Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köper ni er Cosina Voigtländer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har kollat runt en hel del och kommit fram till att Robert White nog är bäst. De har t.ex. R3A med Nokton 1,4 för £506 (+17,5% VAT). De säljer även Rollei 35RF (som i princip är en R2) för £450 med Sonnar 40/2,8, Winder och motljusskydd.
Frakten är dock ganska dyr £31+VAT.

LP tycker jag är alldeles för dyra i jämförelse.

Vad jag hört och läst är att Robert White är mycket bra att ha att göra med och de har varit väldigt tillmötesgående i min mailkorrespondens med dem så jag är i princip i begrepp att beställa en bessa när som helst nu.

/David
 
Tittade på LP-fotos priser och de verkade helt rätt vara ganska saftiga.

Om man beställer då från Robert White så slås VATen på redan av honom eller betalar man ngn skatt när paketet kommer? Förtullning behöver man väl inte bry sig i dessa EU tider!
 
Torbjörn Stoor skrev:
Var skulle man bästa göra sina inköp om man aspirerade på en Cosina Voigtländer (hus & objektiv)?

Vem är återförsäljare i t.ex. Sverige. Eller finns det ngn som har erfarenhet av http://cameraquest.com/index.htm eller http://www.robertwhite.co.uk/

Med rangefinderhälsningar/TS

Stepen Gandy,cameraquest är OK.
Har handlat optik, sökare där.
Funkat bra!
/B

Ps. Kolla vad Stephen tar + frakt, och berätta
priset för LP, så om dom e smarta.... ;)
 
Re: Re: Re: Var köper ni er Cosina Voigtländer?

Torbjörn Stoor skrev:
Blev det tullpåföljder...?


nu måste man börja tänka...shit!!

?

?

?

?

..f-n, det här var för en 3-4 år sedan...
inte vad jag kommer ihåg...nu i alla fall,
ingen tull, det var ju små paket..
Men!
Detta är vad jag kommer ihåg, eller inte kommer ihåg!
Kolla med andra också!
Mvh Bengan
 
Torbjörn Stoor skrev:
Tittade på LP-fotos priser och de verkade helt rätt vara ganska saftiga.

Om man beställer då från Robert White så slås VATen på redan av honom eller betalar man ngn skatt när paketet kommer? Förtullning behöver man väl inte bry sig i dessa EU tider!

Lägg på 17,5% på de priserna. En R3A kostar inkl VAT £385,4. Utöver det tillkommer endast fraktkostnaden.

Från USA (cameraquest) tillkommer frakt och tull samt svensk moms (25%) på beloppet (inkl tull och frakt). Tullen är 4,2% på analoga kameror.

Ett räkneexempel ger..

CAMERAQUEST US
R3A $539 (=4228 skr)
Frakt ca $50 (=392 skr)
Tull 4,2%
Moms 25 %
Expeditionsavgift ca 50-100 skr

Totalsumman blir runt 6100:-

ROBERT WHITE UK
R3A £328
Frakt £31
VAT 17,5%

Detta ger en totalsumma på ca 5784:-

Sen kan man ha tur om tullen missar paketet men jag tror det är relativt ovanligt om man handlar från en firma.

/David
 
Torbjörn Stoor skrev:
Tittade på LP-fotos priser och de verkade helt rätt vara ganska saftiga.

Om man beställer då från Robert White så slås VATen på redan av honom eller betalar man ngn skatt när paketet kommer? Förtullning behöver man väl inte bry sig i dessa EU tider!

Jo. Om man har ett momsreg.nr och beställer till sitt företag drar dom av momsen direkt och man får köpa momsfritt. Som privatperson lägger dom på momsen vid köpet direkt (UK moms alltså, 17,5%).
 
Tackar!
Det här var mkt jobb! Tack för exemplen & infon. Nu måste man börja fundera över om kreditkortet skall användas eller inte ....
 
Torbjörn Stoor skrev:
Tackar!
Det här var mkt jobb! Tack för exemplen & infon. Nu måste man börja fundera över om kreditkortet skall användas eller inte ....

Istället för att mejla kreditkortsnumret så brukar man rekommendera att faxa detta per telefon istället och då brukar riskerna med hackers minska betydligt.
 
Ingen tullavgift inom EU, lokal VAT (moms) betalas i det land man köper varan i. Lycka till, voigtländer gör några riktigt riktigt bra gluggar.
 
Jag beställde en grå Bessa R3A med Nokton 40/1,4 single coated från Robert White i går. Ca en timma efter att jag gjort beställningen fick jag ett mail där dom skrev att paketet var skickat så nu är det bara att vänta och se..
 
dJb skrev:
Jag beställde en grå Bessa R3A med Nokton 40/1,4 single coated från Robert White i går. Ca en timma efter att jag gjort beställningen fick jag ett mail där dom skrev att paketet var skickat så nu är det bara att vänta och se..

Gratulerar! Sitter här och funderar också. Butiken är den samma men märket och modellen är ännu ett ?
 
dJb skrev:
Jag beställde en grå Bessa R3A med Nokton 40/1,4 single coated från Robert White i går. Ca en timma efter att jag gjort beställningen fick jag ett mail där dom skrev att paketet var skickat så nu är det bara att vänta och se..

Jag föll för ett dylikt paket och svaret att det är på väg kom också inom ca en timme! Mamyia 645 Pro TL Special Purchase Kit (Body + AE Prism + 80/2.8 lens + 120/645 RFH + WG402 Winder) för 765 pund. Jag har aldrig haft mellanformat. Tittade idag in hos lokala kamerahandlaren ... han sade (naturligtvis) att det var allt för mkt pengar för en så plastig osv osv kamera. Det här är kanske en annan tråd men, har du varit nöjd med din? Jag tycker jag såg att du har/haft en sådan.
 
Torbjörn Stoor skrev:
Jag föll för ett dylikt paket och svaret att det är på väg kom också inom ca en timme! Mamyia 645 Pro TL Special Purchase Kit (Body + AE Prism + 80/2.8 lens + 120/645 RFH + WG402 Winder) för 765 pund. Jag har aldrig haft mellanformat. Tittade idag in hos lokala kamerahandlaren ... han sade (naturligtvis) att det var allt för mkt pengar för en så plastig osv osv kamera. Det här är kanske en annan tråd men, har du varit nöjd med din? Jag tycker jag såg att du har/haft en sådan.

Hejsan Torbjörn! Det är skoj att shoppa! :) Jag hämtade ut min bessa i dag!

Japp, jag har en 645 pro tl och har tidigare haft en äldre 645. Jag tycker personligen att Mamiya ger mycket för pengarna just nu. Den är ju lite plastigare än t.ex. Hasselblad men inte tycker jag det är så påtagligt att det stör. Optiken är kanon tycker jag, skarp och ffa billig! Jag tycker nog priset du gav är helt okej. Visst går det att hitta billigare i privatannonser men jag har nog inte sett några begagnade hos butiker i Sverige billigare.
När det gäller kamerahandlare så brukar jag välja att lyssna med endast ena örat och sålla allt de säger ordentligt då de ofta har förutfattade meningar om vad som "gäller". :)

Lycka till med Mamiyan!

/David
 
Jag har handlat av Robert White. Bästa service, vänliga mejl.

Det finns ingen möjlighet att tullen missar paketet eftersom det inte är tullens jobb att titta till paket inom EU. Robert lägger på den inhemska momsen, och så är det klart. Notera att priserna på webben är utan moms.
 
dJb skrev:
Hejsan Torbjörn! Det är skoj att shoppa! :) Jag hämtade ut min bessa i dag!

Japp, jag har en 645 pro tl och har tidigare haft en äldre 645. Jag tycker personligen att Mamiya ger mycket för pengarna just nu. Den är ju lite plastigare än t.ex. Hasselblad men inte tycker jag det är så påtagligt att det stör. Optiken är kanon tycker jag, skarp och ffa billig! Jag tycker nog priset du gav är helt okej. Visst går det att hitta billigare i privatannonser men jag har nog inte sett några begagnade hos butiker i Sverige billigare.
När det gäller kamerahandlare så brukar jag välja att lyssna med endast ena örat och sålla allt de säger ordentligt då de ofta har förutfattade meningar om vad som "gäller". :)

Lycka till med Mamiyan!

/David

Tackar! Det här var fint och fint att veta! Jag prövade en beg 645 AF (den som han säkert gärna ville sälja...) och den verkade nog mkt fin. Den och 3 objektiv gick på 2500 euro.
Nä, det skall bli en intressant bekantskap hoppas jag!

Och ja det är tyvärr alltför trevligt att shoppa ... Hämtade en Epson 4990 hem idag också.
 
Aristofanes skrev:
Jag har handlat av Robert White. Bästa service, vänliga mejl.

Det finns ingen möjlighet att tullen missar paketet eftersom det inte är tullens jobb att titta till paket inom EU. Robert lägger på den inhemska momsen, och så är det klart. Notera att priserna på webben är utan moms.

Instämmer. Snabb och vänlig korrespondens! Jag köpte den i mitt företags namn så dom tog ingen VAT alls. Sen måste jag väl fixa det med vår beskattare på ngt vis!
 
Sist och slutligen anlitade jag EP-Kamera i vår huvudstad för att få en Voigtländer. Bytte ut hela mitt OM-system (snyft) med två hus bla OM4Ti och 6 objektiv och fick istället en Bessa R och 3 objektiv.

Men Robert White säljer ju Zeiss Ikons nya rangefinder. Skulle säkert smaka bra med en sådan också ... I väntan på julgubben så God Jul till alla er som deltagit i denna diskussion!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.