Annons

Var inte så jä**a prylkåta!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Det är inte bara en uppgradering från 10D..det är i grunden en helt ny kamera.

Ja, men det är ändå inte säkert att alla måste byta från 10D till 20D, 10D blir ju inte en sämre kamera för det. Jag tycker att det är viktigt att inte hetsa folk till att byta upp sig i onödan. (jag påstår inte att du gör det men det behöver påpekas)

Tar man landskapsbilder på ISO 100 kanske det är bättre använda pengar att skaffa ett skarpare objektiv...

Jag tycker att 20D är en fantastiskt bra kamera och är jättenöjd med min. Det är en allsidig kamera som är kompetent inom många områden.

Till 30D hoppas jag på:

- större bildskräm med högre upplösning
- större sökare
- "silent mode" som i 1V/1D-modellerna. Slutaren låter ju rätt mycket.
 
Mjukare värden

ErikB skrev:
Om 3-4 år är din fina pryl värdelös och duger möjligtvis till bojsänke.

Tja. Den digitala marknaden har blivit mer mogen och andra mjukare värden än prestanda kommer, som design och gränssnitt.
Det blir säkert också viktigare att kameran fungerar smidigt ihop med andra produkter, det ser vi redan i Pict brige-funktionen.

Idag klarar man sig ofta lika bra med en Canon G2 från 2001 som med många av de senaste digitala kompakterna. Bildkvaliten har knappast blivit bättre, men kamerorna har blivit billigare och mindre.

En 10D eller 20D blir givetvis inte sämre än idag. 8MP motsvarar småbildskvalitet och vid högre ISO-tal är det bättre än småbild. Det räcker långt.

Sen kommer väl prylbögen ändå reta sig på häftigare menyer, större display och vad det nu kan vara i framtidens modeller.

Not: Nu har jag bortsett från din ironi lite för att få fråm min synpunkt.
 
Re: Varför klaga om du inte tänkt byta kamera?

JalleS skrev:
Några små tankar...


7: Att surfa på sidor som fotosidan och dpreview är inte bra. Det blir bara dyrt!:)



--jalle

Just det...så är det för mig också...

Jag borde inte alls surfa på nätet, tänk vad pengar jag skulle sparat. :)
 
froderberg skrev:
Ja, men det är ändå inte säkert att alla måste byta från 10D till 20D, 10D blir ju inte en sämre kamera för det. Jag tycker att det är viktigt att inte hetsa folk till att byta upp sig i onödan. (jag påstår inte att du gör det men det behöver påpekas)

Det bör ju även påpekas att 20D:n inte är ngt annat än en upphottad 10D. Ungefär som att byta en Volvo 850 mot en 850 GLT eller 850 Turbo (finns den?)

Någon sa' att 20D fyller ett psykologiskt behov hos amatörfotografen och jag är böjd att hålla med ;)

/Johan
 
hansen2 skrev:
Någon sa' att 20D fyller ett psykologiskt behov hos amatörfotografen och jag är böjd att hålla med ;)

Jag skulle akta mig för att vara så kategorisk. Visst finns det dem som verkligen behöver 20D, men de är färre än dem som köper den.

Jag tycker inte att man heller kan säga att det är fel att köpa 20D även om man inte behöver alla finesser - folk får göra vad de vill med sina pengar. Men det är inte fel att påpeka för folk att ett nytt objektiv ofta är förnuftigare.

Jag tror att många blev tagna på sängen över hur mycket bättre 20D är än 10D. Det var inte precis så många som bytte från D60 till 10D.
 
froderberg skrev:
Jag skulle akta mig för att vara så kategorisk. Visst finns det dem som verkligen behöver 20D, men de är färre än dem som köper den.

Visst är det så. Och, du såg väl mina smileys?

Jag tror att många blev tagna på sängen över hur mycket bättre 20D är än 10D. Det var inte precis så många som bytte från D60 till 10D.

Jag tror det även finns en hel del som är besvikna på att det inte är såvärst mycket som skiljer modellerna åt.

/Johan
 
Re: Välkommen till det digitala racet!

ErikB skrev:
... ta många bilder så blir kostnaden per bild lägre...
Om det ändå vore så enkelt..
andelen bilder som är "värda" ett liv utanför sophinken blir förmodligen inte högre än filmbaserad fotografering.
mvh/Gunte..
 
det jag inte riktigt förstår är de som vill sälja sina begagnade kameror och sedan när de sätter sina priser så sätter de efter vad DE köpte in dom för. Vet inte hur många personer jag sett som vill sälja sina begagnade kameror för mer än vad de kostar att köpa nya. Klart man hellre köper en ny och får garanti för den än att köpa en gammal använd kamera för samma pris eller högre.
 
Verkar konstigt att diskutera vilka som verkligen behöver en 20D. Canon kommer väl tillverka så många at de räcker till alla som vill ha en, eller hur.
Själv har jag aldrig ens hållit i en 10D och är inte alls intresserad av hur mycket bättre 20D är mot 10D. Förstår bara inte var man med denna diskussion vill komma fram till.
Det finns ju faktiskt också dom som inte har ägt en dSLR tidigare.
Räcker väl med att läsa specen och konstatera på vilka punkter 20D är bättre...eller sämre.
MVH Mats
 
Jodå, det finns sådana exempel också...

abrizz skrev:
det jag inte riktigt förstår är de som vill sälja sina begagnade kameror och sedan när de sätter sina priser så sätter de efter vad DE köpte in dom för. Vet inte hur många personer jag sett som vill sälja sina begagnade kameror för mer än vad de kostar att köpa nya. Klart man hellre köper en ny och får garanti för den än att köpa en gammal använd kamera för samma pris eller högre.

Såg alldeles nyss en annons på blocket ang en 300D med kitoptik och en 75-300 tror jag det var. För detta inkl ett 512Mb minne begärde han 15000:-
Jag tror inte på det riktigt... :)
MVH /Micke
 
Re: Re: Välkommen till det digitala racet!

gunte skrev:
Om det ändå vore så enkelt..
andelen bilder som är "värda" ett liv utanför sophinken blir förmodligen inte högre än filmbaserad fotografering.
mvh/Gunte..

Andelen OK bilder blir förmodligen lägre, eftersom man med en digitalkamera frestas att ta en massa m el m "omöjliga" eller "kan fungera kanske" bilder. Dock tror jag att det för många blir ett betydligt större absolut antal som blir bra, och även detta beror på man gratis kan testa en massa varianter och en del av dem man skulle vara för snål eller fattig för att testa med film blir faktiskt bra.
 
Helgesson skrev:
Kan det vara så att om inte konsumenterna vore så "prylkåta" skulle tillverkarna tvingas sänka priserna för att dummerjöns skall köpa??

Du vet väl hur det var med datorer i början.. knappt företag hade råd med dom. Även mobiltelefoner. Företagare var de enda som hade råd tidigare.

Kostnaden för utvecklingen sänker inte priset på en produkt bara för att "prylkåta" inte köper.
 
froderberg skrev:
Tar man landskapsbilder på ISO 100 kanske det är bättre använda pengar att skaffa ett skarpare objektiv...
Det är lite märkligt att man ofta läser "köp bättre optik istället", precis som om alla som har 10D sitter med skräpoptik :D ...många som har 10D har redan alldeles utmärkt fin optik och har inget behov av att köpa ny optik.
 
Du fick ju rätt pris

Dustin säljer ju 10D hus för 10.000!!!

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010051496

Då verkar ju verkligen ett pris på 10.000 för ett begagnat hus helt rätt!!!

--jalle


AlfaGTV skrev:


Min uppfattning om rimliga priser:
Canon EOS 300D (inkl kitoptik) - 6500-7000:-
Canon EOS 10D (enbart hus) - 10000:-

Nikon D70 (inkl 18-70DX) - 9000-10000:-
Nikon D100 (bara hus) - 9000-10000:-

Sådär, nu känns det bättre! :)
Osså ett stort tack till er som inte har panik att sälja och vidhåller rimliga begagnatpriser.

MVH /Micke
 
Re: Re: Du fick ju rätt pris

HDFS) (KGS skrev:
Vad har man såna till nuförtiden? Lägger man dem i terrariet som små spännande bon för spindlar o andra kryp, eller?
Mmm..jag fotograferar med min..lämpligt tycker jag.
 
Re: Re: Re: Du fick ju rätt pris

sagan skrev:
Mmm..jag fotograferar med min..lämpligt tycker jag.

Trodde det var helt omöjligt nu när det finns en med högre nummer...

/kg, som trodde ironin skulle gå fram utan smiley den här gången...
 
1. Jag är hur jävla prylkåt jag vill ;)
2. Skaffa dator. och gilla läget, digitalt = som i datorvärlden = allt bara går ner.

:p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.