Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köper du film billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan det vara som så att du råkar veta om Ilfords delta 400 i 120-film säljs på liknande sätt?

Tmax har jag aldrig tyckt om. För att använda ett Lindemanscitat: grå grå grå - gick åt hte.

Håller med om den gamla Tmax 400, men den nya är en helt annan film som jag tycker du borde testa. Lättframkallad, inga grisiga kornanhopningar och bra både låg och högdagerseparation utan att förlora kontrast i mellanregistret.

Hehe - var inte det där från Magnus och Brasses Varning för barn? Grabben som skulle spela färgkodad elorgel men var färgblind?

Väldigt OT...
Kanske det...
Men i slutet på ngn Lindemanssketch så sitter Hasse ner och skall koppla trådar i telenätet och uttrycker sig på det sättet.

Och för oss som har varit i en 500-parkabel så blir det ganska roligt.

Drar upp denna tråden igen då jag har planer på att fotografera lite mer med film. Har främst tittat på Tri-x 400 då det är den film jag trivs bäst med. I svenska butiker verkar Cyberphoto vara bäst med 47,5 kr/st när man köper 10 st. Det är ett pris som varken Freestylephoto eller Fotoimpex verkar kunna slå p.g.a. kostnader såsom frakt. Har även tittat på metervara men det verkar t.o.m. vara dyrare och då tillkommer dessutom merarbete.

Är det så prissituationen ser ut eller borde jag släppa denna filmen och använda någon annan som finns tillgänglig mycket billigare utomlands?

Det är nog så det är. Brunos Bildverkstad tar 499 för ett 10-pack Tri-x 135/35, så det beror lite på var du bor. Kan du ta dig till deras butik på Västerlånggatan i Stockholm så slipper du ju frakten...

Jag har köpt en del film genom Macodirect.de fast just nu är ju Euron lite dyrare. Du får köpa några tiotal rullar för att ha igen den högre fraktkostnaden.

Tack. Bor tyvärr inte i närheten av Sthlm men har en tendens att beställa då och då på Cyberphoto så det är inget större problem att plocka in lite film utan att få högre fraktkostnad.

Ska lägga Macodirect.de på minnet. Som du skriver så är euron dyrare vilket innebär att det krävs 28 rullar för att tangera det svenska priset men därefter blir det en lägre kostnad. Vid beställning på 100 rullar så sparar man i dagsläget ca 400 kr vilket inte är fy skam - även om jag tvivlar på att jag någonsin kommer göra det.

Får helt enkelt acceptera att det är den prisnivån som gäller.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar