Annons

Var köpa polariodfilter billigast?

Produkter
(logga in för att koppla)

ossa

Aktiv medlem
Denna typ av tillbehör vill jag bara köpa där den är så billig som möjligt. Något förslag på nät- eller fysisk butik(runt Stockholm)?

mvh
/O

Pay peanuts, get monkeys.

Om det är något man inte bör snåla på så är det polarisationsfilter (inte polaroidfilter!). Undvik de allra billigaste och satsa på kända märken, typ Hoya, Heliopan eller B+W. Dörr lär också vara ganska bra, jag har aldrig provat dem.

Själv har jag bara B+W-filter, både UV och polariserande, och har köpt dem från www.maxsaver.net. Bra pris och snabb service.

Om man bara vill ha billiga att testa/leka med så funkar DX utmärkt, http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14518 exempelvis. Knappast optimal optik, men de är polariserande och roterbara och är samma skräp som kostar ett par hundra här i Sverige.. 50 kr inkl frakt. :)

Hoppsan ja, det är ju samma som kaffebrus fast för en 50-lapp.

Min fråga kommer främst från frustrationen över att ha två kvalitetsfilter sedan förut, som naturligtvis inte passar kitoptiken på min nya 500D.

Då frågan slår mig om det finns någon nackdel med att använda en step-up ring från 58mm(objektiv) till 67mm(filter)?

/O (lite trögtänkt idag)

Enda nackdelen är att filtret hamnar längre ifrån frontlinsen och kan ge upphov till vignettering (mörka hörn) på vidvinkliga objektiv. På objektiv över 16-18mm (APS-C) är det sällan något problem men på kortare brännvidder är det inte vackert...

Det kan dessutom vara väldigt svårt att få loss ett polfilter ur stepringen då det är svårt att få grepp om de delar som faktiskt sitter ihop.

Bispår: Jag kunde ha svurit på att det stavades vinjettering men google säger 12500 - 5080 till vignettering så det kanske går lika bra, språk utvecklas.

Fortsatt off-topic: ingen av stavningarna finns i SAOL, det närmaste är "vinjett" (i meningen inledande/avslutande musiksnutt) och SAOB har inte kommit så långt än. Vet inte var jag har fått min stavning ifrån, det är möjligt att jag har läst för mycket på utrikiska forum =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar