Annons

Var inte så jä**a prylkåta!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Moget initialinlägg, hur fan orkar ni som svarat skriva så in i helvete mycket bara?...


Hög kan bli låg som min gode vän Stefan Sundström en gång sjöng . . .

Dave
 
Det är ju bara att erkänna att det är underbart att konsumera och att ÄGA saker. Jag behöver inte motivera mina inköp på något annat sätt. Den dagen jag börjar oroa mig för andrahandsvärden och liknande trivialiteter ska jag gå till horisonten och lägga mig för att självdö.

Vill folk dessutom slumpa bort sina kameror så är det bara bra. Det gör att dom köper NYA kameror och driver utvecklingen framåt så att man kan köpa ÄNNU nyare kameror längre fram :) jippie !
 
AlfaGTV skrev:
Jag måste bara få spy ur mig lite galla över dem som dumpar priserna på sina 10D för att få råd att investera i sin nya kompetens, 20D!

Halleluja!!!! Du kommer nog förmodligen att ta ohyggligt mycket bättre bilder med 20D (Not!)...

Självklart talar jag ur egen ficka, då min 10D har haft en värdeminskning värre än en ny bil på de senaste två månaderna.
Det är nåt skumt när man får betala 7.000 för en beggad 300D och 8.000 för en 10D.

Snälla, ni gör er själva en otjänst (och oss andra Canonägare) när ni dumpar priserna på begagnade D-SLR.

Det kanske är jag som är naiv, men faktum är att begagnatmarknaden på digitalkameror har varit god. Dvs. du får igen en rimlig del av pengen då du byter upp dig. Självklart har detta med den explosionsartade utvecklingen att göra, och nån gång blir ju marknaden mättad. Det kanske är nu det händer...

Visst är det så att när en nyare modell av en produkt kommer ut på marknaden så droppar priserna på den förra.

Min uppfattning om rimliga priser:
Canon EOS 300D (inkl kitoptik) - 6500-7000:-
Canon EOS 10D (enbart hus) - 10000:-

Nikon D70 (inkl 18-70DX) - 9000-10000:-
Nikon D100 (bara hus) - 9000-10000:-

Sådär, nu känns det bättre! :)
Osså ett stort tack till er som inte har panik att sälja och vidhåller rimliga begagnatpriser.

MVH /Micke

På detta säger jag Amen som i kyrkan :)
 
Dumpade priser eller inte, det är frågan. Vare sig ni lyckliga 10D-ägare gillar det eller inte så är kameran nuförtiden till MYCKET stor del en *elektronikpryl*. Det är bara att acceptera.

Med det följer att dom utvecklas med samma explosionsartade takt som våra datorer, DVD-spelare, MP3-spelare, etc

Sett ur det perspektivet så är 8000:- för begagnad 10D inte så otroligt billigt, snarare nånstans där det bör ligga... eller kanske rent av högt...

Sen tror jag knappast att beg 10D-priset kommer att öka, om någon månad börjar även beg 20D dyka upp...

Det är dyrt att leva, men i priset ingår en resa runt solen varje år. ;-)
 
När jag köpte den hade jag inga stora förväntningar men jag blir mer och mer övertygad om att det är mer problem med hasselbladare än en sjyst uppgraderad Kiev88 och begagnatpriserna är snart desamma.
 
AlfaGTV skrev:
Jag måste bara få spy ur mig lite galla över dem som dumpar priserna på sina 10D för att få råd att investera i sin nya kompetens, 20D!

Halleluja!!!! Du kommer nog förmodligen att ta ohyggligt mycket bättre bilder med 20D (Not!)...

Självklart talar jag ur egen ficka, då min 10D har haft en värdeminskning värre än en ny bil på de senaste två månaderna.
Det är nåt skumt när man får betala 7.000 för en beggad 300D och 8.000 för en 10D.

Snälla, ni gör er själva en otjänst (och oss andra Canonägare) när ni dumpar priserna på begagnade D-SLR.

Det kanske är jag som är naiv, men faktum är att begagnatmarknaden på digitalkameror har varit god. Dvs. du får igen en rimlig del av pengen då du byter upp dig. Självklart har detta med den explosionsartade utvecklingen att göra, och nån gång blir ju marknaden mättad. Det kanske är nu det händer...

Visst är det så att när en nyare modell av en produkt kommer ut på marknaden så droppar priserna på den förra.

Min uppfattning om rimliga priser:
Canon EOS 300D (inkl kitoptik) - 6500-7000:-
Canon EOS 10D (enbart hus) - 10000:-

Nikon D70 (inkl 18-70DX) - 9000-10000:-
Nikon D100 (bara hus) - 9000-10000:-

Sådär, nu känns det bättre! :)
Osså ett stort tack till er som inte har panik att sälja och vidhåller rimliga begagnatpriser.

MVH /Micke

Tror det är ett program på tv i kväll där några som hyllade planekonomin är huvudpersoner.
Kanske kan va nå´t?
 
Jarl Sandberg...

Jag tror INTE att Nikon`s anhängare är annorlunda...bara smartare...:) Närå...bara skoja....Vi Nikonfags är likadana som alla andra...så är det. Det hela handlar om att vara prylbög eller inte...jag har själv gått på den grejen...men nu har jag insett att det hela är så smart upplagt av resp. tillverkare att jag bara vägrar!! Jag är själv just nu under stor ekonomisk press pga mitt nyvaknade fotointresse...och har fattat att mina fotografiska talanger INTE ökar med dyrare prylar...

Samma usla fotograf trots mina dyra inköp...

uhhh...
 
skönt att det finns folk som är prylkåta... annars skulle inte efterfrågan vara så stor priserna skulle inte sjunka på samma sätt.
 
zlice skrev:
skönt att det finns folk som är prylkåta... annars skulle inte efterfrågan vara så stor priserna skulle inte sjunka på samma sätt.

Kan det vara så att om inte konsumenterna vore så "prylkåta" skulle tillverkarna tvingas sänka priserna för att dummerjöns skall köpa??
 
De enda bra sakerna med prylkåtheten som existerar är just att det är många som köper begagnat som blir glada, samt att det driver på utveklingen och konkuransen.

Jag gör precis som med datorer. Jag köper det bästa jag har råd med som jag anser vara prisvärt, vilket oftast innebär att dom har gått ner till marknasvärde från den toppen många saker betingar vid lansering. Jag använder sedan sakerna tills de går sönder, eller tills jag har pengar och lust att köpa nya saker. Jag säljer inte saker begagnat om jag inte kan se det som en ren bonus eller vinst, i regel är mina saker så gamla att de inte betingar ett värde som överstiger nyttan av att forsätta ha sakerna kvar.

Varför 20D då, för att jag hade sparat upp till en 10D och när jag väl hade den summan så var 20D såpass nära (ca 4-6 mån) att det vore rent dumdristigt att köpa en 10D. Speciellt när det finns saker jag känner att jag inte skulle bli nöjd med hos 10D. Sen är det klart att jag får bråttom precis som så många andra när väl 20D är lanserad och jag satt med pengarna på fickan, men det är en annan femma. Fram tills nu har jag fortsatt köra analogt och skaffat mig en uppsättning bra optik istället. Jag har även en äldre DSLR-kamera, en Olympus E-10 som har fått bära den digitala biten fram tills nu. Jag planerar att låta bli allt utom svart-vitt samt någon enstaka rulle dia med min analoga Canon och köra 20D rakt igenom.


[Skadeglädje - troll - flamebait - etc]
Sen går det inte att komma ifrån den biten att jag njuter av att sitta och ha en 20D, som för närvarande står på sitt stativ i brist på tid, samtidigt som folk som har en fullt funktionell 10D sitter och tjatar över vilken köplats dom har istället för att vara ute och plåta.
 
Krängde nyss iväg min D7 (nypris 18000) för 2500... so what?

Det lär inte dröja länge förrän ett avancerat prosumerhus kostar under 5.000... konsumenthus under 3.000 o proffshusen 10.000 o uppåt...

Vad är då en 10D värd? Är en 10D sämre då än nu? Svar på båda frågorna = inte mycket! Ut o plåta istället!
 
Å bilar då...

..har ju alltid tappat en massa stålars på mina bilinköp. Snälla ni (för ni kör säkert bil osså) köp inte nytt...
 
Om folk inte skulle var så "prylkåta", så skulle priserna var ännu högre eftersom kamerorna skulle tillverkas i mindre serier.
Att priserna på begagnade DSL:er sjunker drabbar väll bara de som alltid måste ha den senaste kameran, så varför ska man klaga på att folk är pryltokiga om man inte är det själv.
 
a_mattsson skrev:
Om folk inte skulle var så "prylkåta", så skulle priserna var ännu högre eftersom kamerorna skulle tillverkas i mindre serier.
Att priserna på begagnade DSL:er sjunker drabbar väll bara de som alltid måste ha den senaste kameran, så varför ska man klaga på att folk är pryltokiga om man inte är det själv.

Jag håller med!
 
freddes skrev:
Låter som att du nu fått en 20D som funkar...
Nope, inte än :-( ..hoppas på att få en i veckan.

Andra trevliga (än de jag redan nämnt) förbättringar på 20D (jämfört med 10D):

* Betydligt snabbare skrivning till minneskortet
* Brusreducering för långtidsexponering
* Snabbare slutartid.
* (mycket) Snabbare uppstart.
* (mycket) Snabbare bildvisning.
* Snabbare blixtsynk.
* Bättre blixtsystem (TTL II).
* Bättre intern blixt.
* Mycket bättre LCD, nu ser man faktiskt hur exponeringen blev :D
* Mindre och lättare (tveksamt om det är en fördel att den är mindre dock, lättare tycker jag absolut är en fördel)
* s/v läge med filter
* Möjlighet att plåta raw + jpeg i separata filer..i valfri jpeg kvalitét.
* EF-S fattning och därmed tillgång till fler objektiv...särskilt intressant givetvis canons 10-22:a
* Fler AF-punkter
* Bättre sökare (lättare att se var skärpan ligger).

Det är inte bara en uppgradering från 10D..det är i grunden en helt ny kamera.
 
Re: Re: Re: Re: Var inte så jä**a prylkåta!!!!

Yankee skrev:
Med oss menar jag alla medlemmar på fotosidan.
Jag har aldrig haft en 10d ens.

Roligt med folk som hakar upp sig på hur man skriver istället för att svara på påståendena.

Jag svarade faktiskt på dina två påståenden i en föregående post.

MVH /Micke
PS Jag är också medlem på fotosidan... DS
 
Välkommen till det digitala racet!

Japp, nu har kamerorna hakat på det digitala racet. Och det går fort!

Du köper det senaste och dyraste idag.

Om 1-2 år har det kommit en ny generation, som är mycket mindre/bättre/snabbare/energisnålare till samma pris. Din fina digitala pryl har nu rasat i värde.

Om 3-4 år är din fina pryl värdelös och duger möjligtvis till bojsänke.

Bara att gilla läget och betrakta kamerahuset som förbrukningsvara... ta många bilder så blir kostnaden per bild lägre...

(Jo jag har just sålt min 10D för 8500 kr och väntar på en 20D, visst är jag hemsk?)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.