Annons

Var köper man billiga ramar & passepatout

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Ja, Var köper man billiga ramar & passepatout... Finns det något shysst ställe på nätet t.ex?

- Johan
 
Tänk att jag sitter just och funderar på samma sak....

Har sju stycken 50x75 förstoringar. Kollade med Gallerix och de ville ha 725 kronor per bild för att rama in.
5075 kronor har jag nog inte riktigt råd med just nu tyvärr :(

Så om ngn har tips på var jag kan få ner kostnaden så skulle jag också bli väldigt glad.


Mvh
Catherine
 
Jag har tänkt kolla med butiker som säljer till konstnärer, alltså oljefärger o så. Men det har inte blivit av - kanske bra priser där?
 
Erik Schalin skrev:
Ikeas ramar & skära passepartout själv.

Ja, det är ju en bra idé. Men jag hittar inga ramar på IKEA som har glas. De har ngn form av plast framtill på sina större ramar, och det blir repigt och fult fort tycker jag. Endast de mindre ramarna samt "clipsramarna" har glas framtill.
Iaf hittar jag inga andra ramar :(


Är det inte svårt att skära en passepartout själv?
 
Undrar om man får / vågar göra reklam för sig själv?

Jag har precis startat upp en egen ramverkstad, i början tänkte jag mest göra ramarna för mig själv, men insåg sen att varför inte hjälpa andra fotografer, som säkerligen saknar samma sak som jag, billiga, snygga ramar.

Du kan ju dra iväg ett mail till mig, storlekar, vad för sorts ramlist osv så kan jag räkna på vad du kan få för pris av mig? Har visseligen även en passepatout skärare, saknar dock papper, men ska precis in o handla det. Så det kanske också är intressant..

/Christian
 
-Catherine- skrev:
Är det inte svårt att skära en passepartout själv?
Nej men lite pilligt, framförallt när de blir så stora.

Min linjal är ca 60 cm, så den måste flyttas mitt i skäret. Det går om man är försiktig & anv. nya blad.

Passepartoutskärare hittar du i konstnärsbutiker.
Jag gav nog runt 500 för 10 år sedan.

Jag tror att systemet heter MAP och är franskt.
 
Proboarder skrev:
Undrar om man får / vågar göra reklam för sig själv?

Jag har precis startat upp en egen ramverkstad, i början tänkte jag mest göra ramarna för mig själv, men insåg sen att varför inte hjälpa andra fotografer, som säkerligen saknar samma sak som jag, billiga, snygga ramar.

Du kan ju dra iväg ett mail till mig, storlekar, vad för sorts ramlist osv så kan jag räkna på vad du kan få för pris av mig? Har visseligen även en passepatout skärare, saknar dock papper, men ska precis in o handla det. Så det kanske också är intressant..

/Christian


Du har mail Christian :)

/Catherine
 
Erik Schalin skrev:
Nej men lite pilligt, framförallt när de blir så stora.

Min linjal är ca 60 cm, så den måste flyttas mitt i skäret. Det går om man är försiktig & anv. nya blad.

Passepartoutskärare hittar du i konstnärsbutiker.
Jag gav nog runt 500 för 10 år sedan.

Jag tror att systemet heter MAP och är franskt.

Ok, kanske vore värt ett försök iaf, då det förmodligen kommer bli fler förstoringar att rama in.

/Catherine
 
Köpte ram och passepartout på Dekorima, på Sveavägen i Stockholm idag.
Svart ram och glas 30x40 cm kostade ca 50 kronor.
Vit tjock syrafri passepartout kostade ca 40 kronor. Passepartouerna som Dekorima sålde hade formaten 2x3, vilket överenstämmer med standardmåtten för en digital systemkamera.

Köpte även syrafri kartong som jag monterade fotot på samt syrafri tejp.

----------

Var även inne på Claes Ohlsson och kollade efter passepartouer, men de hade "fel" standardmått på sina. Alltså inte 2x3.
 

Bilagor

  • ram.jpg
    ram.jpg
    31 KB · Visningar: 6,559
Har själv dåligt med tillgång till billga stormarknader och diverse ramverkstäder då jag bor i de allra nordligaste delen av vårt land. Det billigaste allternativet för mig har jag kommit fram till är:

-Skär passepartout själv
-Köper ramlist på ett byggvaruhus
-Låter en glas- och fönterverkstad skära till ett glas.

Visst det kräver lite inköp i form av verktyg men det är lätt att få de storlekar man vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.