Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var hitta Canon EG-S Mattskiva?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Kollar runt på svenska butiker och den verkar inte finnas i lager någonstans.

Den finns på amerikanska och engelska ebay - lite billigare dessutom (inkl porto). Någon som vet var den finns över disk i Sverige (helst i Stockholmsområdet)?

Kollar runt på svenska butiker och den verkar inte finnas i lager någonstans.

Den finns på amerikanska och engelska ebay - lite billigare dessutom (inkl porto). Någon som vet var den finns över disk i Sverige (helst i Stockholmsområdet)?

Jag hade samma problem som du när jag skulle köpa ny mattskiva till min 5D Mk II. Slutade med att jag köpte en orginalmattskiva från en ebaybutik i hongkong (HKBNS hette säljaren/butiken på ebay). Fick det levererat på 4 dagar och billigt dessutom. Lycka till!

Jag hade samma problem som du när jag skulle köpa ny mattskiva till min 5D Mk II. Slutade med att jag köpte en orginalmattskiva från en ebaybutik i hongkong (HKBNS hette säljaren/butiken på ebay). Fick det levererat på 4 dagar och billigt dessutom. Lycka till!

Tack. Det blev Hong Kong. Hittade din säljare men tog en annan som var lite billigare - 260:-, vi får se hur det blir med dom där 4 dagarna... :)

Är du förresten nöjd med EG-S, vad kör du för optik?

Tack. Det blev Hong Kong. Hittade din säljare men tog en annan som var lite billigare - 260:-, vi får se hur det blir med dom där 4 dagarna... :)

Är du förresten nöjd med EG-S, vad kör du för optik?

Hoppas leveranstiden blir okej. Oftast när jag beställt från hongkong så har det tagit 2-4 dagar men jag har varit med om 1-2 veckor vid två tillfällen också. Kollade lite närmare nu och det är inte EG-S jag har, det är väl den som man använder till manuellt fokuserande objektiv? Den mattskivan jag köpte är den som har rutnät etsat på skivan (EG-D tror jag den heter).

Vilken sajt köpte du från, sitter i samma sits som du och ska köpa en EG-S.

Jag hade tidigare den gamla 5D med EE-S, motsvarande mattskiva som EG-S, och då man kör med ljusstarka gluggar, 35 1.4 och 85 1.8, är det superbra. Man ser verkligen när fokus landar rätt, mycket enklare att fokusera manuellt. Dessutom ger en S-mattskiva bättre koll på skärpedjupet då man kör med full glugg. Den vanliga mattskivan kan visa upp till f2.8 vid ljusstarka gluggar blir sökarbilden ändå motsvarande f2.8 även om man kör f1.4.

Hoppas leveranstiden blir okej. Oftast när jag beställt från hongkong så har det tagit 2-4 dagar men jag har varit med om 1-2 veckor vid två tillfällen också. Kollade lite närmare nu och det är inte EG-S jag har, det är väl den som man använder till manuellt fokuserande objektiv? Den mattskivan jag köpte är den som har rutnät etsat på skivan (EG-D tror jag den heter).

Jupp, EG-S är till för ljusstarka objektiv - och ska enligt någras utsago göra en enorm skillnad vid manuell fokusering. Jag hoppas att det är så för jag tänkte botanisera lite bland div manuella objektiv. Snittprisma hade varit ett alternativ men jag föredrog detta för att sökaren blir renare och minst halva poängen är att inte vara styrd till att fokusera i centrum.

Vilken sajt köpte du från, sitter i samma sits som du och ska köpa en EG-S.

Jag hade tidigare den gamla 5D med EE-S, motsvarande mattskiva som EG-S, och då man kör med ljusstarka gluggar, 35 1.4 och 85 1.8, är det superbra. Man ser verkligen när fokus landar rätt, mycket enklare att fokusera manuellt. Dessutom ger en S-mattskiva bättre koll på skärpedjupet då man kör med full glugg. Den vanliga mattskivan kan visa upp till f2.8 vid ljusstarka gluggar blir sökarbilden ändå motsvarande f2.8 även om man kör f1.4.

Tack för info, uppskattas. Det är så jag hoppas det ska bli - nu har jag Canon 50/1.4 och 85/1.8 där AF sätter spot-on även när skärpedupet är nere på mindre än en cm. Men skivan är till för andra objektiv och det låter ju hoppfullt.

Beroende på vilken ebay du går in på så hittar du lite olika affärer. Nedan har du vad jag köpte, free shipping och 40.80USD från "fotaglow" - dom säger själva att dom är Hong Kongs största fotobutik men det får man väl tro vad man vill om...bra omdömen har dom iaf - och dom konfirmerade betalningen snabbt dessutom.
http://cgi.ebay.com/CANON-Eg-S-Supe...Accessories&hash=item5d2d8ed603#ht_3950wt_905

Jag kör med supermatta skivor i både 40D och 5D mkII - det känns mer rätt och underlättar MF oerhört. Jag beställde från CP har jag för mig, men leveranstiden var lång. Hong Kong är nog smarare om man har brått.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto