Annons

Var inte så jä**a prylkåta!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oj va det bet!

Johan Okker skrev:
=)
Inte tillämpas den direktavskrivningsregeln på mig som enskild näringsidkare? Eller så har jag pratat med någon skatteverkshandläggare som INTE INTE INTE hade riktig koll

Jag läste om detta i tidningen Journalistens deklarationsnummer. Och logiken säger ju att en yrkesfotograf knappast kan ha en digitalkamera i tre år.

Det finns ju inte så väldigt många yrkesfotografer i landet att varje handläggare kan känna till detta. Det är ju även i större frågor som svaren varierar mellan olika handläggare.

Men om inte fotografi är din huvudsakliga sysselsättning tror jag att det blir svårt med direktavskrivning.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oj va det bet!

froderberg skrev:
Jag läste om detta i tidningen Journalistens deklarationsnummer.

Motsvarande utkommer årligen? Har du koll på om man kan beställa/köpa enskilda nummer?
Alltid bra att ha lite extra verksamhetsrelaterad deklarationsinformation.

froderberg skrev:
Men om inte fotografi är din huvudsakliga sysselsättning tror jag att det blir svårt med direktavskrivning.

Nej, det också. =)
 
Sonnaren skrev:
När man gjort det och insett att så är det kan man ju fortsätta att ta samma gamla bilder med samma gamla kamera.....

jaja, lätt att säga men det gäller knappast generellt.

När jag tvingades gå från analog proffskamera till D60 var frustrationen stor. Det var många missade bilder med D60 som jag hade fått med 1V. Men nu har jag digitalkameror som inte lägger hinder i vägen för mitt bildskapande. Det tycker jag är värt att byta upp sig för - särskilt om man är tvingad att köra digitalt.

För hobbyfotografern är saken en annan. Men där är den direkta feedbacken och de låga driftskostnaderna så pass stimulerande för kreativiteten och utvecklingen att det motiverar byte från analogt till digitalt. Men att hänga med i digitalrejset handlar kanske mindre om rationell logik om mer prylglädje.
 
Johan Okker skrev:
=)
Inte tillämpas den direktavskrivningsregeln på mig som enskild näringsidkare? Eller så har jag pratat med någon skatteverkshandläggare som INTE INTE INTE hade riktig koll

Jag frågade en skatteinformatör och lade fram min 10D och en beskrivning av de nuvarande trenderna på digitalkameramarknaden som underlag. Han sa att det skulle inte vara några problem, men gav rådet skriva en kommentar till avdraget; då kan man nämligen inte beläggas med straffavgift, även om avdraget mot förmodan inte skulle gå igenom. (I skatteverkets ögon är visst en 10D småpengar.) Detta var för årets deklaration så jag har ju inte fått mitt slutskattebesked ännu... ;-)

froderberg skrev:
Men om inte fotografi är din huvudsakliga sysselsättning tror jag att det blir svårt med direktavskrivning.

Jag har systemutveckling som huvudsyssla och foto är än så länge en mindre del, men det skulle inte ställa till några hinder. :)
 
Re: Re: Re: Re: Re: Oj va det bet!

froderberg skrev:

Just nu översvämmades marknaden med 10D och en del har i panik sålt för 9000 och kanske t o m lägre. Men snart kostar säkert kamerorna 9500-10000 vilket känns rimligt. Att tappa en tredjedel i pris är väl rätt okej?

Det bästa med att handla begagnat är att man ofta kan få tillbaka sina pengar efter några år. med digitalt är det väl inte riktigt så, men en begagnad 10D ihåller nog sitt värde rätt bra en tid framöver.

Säkert kommer värdeminskningen på nya DSLR att minska ju fler modeller som finns på marknaden och ju mer marknaden mognar. Men att du ska få 9500 kr för din begagnade 10D om du väntar med att sälja den tror jag är önsketänkande, det är ju vad de sista exemplaren har gått för innan lanseringen av 20D. Jag köpte min 10D ny för 9500 så ett bra begagnatpris för mig om ett år ligger säkert runt 5-6000.

/Mille
 
froderberg skrev:
jaja, lätt att säga men det gäller knappast generellt.

När jag tvingades gå från analog proffskamera till D60 var frustrationen stor. Det var många missade bilder med D60 som jag hade fått med 1V. Men nu har jag digitalkameror som inte lägger hinder i vägen för mitt bildskapande. Det tycker jag är värt att byta upp sig för - särskilt om man är tvingad att köra digitalt.

För hobbyfotografern är saken en annan. Men där är den direkta feedbacken och de låga driftskostnaderna så pass stimulerande för kreativiteten och utvecklingen att det motiverar byte från analogt till digitalt. Men att hänga med i digitalrejset handlar kanske mindre om rationell logik om mer prylglädje.
Nja, det var ju hobbyfotografen jag hade i åtanke.
Lever man på foto är det förhoppningsvis inte prylhysterin per se som styr. Dessutom har jag noterat hos de yrkesfotografer jag känner att omsättningen av prylar inte dikteras av annat än definitiva behov och skattesystemets avskrivningsregler. Givetvis skall envar skaffa den utrustning han vill ha, det är inte tal om annat men väldigt ofta (fortfarande hos oss amatörer) ser jag här att väldigt sofistikerad utrustning använts till att ta de gamla sedvanliga bilderna på "Svensk insjö med solnedgång", "Lillen går på gräset", "Vitsippa i starkt solljus" o.s.v. o.s.v.
Det är som sagt den resandes ensak men borde inte fordra att man ständigt uppdaterar sig till nästa modell - eftersom man inte insett möjligheterna med förra modellen. Eller förförra.
Us
 
Re: Oj va det bet!

AlfaGTV skrev:
Förmodligen så har priserna stabiliserats på en rimlig nivå när jag säljer den så småningom.
Eller så kanske jag behåller den och låter mina barnbarn leka med den när jag blir 70 :)

Tyvärr så kommer din 10D inte funka då. Batteriet kommer vara dött sen många år tebax, batterieliminator kanske du kan hitta, eller en mjuk fuelcell med samma spänning. Det lilla xenon-ljusröret i skärmen kommer nog också ha slocknat... hehe...
såvida du inte är 65 idag dvs =]
 
Med tanke på hur den snabba utvecklingen gör att DSLR:er snabbt tappar sitt värde så tycker jag det är vettigt att byta modell först när man kan uppnå en "tillräckligt stor" teknikförbättring.

Om jag skulle vart Canonist och haft en 10D skulle jag inte se det så att 20D var ett tillräckligt stort teknikkliv för att motivera kostnaden för ett byte.

Hur resonerar ni?

/Janne - som nu får hela 20D-maffian mot sig ;)
 
Re: Re: Oj va det bet!

skelett skrev:
Tyvärr så kommer din 10D inte funka då. Batteriet kommer vara dött sen många år tebax, batterieliminator kanske du kan hitta, eller en mjuk fuelcell med samma spänning. Det lilla xenon-ljusröret i skärmen kommer nog också ha slocknat... hehe...
såvida du inte är 65 idag dvs =]

hahahha! Jo, det är nog sant... Frågan är hur länge man kan använda en 10D? Om man förutsätter att slutaren håller eller kan bytas ut, kan det finnas annat som omöjliggör fotografering med den om 20 år t.ex.?
/Micke
 
Var glad åt hur billigt det är att plåta med digitalkamera. Vadå är då lite större värdeminskning?

Jag sparade 40 000 på ett år i film och framkallning - och då körde jag ändå med digitalt parallellt.

nypriserna har stabiliserats så de största värdeminskningarna är historia. Den som köpte en D60 för 25 000 säljer idag två år senare den för 5000. Att värdet går från 14000 till 9000 är väl rätt ok? Man har ju sluppit en del film och framkallning under tiden...
 
Arleklint skrev:
Med tanke på hur den snabba utvecklingen gör att DSLR:er snabbt tappar sitt värde så tycker jag det är vettigt att byta modell först när man kan uppnå en "tillräckligt stor" teknikförbättring.

Om jag skulle vart Canonist och haft en 10D skulle jag inte se det så att 20D var ett tillräckligt stort teknikkliv för att motivera kostnaden för ett byte.

Hur resonerar ni?

/Janne - som nu får hela 20D-maffian mot sig ;)

På samma sätt som dig, Janne. Det känns inte som om 20D tillför tillräckligt mycket för att byta för min del. Det kan säkert göra det för vissa. Men en fukttätad 3D är/blir en helt annan femma!! Inta för att "den tar bättre bilder", utan för att den inte blir lika känslig för taskiga förhållanden och man slipper oroa sig för sammanbrott olämpliga tidpunkter.
 
Arleklint skrev:
Om jag skulle vart Canonist och haft en 10D skulle jag inte se det så att 20D var ett tillräckligt stort teknikkliv för att motivera kostnaden för ett byte.

Hur resonerar ni?

/Janne - som nu får hela 20D-maffian mot sig ;)

Nej, det är nog mycket det det hänger på för mig ialla fall... annars hade nog jag också haft en annons ute och suktat frenetiskt efter den nya frälsningen.

/Micke
 
Arleklint skrev:
Om jag skulle vart Canonist och haft en 10D skulle jag inte se det så att 20D var ett tillräckligt stort teknikkliv för att motivera kostnaden för ett byte

För mig var 10D aldrig ett alternativ. Den var för långsam för mina behov.

Jag har sedan länge haft minimikrav på 6MP och 5 bilder per sekund. Därför blev 1D mark II min första digitalkamera.

Jag har haft en D60 i jobbet tidigare, vilket var en katastrof. Nu kör jag bara mina egna prylar. För mitt användningsområde är D60 och 10D nästa lika oanvändbara - skillnaden mot 20D är stor i detta fall.

För den som plåtar natur och kör på ISO 100 är det dyra pengar för två extra MP...
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte problemet... Jag har aldrig sett ett lågt pris på en kamera som ett problem.

Är det mig det är fel på då?

/Magnus
 
Arleklint skrev:

Hur resonerar ni?

/Janne - som nu får hela 20D-maffian mot sig ;)

Så här - ungefär:
Jag vet vad jag har och vad som går att åstadkomma med den utrustningen.
Jag kommer aldrig att nå dit andra nått med samma prylar, fotohistorien och konstmuseerna runtom i världen kan visa vad som k a n göras med sådan utrustning......-)).
Mina motivval är inte sådana att mycket stor brådska är ofta förekommande, inte mitt sätt att fotografera heller.
Skall jag byta skall det vara för att få något avgjort bättre, dit har inte tekniken kommit ännu, nästan lika bra sägs det men det räcker inte, det måste vara mycket bättre för de pengarna det då är fråga om. Jag är amatör och även om jag kan lägga ut de slantarna vill jag göra det på andra saker.
Det är f.n. bra som det är.
Us
 
Precis som någon annan sa här så känns det ju närmare till hands att lägga 9000:- på ett fett objektiv istället för att byta hus. Sitter ändå med en 300D, så med en 10D hade jag aldrig drömt om att byta..
 
AlfaGTV skrev:
Jag måste bara få spy ur mig lite galla över dem som dumpar priserna på sina 10D för att få råd att investera i sin nya kompetens, 20D!

Halleluja!!!! Du kommer nog förmodligen att ta ohyggligt mycket bättre bilder med 20D (Not!)...

Självklart talar jag ur egen ficka, då min 10D har haft en värdeminskning värre än en ny bil på de senaste två månaderna.
Det är nåt skumt när man får betala 7.000 för en beggad 300D och 8.000 för en 10D.

Snälla, ni gör er själva en otjänst (och oss andra Canonägare) när ni dumpar priserna på begagnade D-SLR.

Det kanske är jag som är naiv, men faktum är att begagnatmarknaden på digitalkameror har varit god. Dvs. du får igen en rimlig del av pengen då du byter upp dig. Självklart har detta med den explosionsartade utvecklingen att göra, och nån gång blir ju marknaden mättad. Det kanske är nu det händer...

Visst är det så att när en nyare modell av en produkt kommer ut på marknaden så droppar priserna på den förra.

Min uppfattning om rimliga priser:
Canon EOS 300D (inkl kitoptik) - 6500-7000:-
Canon EOS 10D (enbart hus) - 10000:-

Nikon D70 (inkl 18-70DX) - 9000-10000:-
Nikon D100 (bara hus) - 9000-10000:-

Sådär, nu känns det bättre! :)
Osså ett stort tack till er som inte har panik att sälja och vidhåller rimliga begagnatpriser.

MVH /Micke

Så du bli sur för att det finns prylgalningar? Eller blir du sur för att du gjort en förlustaffär på din 10d?

Om du blir sur för att det finns prylgalningar borde du lära dig att respektera andra människor som de är, prylgalningar eller icke.

Om du blir sur för att du gjort en förlustaffär så ta inte ut det över oss, slå på en bänkskiva eller nåt.

Och ni som försvarar er för att ni köpt en 20d, sluta!! Det har inte någon annan att göra med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.