väl de andra också så det är väl bara att handla från den man tycker är bäst. Scandinavian Photo har ju affär på några orter så du kan man ju knalla till respektive affär.

UV-filter är bortkastade pengar som dessutom försämrar bildkvaliteten! Om du ändå ska köpa ett som håller tillräcklig kvalitet för att inte helt förstöra dina bilder kostar det nästan lika mycket som ditt objektiv. Köp något roligare i stället.
Det finns kilometervis med inlägg om UV-filter på detta forum.
Anders W

Tack för rådet. Jag skippar uv filtret. Verkar vara flera som känner att bildkvaliten försämras något med det. Jag har läst på en del, men vet inte vad mer jag ska sikta in mig på. Jag börjar med ett extra batteri så får jag se vart jag hamnar.

Tack för rådet. Jag skippar uv filtret. Verkar vara flera som känner att bildkvaliten försämras något med det. Jag har läst på en del, men vet inte vad mer jag ska sikta in mig på. Jag börjar med ett extra batteri så får jag se vart jag hamnar.
Om jag får tipsa om vettiga tillbehör så skulle det vara en extern blixt och ett bra stativ. Dessutom ett tips att alltid ha motljusskyddet påskruvat (åt rätt håll;-)). Det skyddar objektivet och, precis som extern blixt och stativ, gör att du får högre kvalitet på dina bilder.
Lycka till!
Anders W

Om jag får tipsa om vettiga tillbehör så skulle det vara en extern blixt och ett bra stativ. Dessutom ett tips att alltid ha motljusskyddet påskruvat (åt rätt håll;-)). Det skyddar objektivet och, precis som extern blixt och stativ, gör att du får högre kvalitet på dina bilder.
Lycka till!
Anders W

Uppskattar att du gav ett par tips. Jag la in en beställning på batteri, motljusskydd och rengörings set. Resten avvaktar jag med.

Får man fråga varför du inte vill ha "pirat batteri" ?? Själv kör jag endast "pirat" och de funkar minst lika bra som "original" fast de kostar 1/5 så man sparar väldigt mycket pengar...

Får man fråga varför du inte vill ha "pirat batteri" ?? Själv kör jag endast "pirat" och de funkar minst lika bra som "original" fast de kostar 1/5 så man sparar väldigt mycket pengar...

Bara det att jag är lite nojig över att batteriet kanske läcker efter ett tag och skadar kameran. Också, om jag är på resande fot och batteriet kanske inte håller mer än en tiondel av vad den bör göra. Jag läste att det hade inträffat några och jag är lite nojig och vill vara mer trygg.

Bara det att jag är lite nojig över att batteriet kanske läcker efter ett tag och skadar kameran. Också, om jag är på resande fot och batteriet kanske inte håller mer än en tiondel av vad den bör göra. Jag läste att det hade inträffat några och jag är lite nojig och vill vara mer trygg.

Ok, har aldrig haft några som helst problem med mina 3:e partsbatterier och har en väldans massa då jag endast köper icke-original till alla mina kameror. Har sparat galet mycket pengar på att köpa 3:e part, ofta är de tom bättre än original!

Ett alternativ är då att köpa ett Meike batterigrepp och antingen ha piratbatterier eller vanliga AA-batterier i det. Kan inte läcka in i kameran, och att ta stående foton är så mycket smidigare med ett batterigrepp.

Ett alternativ är då att köpa ett Meike batterigrepp och antingen ha piratbatterier eller vanliga AA-batterier i det. Kan inte läcka in i kameran, och att ta stående foton är så mycket smidigare med ett batterigrepp.

Ok, har aldrig haft några som helst problem med mina 3:e partsbatterier och har en väldans massa då jag endast köper icke-original till alla mina kameror. Har sparat galet mycket pengar på att köpa 3:e part, ofta är de tom bättre än original!

Ok, det låter ju bra. Kan ju bli så att jag köper mer o mer med tiden och då kanske jag inte har samma inställning. Detta är min första systemkamera trots allt. Måste ju köpa henne original grejor i början så hon inte klagar. Japp, min kamera är en tjej (namnlös än så länge)

Tack för rådet. Jag skippar uv filtret. Verkar vara flera som känner att bildkvaliten försämras något med det.

Något som kan vara värt att tänka på är att det är en väldigt billig "försäkring" att ha ett uv-filter då en skada och ett byte av frontlinsen kan gå på ett par tusenlappar (har tyvärr ingen källa på detta, men bara att lämna in ett objektiv på service kostar ~800kr). Någon försämring av bildkvalité har jag inte märkt av och om jag inte märks är den väl såpass minimal att det kan kvitta? Kör på bättre Hoya filter själv.

+det är betydligt lättare att rengöra en rak glasskiva än en konvex. Jag tappade vid ett tillfälle mitt 135mm i ett betonggolv och var då väldigt tacksam över att jag hade ett uv-filter som tog smällen (vet inte vad som hade hänt utan filtret längst ut iofs).

Tänkte kapa tråden och fråga om någon har tips på vart det går att köpa billiga ersättningsbatterier (inte pirat, utan något som håller och inte sabbar kameran). Har hört att det ska finnas någon webbshop direkt från Kina med tokbilliga batterier eller liknande. Var köper du dina?

Originalbatteri: Canon går i god för att det är ett kvalitetsbatteri de levererar.
Piratbatteri: alla övriga batterier - från skräp som inte håller ett ord av vad som står i produktbeskrivningen till seriösa tredjepartsproducenter som gör nästintill lika bra batterier som originalet, men till en mindre kostnad.
Man får oftast vad man betalar för, och ett piratbatteri som kostar 50-75% av originalet är troligtvis svårt att skilja från original. Köp piratbatteri från seriösa återförsäljare, de har troligtvis sett till att bara sälja vettiga piratprylar.

OT: Läcker dagens batterier?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar